زمان مطالعه: ۵ دقیقه
مصورسازی داده ها چیست؟
مصورسازی داده ها عبارت است نمایش اطلاعات کمی در قالبی گرافیکی. به بیان دیگر، مصورسازی داده ها، داده های بسیار بزرگ و یا کوچک را تبدیل به مواردی تصویری می کند که برای انسان ها درک و پردازش راحت تری دارند.
مصورسازی داده ها در زندگی روزمرۀ ما به صورت کاملا عادی حضور دارد. اما معمولا به صورت نمودارها و گراف های بسیار معروف خود را می نمایانند. ترکیبی از چندین نوع مصورسازی به علاوۀ میزان نسبتا کمی از اطلاعات متنی ساده را غالبا با عنوان [اینفوگرافیک] می شناسیم.
مصورسازی داده ها می توانند برای کشف روندها و حقایق به کار روند. از طریق نمودارهای خطی (line charts) می توان به تغییرات و بالا-پایین شدن فاکتورهای مربوط به یک پدیده در طول زمان. نمودارهای میله ای (Bar and column charts) را می توان برای مشاهدۀ روابط یا مقایسۀ چند پدیده یا مفهوم به کار برد. نمودارهای دایره ای (Pie charts) نیز می توانند نشان دهندۀ مفاهیم «بخشی از کل» باشند. همینطور، نقشه ها (Maps) بهترین راه برای مصورسازی داده های جغرافیایی هستند.
یک مصورسازی اثربخشِ داده ها از چه عواملی تشکیل شده است؟
مصورسازی داده ها زمانی در بهترین سطح خود قرار دارد که ارتباطات، علم داده و طراحی با هم هماهنگ شوند. مصورسازی داده ها اگر به نحو شایسته ای صورت بگیرد، می تواند بینش های کلیدی را از دل بسته های دادۀ پیچیده به نحوی گیرا و پرمعنی استخراج کند. ادوارد توفت [Edward Tufte] استاد دانشگاه ییل (Yale) معتقد است که مصورسازی داده ها در حالت متعالی خود، ترکیبی از ایده های پیچیده هستند که با شفافیت، دقت و کارایی منتقل می شوند.
به منظور تولید یک مصورسازیِ خوب داده ها، باید با داده هایی کار خود را آغاز کنیم که پاکسازی شده، از منبعی معتبر و به صورت کامل شکل گرفته باشند. وقتی داده های شما آمادۀ مصورسازی شدند، بایستی در مورد انتخاب نمودار متناسب تصمیم بگیرید. البته که این مورد کمی پیچیده است. ولی منابع زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا برای داده های خود بهترین نمودار را برگزینید.
پس از اینکه در مورد [مناسب ترین نمودار] برای مصورسازی داده ها به جمع بندی رسیدید، باید شروع به طراحی کنید و داده ها را در چارچوب نمودار مورد نشر بگنجانید. یادتان باشد که سادگی کلید اصلی این کار است. عناصری را که حواس مخاطب را از داده های شما پرت می کنند، حذف کنید. پس از اینکه مصورسازی شما به پایان رسید، بایستی اشتراک گذاری آن را انجام دهید. این را هم فراموش نکنید که مصورسازی را از کانال مناسب به اشتراک بگذارید تا بیشترین و مرتبط ترین افراد آن را مشاهده کنند و بازخورد مناسب را به شما بدهند.
چرا مصورسازی داده ها اهمیت دارد؟
تصمیم گیری بهتر
امروزه بیشتر از هر زمان دیگری، سازمان ها و شرکت ها از مصورسازی داده ها و ابزارهای مرتبط با داده ها استفاده می کنند. آن ها این کار را با هدف پرسیدن سوالات بهتر و اتخاذ تصمیمات بهتر انجام می دهند. فناوری های کامپیوتری پیشرفته و برنامه های نرم افزاری کاربرپسند، کار را برای دانستن بیشتر از سازمان و گرفتن تصمیمات داده محور هموارتر کرده اند.
تاکید شرکت ها و سازمان ها بر شاخص های عملکرد، داشبوردهای داده، و معیارهای کلیدی عمرکلرد (KPIs) هرروز بیش از پیش، ارزش اندازه گیری و پایش داده ها را نشان می دهد. داده هایی نظیر آمارهای فروش، داده های منابع انسانی، سود سالانه، هزینه ها و همچنین سهام شرکت ها در بورس.
داستان های معنادار
مصورسازی داده ها و همچنین اینفوگرافیک ها امروزه به یکی از ابزارهای کلیدی ثابت در رسانه ها تبدیل شده است.
از سوی دیگر، روزنامه نگاری داده، رشته ای نوظهور و روبه رشد است و خبرنگاران امروزه بیش از پیش به مصورسازی باکیفیت داده ها تکیه می کنند تا بتوانند داستان های پنهان در داده های مربوط به گوشه و کنار جهان را استخراج و برای مردم روایت کنند. برخی از مشهورترین رسانه ها به شدت درگیر استفاده مداوم از اخبار داده محور شده اند که از میان آن ها می توان به نیویورک تایمز، گاردین، واشینگتن پست، ساینتیفیک امریکن، سی ان ان، بلومبرگ، هافینگتون پست و اکونومیست اشاره کرد.
همچنین فعالان بازار، به خوبی از منافع ترکیب داده های با کییفیت و داستان سرایی احساسی بهره می برند. فعالان موفق در بازار، به صورت روزانه از داده ها برای تصمیم گیری استفاده می کنند. البته اشتراک این داده ها و تصمیمات با مشتریان، داستان دیگری است. داستانی که عبارت است از ترکیب داده ها، نتایج منطقی و عقلایی با احساسات انسانی. اینفوگرافیک، مصورسازی، داستان سرایی و دیگر ابزارهایی که همگی بر خلاصه سازی، تاکید بر موارد کلیدی و اقناع مخاطب نظر دارند، حلقۀ گمشدۀ این ماجرا هستند. مصورسازی داده ها به بازاریان کمک می کند تا پیام های خود را به وسیلۀ نمودراهای آماری و همچنین برانگیختن احساسات انسانی به مخاطبان منتقل کنند.
دکتر جنیفر آکِر (Jennifer L.Aaker) می گوید:
وقتی که داستان ها و داده ها با هم ترکیب شوند، مخاطبان هم با قلب و هم با مغز خود به آن پاسخ خواهند گفت.
سواد داده
توانایی درک و مطالعۀ مصورسازی داده ها، امروزه و در قرن ۲۱ به یک نیاز ضروری برای هر کس بدل شده است. از آن جایی که ابزارهای مصورسازی در همه جا تقریبا به راحتی قابل دسترسی هستند، انتظار می رود که به مرور، افراد غیر فنی بیشتری از دانش های موجود در داده ها بهره مند شوند. میکو جاروِنپا (Mikko Jarvenpaa) موسس وبسایت معروف اینفوگرام (infogram.com) می گوید:
ما بر این باوریم که مدیران و افرادی که با اطلاعات داده محور بیشتری تغذیه شده باشند، تصمیمات بهتری می گیرند. و افرادی که هم توانایی خلق و هم برقراری ارتباطات داده محور را دارند، کلید این ماجرا هستند.
تاریخچۀ مصورسازی داده ها
انسان، قرن هاست که از مصورسازی داده ها استفاده می کند. بسیاری بر این باورند که مصورسازی داده ها به سال های واپسین قرن ۱۸ بر می گردد. ویلیام پلی فیر (William Playfair) که او را با عنوان پدر گرافیک آماری می شناسند، در آن سال ها نمودارهای آماری خطی، ستونی، و همچنین دایره ای را که همۀ ما با آن ها آشناییم، اختراع کرد.
خانم فلورنس نایتینگیل (Florence Nightingale) که یک پرستار بود، به خاطر فعالیتش در دوران جنگ کریمه شهرت دارد. البته او یک روزنامه نگار داده نیز بود و او را با «کوکس کومب» و «دیاگرام های رز» می شناسند.
تصویر: نمودار کوکس کومب خانم نایتینگیل
این نمودارهای تحول آفرین بودند که او را در مبارزه برای بهبود شرایط بیمارستانی سربازان جنگ و در نهایت حفظ جانِ بسیاری از آن ها یاری کردند.
یکی از مشهورترین مصورسازی های داده در تمام طول تاریخ، نموداری است که توسط چارلز جوزف مینارد (Charles Joseph Minard) انجام شد. مینارد یک مهندس شهری فرانسوی بود که به دلیل توانایی بسیارش در نمایش داده های عددی بر روی نقشه ها شهرت داشت. شناخته شده ترین کار او نیز عبارت است از نقشۀ مبارزات روسیۀ ناپلئون در سال ۱۸۱۲ که بیانگر شکست غم انگیز و عقب نشینی ارتش او در جریان حمله به مسکو.
تصویر: نقشۀ مبارزات روسیۀ ناپلئون در سال ۱۸۱۲ که بیانگر شکست غم انگیز و عقب نشینی ارتش او در جریان حمله به مسکو (چارلز جوزف مینارد)
چرا مصورسازی داده ها؟
- داده ها را قابل درک تر کرده و به خاطر سپردن آن ها را ساده تر می کند
- کشف حقایق پنهان، داده های پرت و همچنین روندهای موجود در داده ها
- نمایش سریع ارتباطات و الگوهای مربوط به پدیده ها
- پرسیدن سوالات بهتر و اتخاذ تصمیمات بهتر
اگرچه این پست به پایان رسید اما داستان شیرین مصورسازی داده ها به همین جا ختم نمی شود و ما بر آنیم تا در رسانۀ کانتنتیفای با شما به زبان داده ها گفتگو کنیم و ابعاد مختلف این حوزۀ جذاب را بیشتر مورد بحث قرار دهیم.
منبع: infogram.com
منبع: کانتنتیفای