تجربیات بین‌المللی در حوزه‌ی شفافیت هزینه‌کرد

یکی از ماژول‌های شفافیت حکومتی، بحث شفافیت هزینه‌کرد در دستگاه‌های اداری است که به صورت Open Spending یا Open Expenditure نامیده می‌شود و از نظر قلمرو، مکمل لازم بحث شفافیت بودجه (Open Budget) به حساب آمده و می‌توان استدلال کرد که از حوزه‌ی شفافیت بودجه ضروری‌تر است. نمونه‌هایی از سایت‌های بین‌المللی در این حوزه در ادامه ذکر می‌شود. لطفا در تکمیل این فهرست کمک کنید.

ضمنا:

2 پسندیده

در سطح شهرداری‌ها و حکومت‌های محلی:

در شاخص Global Open Data Index از این محور با عنوان Government Spending یاد شده و در تعریف آن آمده است: (منبع: صفحه روش‌شناسی شاخص، یا فهرست دسته‌ها و توضیح‌ آن‌ها)

Records of actual (past) national government spending at a detailed transactional level. Data must display ongoing expenditure, including transactions. A database of contracts awarded or similar will not be considered sufficient. Also, a database only showing subsidies will not be sufficient. To develop this category the Index drew on work from

در دلیل اهمیت این محور از داده باز گفته‌اند:

Open spending data shows whether public money is efficiently and effectively used. It helps to understand spending patterns and to display corruption, misuse, and waste.

و برای سنجش اطلاعات منتشر شده هم شرایط زیر را معین کرده‌اند:

Following data must be online to qualify for assessment:

  • Government office which had the transaction
  • Date of transaction
  • Name of vendor
  • Nominal amount of individual transactionLevel of granularity
  • Individual record of each transaction

بر اساس سنجه‌ی این شاخص، اکثر کشورها دنیا (حتی تایوان و استرالیا که رتبه اول و دوم را دارند) در وضعیت قرمز هستند. وقتی به نتایج سه سال قبل این شاخص مراجعه می‌کنیم (به ترتیب: 2015، 2014، 2013)، وضعیت‌ کشورها با توجه به سنجه‌ی سال‌های قبل، بهتر از استاندارد جدید ارائه شده است. اعمال این رویکرد سخت‌گیرانه از طرف یکی از دو شاخص معتبر حوزه داده باز نشان از اهمیت انتشار باز و کامل اطلاعات هزینه‌کرد بودجه دارد.


بر اساس نسخه اخیر این شاخص‌، تنها دو کشور کلمبیا (رتبه 14) و یونان (رتبه 35) ذیل این محور در وضعیت سبز کامل هستند.

متاسفانه هر دو آدرسی که برای دسترسی به داده‌های Government Spending کلمبیا درج شده‌اند، اکنون خطای 404 (عدم وجود صفحه مورد نظر) را نمایش می‌دهند.

اما داده‌های مربوط به یونان از https://diavgeia.gov.gr/ قابل دسترسی است. قابل توجه است که انتشار اطلاعات هزینه‌کرد بودجه در یونان، الزام قانونی دارد:

Expenses are published as part of the “Clarity” program of Law 3861/2010, which introduced for the first time in Greece the obligation to publish all the decisions of government and all administrative entities on the Internet.


به عنوان مثالی دیگر، داده‌های رسمی کشور انگلستان از نشانی‌های زیر قابل دسترسی است:

https://www.gov.uk/government/publications/cabinet-offi - Cabinet Office spend data over £25,000 (as an example)
https://www.gov.uk/government/news/letter-to-government - Prime Minister’s letter of May 2010
https://www.gov.uk/government/publications/guidance-for - Guidance for publishing spend over £25,000 (HM Treasury)

آن‌چه آقای دکتر ثنائی در

اشاره کرده‌اند، هرچند داده‌های قابل توجهی دارد، اما تلاشی مدنی است و نه داده‌های رسمی کشور انگلستان.


برای مشاهده وضعیت و دسترسی به پورتال داده و داده‌ی هزینه‌‌کرد بودجه در کشورهای مختلف، با مراجعه به صفحه‌ی رتبه‌ی بندی شاخص GODI، روی وضعیت هر کشور ذیل محور Government Spending کلیک کرده و با مراجعه به لینک Read More، در تب‌های Details و Metadata به ترتیب توضیحات (شامل مستندات قانونیِّ احتمالی) و لینک داده‌های مربوط را مشاهده فرمایید.

2 پسندیده

این فهرست از ویژگی‌ها، برای نامه‌ی شورای اسلامی شهر تهران نسبت به درخواست شفافیت هزینه‌کرد از شهرداری تهران پیشنهاد گردید:

2 پسندیده

Digital Technologies for Transparency in Public Investment: New Tools to Empower Citizens and Governments

لینک دانلود

1 پسندیده