استخراج نظام مسائل مجلس

5.بررسی سند سیاست‌های ضد فساد در آسیا و اقیانوسه ترجمه:موسسه موج دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌ها
محور اصلی: هزینه‌‌های انتخاباتی و نمایندگی
مسائل:
1.وامدار شدن نمایندگان یا احزاب نسبت به منابع ثروت برای تامین هزینه‌ها بالاخص هزینه‌های انتخاباتی
2.دریافت هدیه از گروه‌‌های ذی نفع
3.دریافت رشوه از گروه‌های ذی نفع

6.بررسی سند parliament and democracy in the twenty-first centurydemocracy_en.pdf
محور اصلی: نمایندگی
مسائل:
1.تعارض بین منافع ملی و منافع حزبی در برخی موارد
2.نبود سازوکار مشخص دیدار‌های نمایندگان مجلس با نمایندگان دولت
3. استفاده از امکانات نمایندگی در راستای منافع شخصی(نبود ساز وکار مشخص برای توصیه نامه‌ها)
محور اصلی: قانون‌گذاری
مسائل:
1.در دسترس نبودن مذاکرات کمیسیون‌ها در بررسی طرح‌ها و لوایح
2.عدم حضور منظم نمایندگان و عدم مشارکت موثر در صحن و کمیسیون‌ها
3.تغییرات محتوای طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌‌ها
محور اصلی: هزینه‌‌های انتخاباتی و نمایندگی
مسائل:
1.وامدار شدن نمایندگان یا احزاب نسبت به منابع ثروت برای تامین هزینه‌ها بالاخص هزینه‌های انتخاباتی
محور اصلی:متفرقه
مسائل:
1.عدم ارتقا استاندارد‌های ارائه اطلاعات توسط مجلس
2. عدم استفاده از فناوری‌های نوین در فر‌آیند قانون‌گذاری و نظارت

1 پسندیده
  • آسیب‌‌هایی که به کلیت نظام قانون‌گذاری مربوط هستند
    • آسیب‌های ناشی از تعدد مراجع قانون گذاری و عدم تعیین حدود صلاحیت آن‌ها
      • عدم تفکیک صلاحیت مجلس و شوراهای محلی
      • عدم تفکیک صلاحیت مجلس و شوراهای عالی
      • نبود سازوکار نظارت بر مصوبات مراجع موازی قانون‌گذاری
    • عدم تبیین قانونی جایگاه نهادهای پژوهشی در فرآیند تقنین
    • نبود نظام تنقیح قوانین (پالایش قوانین و مقررات)
      • پراکندگی قوانین و وجود احکام یک موضوع در قوانین متعدد
      • مشخص نشدن وضعیت قوانین سابق در قوانین جدید
      • وجود احکام تکراری در قوانین
    • آسیب‌های مرتبط با ویژگی و شرایط نمایندگان
      • فقدان آشنایی کافی برخی نمایندگان با نظامات قانون‌گذاری
      • فقدان آشنایی کافی برخی نمایندگان با اقتضائات اجرایی
      • عدم رعایت تناسب تحصیلات و تخصص نمایندگان در برخی موارد با نیازهای تخصصی کمیسیون‌های مجلس (اگرچه قانون‌گذار به موجب مواد قانونی آیین‌نامه داخلی مجلس، ماده 40، بررسی تحصیلات، تجربه و سابقه عضویت در کمیسیون‌ها را جزء مراحل بررسی صلاحیت نمایندگان جهت عضویت در کمیسیون‌های تخصصی دانسته است، با این وجود، الزامی به رعایت تناسب میان تخصص و نیاز کمیسیون‌ها وجود ندارد و علاقه به حضور در برخی کمیسیون‌ها، ارتباط وثیقی با تحصیلات و تجربه ایشان ندارد و همین امر سبب می‌شود تا ضمن افزایش متقاضیان ورود به این کمیسیون‌ها، دقت نظر کافی در تطبیق نیاز کمیسیون با تخصص نماینده متقاضی صورت نگیرد.
      • اشتغال برخی نمایندگان به امور محلی حوزه‌ی انتخابیه و عدم توجه کافی به مصالح ملی
  • آسیب‌هایی پیش از فرآیند تقنین
    • عدم تعیین ضوابط تبلیغات انتخاباتی و نحوه تامین مالی آن و عدم نظارت صحیح و کامل بر این موارد
    • ضعف در تعیین جرائم انتخاباتی و عدم اجرای صحیح و کامل ضمانت اجراهای پیش‌بینی شده در قانون جهت برخورد با متخلفان
    • نبود معیار کافی برای تشخیص تخصص و صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس
    • عدم وجود زمان کافی برای شورای نگهبان جهت احراز صلاحیت‌ها
    • فقدان تخصص و اشراف کافی برخی نمایندگان در زمینه‌های فقهی و حقوقی
    • نبود معیار کافی برای تشخیص تخصص و صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس
    • فقدان تخصص و اشراف کافی برخی نمایندگان در زمینه‌های فقهی و حقوقی
    • تغییرات متن در مراحل تصویب بدون توجه به کلیت و چارچوب متن(به موجب آیین نامه داخلی مجلس، نمایندگان می‌توانند در جریان بررسی طرح یا لایحه در صحن مجلس پیشنهاد خود را پس از رأی‌گیری در خصوص پیشنهادهای کمیسیون‌ها و عدم تصویب آنها ارائه کنند، این امکان وجود دارد که پیشنهاد نماینده‌ای که لزوما در جریان بررسی‌ها نبوده بررسی و تصویب شود)
    • فقدان توجه کافی به اسناد بالادستی در روند تقنین
    • عدم حضور موثر و کارآمد برخی نمایندگان در فرآیند تقنین اعم از کمیسیون‌ها، صحن علنی مجلس و …
    • عدم شفافیت اطلاع‌رسانی از طرح‌ها و لوایح به جامعه ذی‌نفعان
    • استفاده نامطلوب از ظرفیت قوانین آزمایشی به جهت ابهام در برخی ضوابط آن‌ها
    • ضعف نظام آماری قابل اعتماد و اتکا و عدم دسترسی مناسب به منابع آماری موجود
  • آسیب‌هایی مربوط به فرآیند تقنین در مجلس و در نهایت آسیب‌هایی که پس از قانون‌گذاری با آن‌ها مواجهیم.
    • آسیب‌های مشترک در همه مراحل تصویب قانون
      • عدم رعایت کامل بایسته‌های قانون‌نویسی
      • درج موضوعات غیر مرتبط در خلال فرآیند تصویب قوانین
      • عدم حضور موثر و کارآمد برخی نمایندگان در فرآیند تقنین اعم از کمیسیون‌ها، صحن علنی مجلس و …
      • عدم شفافیت اطلاع رسانی از طرح‌ها و لوایح به جامعه‌ی ذی‌نفعان
      • ضعف نظام آماری قابل اعتماد و اتکا و عدم دسترسی مناسب به منابع آماری موجود
    • آسیب‌های موجود در مرحله بررسی در کمیسیون
      • عدم حضور منظم و مشارکت فعال برخی نمایندگان در کمیسیون
      • روشن نبودن آیین بررسی کمیسیون‌ها در آیین‌نامه داخلی (تبیین سازوکار و حدود اختیارات کمیسیون‌های تخصصی و فرعی، در خصوص ضمانت اجرای عدم حضور و مشارکت اعضا در کمیسیون‌ها، لزوم انجام مطالعات و برگزاری جلسات کارشناسی، نحوه بررسی نظرات و استماع نظر کارشناسی در آیین نامه داخلی تعیین تکلیف شود)
      • ضعف در فرآیند تقسیم تخصصی نمایندگان در کمیسیون‌ها
      • تشکیل جلسات کمیسیون‌ها در خارج از مجلس
      • نبود نظارت بر نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در کمیسیون‌ها
    • آسیب‌های موجود در مرحله بررسی در صحن علنی
    • آسیب‌های موجود در فرآیندهای نظارت در تقنین
      • نبود نظام نظارتی دقیق جهت نظارت بر عملکرد نمایندگان
      • نبود سازوکار نظارتی کافی بر عملکرد کمیسیون‌ها
    • آسیب‌های مرتبط با ارجاع مصوبات به مجمع تشخیص مصلحت نظام
      • نبود فرآیند مشخص جهت باز بررسی و اصلاح مصوبات مجمع
      • عدم وجود حدنصاب جهت ارجاع موضوع به مجمع
      • عدم رأی‌گیری به مصلحت بودن ارجاع به مجمع به رغم مخالفت با شرع و قانون اساسی
    • آسیب‌های موجود در مرحله پیش‌نویس (اعم از طرح و لایحه)
      • فقدان نظام کار آمد مسئله‌شناسی و الویت سنجی جهت تهیه پیش‌نویس متناسب با نیازهای روز جامعه
      • ضعف رویکرد انطباق قوانین با موازین شرع و عدم انبعاث قوانین از آن‌ها
      • افراط در تقنین در موضوعات مختلف (به عنوان عامل تورم قوانین)
      • عدم سنجش تمامی جوانب مرتبط با یک موضوع
      • یکسان‌انگاری وضعیت تمام نقاط کشور و تمام مصادیق
      • ضعف قانون‌گذاری در راستای اجرای برخی اصول قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام
      • ضعف کارشناسی پیش‌نویس‌ها
        • عدم کسب نظر ذی‌نفعان یا جامعه هدف
        • نبود سند پشتیبان کارشناسی فقهی، اقتصادی، حقوقی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی،‌فرهنگی و …
        • استفاده نشدن صحیح از ظرفیت نخبگان (مانند مرکز پژوهش‌های مجلس) و بررسی جامع نکردن موضوع طرح یا لایحه توسط کارشناسان و متخصصان
      • عدم استفاده صحیح از تجربیات داخلی و سایر نظام‌های حقوقی در قانون‌گذاری
      • ضعف تعامل سازنده با نهادهای مرتبط توسط مرجع تعیین‌کننده پیش‌نویس‌ها
      • عدم توجه به مرزهای تقنین و اجرا و قضا در تهیه پیش‌نویس
      • ترکیب موضوعات متعدد در پیش نویس واحد
      • عدم ذکر ضمانت اجرای کافی و مناسب برای قوانین در موارد لزوم
      • قوانین موقت و ذکر احکام دائمی در آنها (مانند انحلال سازمان‌ها در احکام برنامه)
    • آسیب‌های موجود در مرحله بررسی در صحن علنی
      • امکان بررسی پیشنهاد جدید نمایندگان در صحن بدون بررسی در کمیسیون
      • نبود نظارت بر نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در صحن مجلس
  • آسیب‌های مربوط به مرحله پس از اتمام قانون گذاری
    • آسیب‌های مربوط به مرحله ابلاغ و اطلاع رسانی قوانین
      • سردرگمی مخاطبان به نبود سامانه بروز و منقح قوانین
      • عدم تفهیم قانون به مخاطبان
    • آسیب‌های موجود در مرحله نظارت بر اجرای قانون
      • نبود ضمانت اجرای عدم نگارش آیین‌نامه اجرایی قوانین
      • عدم نظارت جامع و مستمر بر اجرای صحیح قانون
        • ضعف در استفاده مناسب از ابزارهای نظارتی مجلس و ضعف عملکرد نیروهای نظارتی
        • نبود سیستم به روز نظارت مستمر
    • آسیب‌های مربوط به پایش قوانین
      • عدم پایش مستمر آثار اجرا و میزان کارآمدی و اثربخشی قوانین
      • نبود معیار ارزیابی آثار مختلف قوانین
      • عدم اصلاح بموقع ایرادهای قوانین
      • عدم بروزرسانی بموقع قوانین

7.بررسی سند مقاله کندوکاو در چالشهای ساختاری و رفتاری مجلس شورای اسلامی (آسیب شناسی مجلس شورای اسلامی)
محور اصلی: نمایندگی
مسائل:
1.تعارض بین وظایف ملی و محلی
2.بهره برداری شخصی از قدرت و شأن نمایندگی

  • اخذ امتیاز سیاسی یا اقتصادی از وزیر به تهدید به سوال یا استیضاح در مـقابل منافع شخصی مانند موافقتهای اصولی، سهیم شدن در یک پروژه اقتصادی و یا برکناری یک مسئول در حوزه انتخابیه است.

  • حقوق بالا و ردیف حقوقی 18 حتی پس از اتمام دوره نمایندگی، اعطای تسهیلاتی چون سفرهای مکرر خارج از کشور، که البته تمام این موارد بـه انـدازه یـک مورد سهیم شدن در پروژه های اقتصادی مـنفعت مـادی نـدارد

  • ثبت نام فرزند خویش در مدرسه دلخواه و توانایی اخذ مدارک تحصیلی دانشگاهی-البته از طریق دانشگاه آزاد اسلامی-بدون کنکور و گذراندن آسان دروس در طول مدت-به اصطلاح-تحصیل خـود. به طـوری کـه برخی نمایندگان حتی با توجه به مشغلۀ کـاری فـراوان، یک یا دو رتبه مدرک تحصیلی بالاتر به دست می آورند.

محور اصلی:قانون‌گذاری
مسائل:
1.عدم رعایت تناسب تحصیلات و تخصص نمایندگان در برخی موارد با نیازهای تخصصی کمیسیون‌های مجلس
2.عدم آشنایی اکثر نمایندگان با ساختار بودجه و بررسی بودجه بدون تاثیر موثر در صحن
3.سیاست‌زدگی در بررسی‌ها
محور اصلی:متفرقه
مسائل:
1.مدت زمان واقعی مجلس(حضور در حوزه‌ی انتخابیه، تعطیلات زیاد‌، سیر تشکیل طولانی در ابتدا، درگیر شدن در انتخابات در سال آخر)
2.بی نظمی در صحن مجلس و عدم حضوروغیاب کارآمد
3.سیستم نامناسب تخصیص نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی

1 پسندیده

8.بررسی اخبار http://www.hamandishi.ir/report/84416/

1.کار‌آمد نبودن بازو‌های نظارتی مجلس

  • روند پیچیده سوال از وزرا

  • عدم وجود سرانجام بازدارنده و کارآمد در مورد سوال از رئیس جمهور و وزرا

  • گزارش تفریغ بودجه تقریبا یکسال بعد از مصرف بودجه ارائه می‌شود و عملا اگر هم تخلفی محرز شود دیگر قابل رسیدگی نیست.

  • عدم وجود بازوی نظارتی کار آمد برای معاونت‌ها و سازمان‌های زیر نظر رئیس جمهور مانند سازمان میراث فرهنگی و …(استیضاح خود رئیس جمهور هم در این موارد هزینه‌دار است)

  • عدم وجود نظام تبلیغاتی در دوران انتخابات و استفاده از روش‌های مستهجن برای رای آوردن به ‌گونه‌ای که برخی افراد فرهیخته از ورود به این فضای رقابتی شرم می‌کنند!

  • عوام‌زدگی و اقدامات پوپولیستی در مجلس

  • تلاش نمایندگان بری جمع آوری رای ‌ در سال آخر هر دوره مجلس

2 پسندیده

9.بررسی سند آسيب‌شناسي تبليغات انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي در پرتو اصول حقوقي حاكم بر تبليغاتآسیب شناسی تبلیغات مجلس در پرتو اصول حقوقی حاکم بر تبلیغات.pdf (260.6 کیلوبایت)
محوراصلی: انتخابات
مسائل:
1.برتری متمولان به جای برتری شایستگان در انتخابات با توجه به شیوه‌ی انتخابات
2.عدم وجود ضمانت اجرایی و قانونی برای وعده‌های انتخاباتی
3.جرم‌انگاری بسیار ضعیف در رابطه با تخلفات قانون انتخابات

1 پسندیده
  1. بررسی سند گفت و شنود با اقای مهندس علی یوسف پور عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس: تحقیق و تفحص؛ تجلی عزم نظام برای انضباطی برترتحقیق و تفحص تجلی عزم نظام.pdf (474.2 کیلوبایت)
    محور اصلی:نظارت
    مسائل:
    1.پسینی (اورژانسی) بودن بازو‌های نظارتی مجلس و نبود نظارت مستمر
    محور اصلی:متفرقه
    مسائل:
    1.درگیری نمایندگان به مسائل انتخاباتی در سال‌ آخر مجلس
    2.بده‌بستان بین نمایندگان مجلس و دستگاه‌های دولتی
    3.شکل‌گیری ارتباطات ناسالم بین کمیسیون‌ها و وزارتخانه‌یا دستگاه ذی‌ربط
    4.استفاده نمایندگان از امکانات دولتی ؟(خانه وزارت‌خانه، ماشین وزارت‌خانه)
  1. بررسی سند نظارت حقوقی بر نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

محور اصلی: نظارت مجلس بر نهادهای فرهنگی
مسائل:

  1. عدم ثبات پارلمان و دوره‌ای بودن آن
  2. سیاسی بودن پارلمان و لزوم حفظ فرهنگ از سیاست‌زدگی
  3. عدم صلاحیت کامل پارلمان نسبت به نظارت بر کلیه نهادهای فرهنگی
  4. عدم تخصص کامل نسبت به سیاستگذاری‌های کلان فرهنگی
  5. جنبه سیاسی و رسانه‌ای بیشتر ابزارهای نظارتی مجلس

https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1162707

1 پسندیده
  1. بررسی گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مورد نقش کمیسیون‌های داخلی در نظارت پارلمانی (مطالعه تطبیقی)

محور اصلی: نقش نظارتی کمیسیون‌ها
مسائل:

  1. فقدان ضمانت اجرا برای حضور مقامات دعوت شده به کمیسیون‌های داخلی و عدم تضمین به نتایج پاسخ به سوالات مطروحه از وزرا و عملکرد آنان

  2. اعضای کمیسیون‌ها از تخصص و تجربه و آشنایی کافی با پیشینه‌ موضوعات مطروحه برخوردار نیستند.

  3. زمان و دقت اعضای کمیسیون‌های داخلی برای بررسی‌های دقیق و کارشناسانه بسیار اندک است.

  4. کمیسیون‌ها گاهی مجبور به اخذ اطلاعات و اسناد و مدارک از خود دستگاه‌های اجرایی تحت نظارت می‌باشند و این دستگاه‌ها نیز به طبع تلاش می‌کنند اطلاعات و گزارش‌های گزینشی به مجلس یا کمیسیون‌ها ارائه دهند.

  5. کمیسیون‌ها و اعضای آن به منافع عمومی و کلان‌تر توجه نداشته و بیشتر به منافع جزئی و شخصی می‌نگرند و این امر مانع از ارتقای عملکرد نظارتی آنهاست.

  6. نمایندگان در نقد و انتقاد از دولت یا نهادهای عمومی، با نوعی ملاحظه کاری رو به رو هستند. از یک سو شاهد مشکلات و سوء عملکرد دستگاه‌های دولتی اند و از سوی دیگر با دغدغه و نگرانی تأیید صلاحیت‌های خود برای دوره بعد مواجه هستند.

  7. فقدان تشکل‌های حزبی منضبط از عوامل مهم تاثیرگذار بر کارایی و عملکرد کمیسیون‌های داخلی مجلس است.

  8. کمیته‌های فرعی کمیسیون‌های داخلی که وظیفه بررسی دقیق‌تر و کارشناسانه موضوعات ارجاعی از سوی کمیسیون‌ها را بر عهده دارند یا به دلیل کمی وقت نمایندگان تشکیل نمی‌شوند و یا کارکرد اساسی خود را ایفا نمی‌کنند.

  9. در مورد تاثیر احضار مقامات در ایفای نقش نظارتی کمیسیون‌ها، در مصاحبه‌های نمایندگان چنین مطرح شده است که قوانین مربوطه و آیین‌نامه‌ داخلی مجلس شورای اسلامی در وضع موجود کافی است، لکن احضارها به جهت آنکه هدفمند و در راستای یک برنامه نظارتی مشخص نیست، بیشتر موردی، محلی و شخصی بوده و به طبع با اهداف غیر نظارتی برای اعمال قانون اساسی و حکمرانی خوب شکل گرفته است؛

لینک دانلودنقش کمیسیون_های داخلی در نظارت پارلمانی.pdf…

2 پسندیده

13.بررسی سند معرفی و اهم وظایف دفتر امور مجلس وزارت نیرو دفتر امور مجلس | About Us
محور اصلی: متفرقه
مسائل:

  1. اهمیت حضور نمایندگان مربوطه در مراسم های افتتاح، کلنگ زنی و … پروژه های
    منطقه ای و … می باشد.
  2. ملزم شدن مدیران دولتی به اخذ نظرات نمایندگان مجلس و نیز اقناع ایشان در خصوص عزل و نصب مدیران ستاد و صف و هم چنین لزوم دعوت از آنها در مراسم تودیع و معارفه
  1. بررسی مقاله کندوکاو در چالشهای ساختاری و رفتاری مجلس شورای اسلامی؛ آسیب‌شناسی مجلس شورای اسلامی

چالش‌های مرتبط با ساختار:

  1. مدت زمان واقعی یک دوره مجلس
  2. مدرک و رشته تحصیلی نمایندگان
  3. بررسی لایحه بودجه
  4. منطقه گرایی (اولویت دادن به مسائل کلان کشور)
  5. مشکلات تحزب و فراکسیون‌ها (جناح‌های سیاسی موجود متاسفانه فاقد دیدگاه مدون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هستند و این امر موجب می‌شود که به راحتی در مواضع خود، انعطاف‌پذیر بوده و به خاطر منافع کوتاه مدت خود تغییر موضع دهند.)
  6. سیاست‌زدگی

مشکلات ناظر به مسائل رفتاری نمایندگان:

  1. حضور و غیاب نمایندگان
  2. ناکارآمدی کمیسیون‌ها (به عنوان جایگاه بررسی تخصصی طرح ها و لوایح)
  3. مزایای شخصی نمایندگان که باعث انحرافات اقتصادی و سیاسی می‌شود (توان اخذ امتیاز از وزیر، حقوق بالا و ردیف حقوقی 18، توانایی اخذ مدرک تحصیلی دانشگاه آزاد به سادگی)

دانلود از کندوکاو در چالشهای ساختاری و رفتاری مجلس شورای اسلامی؛ آسیب‌شناسی مجلس شورای اسلامی.pdf (261.6 کیلوبایت)

این گزارش هم میتونه به این موضوع کمک کنه:

2 پسندیده

14.بررسی مصاحبه با دکتر حبیب نژاد به مناسبت روز قانونhttp://habibnezhad.ir
محور اصلی:نظارت
مسائل:

  1. عدم وجود ابزار نظارتی مناسب برای نمایندگان
    محور اصلی:قانون‌گذاری
    مسائل:
    1.تصویب قانون‌های عجولانه و غیر جامع
    2.انتظارات بیش‌از اندازه از نمایندگان در حوزه محلی
1 پسندیده

15.بررسی اخبار رييس مجلس در صحن علني مطرح کرد: زمان بر شدن تدوين آيين‌نامه‌ها موجب اخلال در اجراي قوانين شده است - حقوقی و امور مجلس
محور اصلی:قانون‌گذاری
مسائل:
1.اجرایی نشدن(دیر اجرا شدن) قوانینی که وابسته به آیین‌نامه هیات وزیران هستند
محور اصلی:متفرقه
مسائل:
1.دادن امتیاز و هدیه از طرف دولتی‌ها به نمایندگانhttps://www.farsnews.com/news/13980415000489

2 پسندیده
  1. بررسی اخبار http://namayande.com/news/147238
    محوراصلی: قانون‌گذاری
    مسائل:
    1.ذی نفع بودن نمایندگان در حوزه‌ی قانون‌گذاری
    مثال:
  • اکثر افراد کمیسیون بهداشت و درمان، خود پزشک هستند(به طور مشابه در مورد کمیسیون قضایی و کمیسیون انرژی)
  • درس خواندن راحت نمایندگان در دانشگاه آزاد اسلامی
  • سهامداری نمایندگان در شرکت‌‌های خصوصی و خصولتی

محوراصلی: نظارت
مسائل:
1.ذی نفع بودن نمایندگان در حوزه‌ای که باید نظارت صورت گیرد
مثال:

  • اکثر افراد کمیسیون بهداشت و درمان، خود پزشک هستند(به طور مشابه در مورد کمیسیون قضایی و کمیسیون انرژی)
  • درس خواندن راحت نمایندگان در دانشگاه آزاد اسلامی
  • سهامداری نمایندگان در شرکت‌‌های خصوصی و خصولتی
  1. بررسی پایان‌نامه با عنوان آسیب‌شناسی فرآینده قانون‌گذاری در ایران نوشته کیوان بوربور

محور اصلی: قانون‌گذاری
مسائل:

  • آسیب‌ها در مرحله تهیه طرح‌ها و لوایح

    • ساختار ظاهری قانون
      • نام نامناسب قانون
      • عنوان‌بندی نامناسب
      • تخصیص نامناسب مواد به عناوین قانون
      • کاربرد نامناسب ماده واحده
    • اصول کلی نگارش قانون
      • مبهم بودن قانون
      • جامع و مانع نبودن قانون
      • ناهماهنگی قانون با مردمان متبوع خود
      • ورود قانون در حوزه اخلاق و معنویات
      • تامین منافع گروه‌های خاص
      • عدم مطابقت با موازین شرع
      • مغایرت با قانون
      • ناهماهنگی با نظام حقوقی حاکم بر کشور
      • عدم رعایت اصول کلی حقوقی
      • عدم رعایت موجز نویسی
  • آسیب‌ها در مرحله تصویب در مجلس

    • ابهام و اجمال در متن قوانین
    • غیرحقوقی بودن متون برخی قوانین
    • کثرت عناوین قوانین
    • قانون‌گذاری تکراری
    • قانون‌گذاری غیرضروری
    • تصویب قوانین غیرقابل اجرا
    • کثرت جلسات قانون‌گذاری (سه جلسه در هفته)
    • به چالش کشیدن جلسات علنی توسط نمایندگان
    • لابی‌گری
    • امور اجرائی حوزه انتخابیه
    • عدم تخصص نمایندگان در حوزه قانون‌گذاری
    • فقدان برنامه عملی مجلس
    • فقدان مرکز نظرسنجی مجلس جهت دریافت بازخورد مصوبات و رفتار نمایندگان
    • تنقیح نشدن قوانین
    • وابستگی نمایندگان به گروه‌های سیاسی
    • رسیدگی به قوانین مهم و پایه بر اساس اصل 85

* آسیب‌ها در مرحله تایید و ابلاغ قوانین

  • لابی‌گری
  • تفسیرهای متفاوت از اصول قانون اساسی توسط شورای نگهبان
  • حجم بالای قوانین و مصوبات
  • مشخص نبودن قوانین لازم‌الرعایه از قوانین منسوخ و ملغی
  • تصویب آیین‌نامه‌های متعارض با قانون
  • خودداری رئیس جمهور از ابلاغ قوانین
  • عدم تهیه آیین‌نامه‌های اجرائی قوانین
  • کندی رسیدگی به مصوبات در مجمع تشخیص مصلحت نظام

دانلود از آسیب‌شناسی فرآیند قانون‌گذاری در ایران.pdf (1.3 مگابایت)

  1. بررسی آیین‌نامه داخلی مجلس
    محوراصلی: قانون‌گذاری
    مسائل:
    1.عدم رعایت نظم و ترتیب در رسیدگی به طرح‌ها و لوایح و مبهم بودن آیین‌نامه در این زمینه
    2.عدم اطلاع رسانی به نمایندگان و مردم درر مورد روند رسیدگی به طرح‌ها ولوایح
    3.صف طولانی طرح‌ها و ولوایح در مجلس(نیاز به خلوت کردن صحن علنی و مجلس)
    محوراصلی: نظارت
    مسائل:
    1.در فرآیند سوال از وزیر راضی کردن سوال کننده به هر نحوی! باعث خاتمه یافتن فرآیند سوال می‌شود
    2.فرآیند سوال از رئیس جمهور جامع نبوده و در برخی موارد بی تاثیر است
    3.منجر شدن سوال یا گزارش وارد به استیضاح در تناقض با قانون اساسی و عملا بدون کاربرد است
    4.گزارشات سالانه نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها شکلی بوده و بدون کاربرد است.
1 پسندیده
  1. بررسی پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان چالش‌های نظری و عملی دستگاه‌های نظارتی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی مجلس شورای اسلامی)
  • چالش‌هایی که به طور کلی نهاد مجلس با آن مواجه می‌باشد
    • مدت زمان واقعی یک دوره مجلس
    • مدرک و رشته تحصیلی نمایندگان
    • عدم آشنایی با سازوکار تصویب و بررسی لایحه بودجه به عنوان مهمترین و موثرترین فعالیت نمایندگان در جامعه
    • منطقه گرایی
    • مشکلات تحزب و فراکسیون‌ها
    • سیاست زدگی
  • چالش‌های نظری و عملی دستگاه‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی (با تاکید بر نقش دیوان محاسبات و کمیسیون اصل 90)
    • ابزارهای نظارتی مجلس

      • تذکر
        • عدم مهلت زمانی مشخص برای تذکر و عدم ضمانت اجرایی قوی
      • استیضاح
        • کم بودن تعداد حدنصاب برای امضا استیضاح (باعث سواستفاده شخصی و گروهی)
        • عدم اختصاص زمان و وقت کافی برای استیضاح
        • استیضاح‌ها گاهی قاطعیت و جدیت کافی را ندارد و صرفا ابزار تهدید و جدل سیاسی است
        • عدم وجود سازوکار مشخص برای الزام وزیر مورد استیضاح و نماینده‌ی درخواست‌کننده برای پیگیری و اعلام نتایج به مردم
        • دامنه موضوعات قابل استیضاح از وضوح کافی برخوردار نیست
    • چالش‌های دیوان محاسبات

      • مشکلات و مسائل دیوان محاسبات در تهیه و تدوین تفریغ بودجه
        • عدم تهیه حساب نهایی در بسیاری از وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی به ویژه ترازنامه و حساب سود و زیان در شرکت‌های دولتی
        • عدم آگاهی و یا بی‌توجهی به قوانین و مقررات مالی و اهمیت و ارزش آنها
        • انتخاب برخی افراد غیر متخصص و با مدیریت ضعیف در راس برخی از دستگا‌ه‌های اجرایی و ذی حسابی
        • گماردن افراد ناوارد در کادر مالی ذی‌حساب
        • کمبود کادر دیوان محاسبات در جهت رسیدگی سریع به حساب‌ها
        • عدم تهیه و تصویب قانون بودجه کل کشور به صورت برنامه‌ای منظم
        • وجود قوانین و مقررات متعدد در مصرف اعتبار
        • عدم انعطاف‌پذیری قانون در مورد تهیه تفریغ بودجه به این معنی که به دلیل عدم وصول حساب یک ذی حساب کوچک که در جمع بودجه درصد ناچیزی را شامل می‌شود تهیه تفریغ بودجه به تعویق می‌افتاد
        • مبادله موافقت نامه‌ها و تخصی اعتبار به موقع
      • ضعف و مشکلات دستگاه‌ها و قوانین در اجرای حسابرسی دیوان محاسبات
      • اثرپذیری بخش داوری از حوزه‌های حسابرسی
      • رسیدگی استقلالی دیوان در عرض سایر دستگاه‌های قضائی و نظارتی
        • رسیدگی موازی با دستگاه قضائی
        • اعمال مجازات اداری موازی با هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری
    • چالش‌های کمیسیون اصل 90

      • عدم استقلال و تشکیل کمیسیون اصل 90 به عنوان یکی از کمیسیون‌های داخلی مجلس (در مواردی که شکایت از طرز کار خود مجلس است، اصل بی‌طرفی زیر سوال می‌رود)
      • روشن نیست آیا این کمیسیون به امور کلی و کلان مربوط به قوای سه‌گانه رسیدگی می‌کند و یا اینکه به شکایات مردم علیه اداره یا سازمان خاص و یا حتی مستخدمین عمومی ادارت و نهادها هم رسیدگی می‌کند.
      • عدم اختیار کمیسیون در رسیدگی خودجوش و مستقل علیه تخلفات و سوء عملکردهای نهادهای عمومی و دولتی
      • ضمانت اجرایی کمیسیون اصل 90 قرائت گزارش در صحن مجلس است و گزارش به مراجع قضائی ارسال می‌شود
  • چالش‌های نظری و عملی دستگاه‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی ( با تاکید بر نقش دیوان محاسبات و کمیسیون اصل 90) استنتاج از مصاحبه‌
    • دولتی بودن اقتصاد
    • توجه به مسایل و جناح‌های سیاسی
    • عدم سرعت، قاطعیت و جدیت در برخودر با مفاسد اقتصادی
    • تصدی بیش از یک شغل
    • نبود ضمانت اجرای قوی و مناسب
    • وجود خلا‌های قانونی
    • بازدارنده نبودن قوانین
    • ضعف‌ نهادهای نظارتی
    • کمرنگ شدن اعتقادات و باورهای دینی در بین مردم
    • شاخه‌های دیگر از فساد (سیاسی، اداری، قانونی و …)
    • نظام قضائی

دانلود از 491951-fulltext.pdf (4.7 مگابایت)

1 پسندیده
  1. مصاحبه امیر‌حسین قاضی زاده هاشمی و علی یوسف نژاد در برنامه جهان‌آرا در تاریخ 98/5/26 http://fna.ir/dbfqu3
    محور اصلی: قانون‌گذاری
    مسائل:
    1.در نظر نگرفتن مسائل اجرایی در طرح‌های نمایندگان

محور اصلی: نظارت
مسائل:
1.عدم اثر بخشی بازو‌های نظارتی از جمله تحقیق وتفحص(از بعد انقلاب فقط یک یا دو مورد تحقیق و تفحص به نتیجه رسیده‌است)
2.تعامل نامناسب مجلس و قوه‌قضائیه در رسیدگی به تخلفات

1 پسندیده

کارآمدی مجلس شورای اسلامی و راهکارهای ارتقای آن در حقوق داخلی

نوشته: عسگر جلالیان

چکیده:

قوه مقننه به عنوان یکی از قوای حاکم در کشور، متصدی سه کارکرد مهم یعنی قانون گذاری، تفسیر قوانین عادی و اعمال نظارت بر حسن اجرای قانون است. قوه مقننه در کنار همه دستاوردها و نقاط قوت، در انجام رسالت های خود، ضعف ها و کاستی هایی دارد. این پژوهش با طرح چیستی موانع پیش روی قوه مقننه و چرایی آنها، در پی یافتن پاسخ راستین و راه حل هایی به منظور توانمندسازی هر چه بیشتر این قوه است. در این راستا با به کارگیری روش گردآوری اطلاعات از طریق کتابخانه و روش توصیفی– تحلیلی، به پرسش های طرح شده پاسخ خواهیم داد. در ابتدا به مرور کلیاتی راجع به ماهیت، ساختار و کارکردهای قوه مقننه پرداخته می شود. سپس کاستی های مربوط به فنون قانون گذاری واکاوی می شود و در خاتمه ضعف در سازمان بندی و آیین نظارت بر نمایندگان و مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا با واکاوی این مباحث، راهکارهای ارتقای کارآمدی مجلس شورای اسلامی احصا و ارائه گردد. مهم ترین نتیجه پژوهش حاضر این است که منشأ کاستی و ضعف های قوه مقننه را می توان در عوامل داخلی (یعنی از درون مجلس و نمایندگان) و عوامل بیرونی، طبقه بندی کرد و به منظور ارتقا و توانمندسازی نظام قانون گذاری کشور، علاوه بر اصلاحات تکنیکی و جزئی، باید اصلاح فراگیر و هماهنگ ساختار سیاسی، حقوقی و فرهنگی و مدیریتی کشور نیز مدنظر قرار گیرد.

در این مقاله به مغایرت برخی مواد آیین‌نامه داخلی مجلس با قانون اساسی، نظارت بر رفتار حرفه‌ای نمایندگان، آسیب‌شناسی نظام حقوقی ایران در زمینه مشورت عمومی، چالش‌ها و راهکارهای کارآمدی فرایند قانون‌گذاری و جایگاه قوه مقننه در بحث تفکیک قوا در جمهوری اسلامی پرداخته شده است.

کارآمدی مجلس شورای اسلامی و راهکارهای ارتقای آن در حقوق داخلی.pdf (656.6 کیلوبایت)