با توجه به نشست تخصصی حول این موضوع در اندیشکده، این موضوع ایجاد شد تا مطالب بیشتری درباره تعارض منافع در صنعت خودرو استخراج شود.
گفتگوی ویژه خبری:
خبر احتکار خودرو
مصاحبه آقای فولادگر نماینده مجلس دهم در تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۱۰ :
https://www.ilna.news/بخش-سیاسی-3/719996-
فولادگر گفت: دولت الان در بحث خودروسازی دچار یک تعارض منافع است یعنی از یک طرف خودش آنجا مالک است و مدیر تعیین میکند و از یک طرف هم میخواهد نقش نظارتگری و حاکمیتش را اعمال کند که راهحل آن هم همان کاهش تصدیگری دولت در امور مربوط به خودرو است.
حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو:
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوالی در خصوص انتقال سهام خودروسازان به قطعهُسازان، تاکید کرد: «من با این کار موافق نیستم. این مساله به ایجاد تعارض منافع منجر میشود. نباید فراموش کرد یکی از فاکتورهای توسعه در این صنعت، همکاری این دو بخش در کنار هم اما بهصورت مستقل است. اگر قطعهسازها سهام خودروسازها را داشته باشند رقابتپذیری این صنعت تضعیف میشود. بقای این صنعت به عملکرد درست اما مستقل تکتک اجزا وابسته است. فروش سهام خودروسازها به قطعهسازها اگر از میزانی که همین الان وجود دارد بیشتر شود، فاتحه هر دو صنعت را باید خواند. حتی همین میزان سهام خودروسازها که در اختیار قطعهسازها قرار دارد را هم باید تعیین تکلیف کنند. این اصلاح ساختار نیست تخریب ساختار است.»
به گزارش خبرگزاری تسنیم بسیج دانشجویی پردیس فنی دانشگاه تهران در پی اتفاقات و اخبار پیرامون صنعت خودرو نامه ای انتقادی به وزیر صنعت نوشت:
تعارض منافع، عدم داخلیسازی و تحریمها شاید بتواند پاسخهایی برای تبیین عقبماندگی اوضاع فعلی صنعت خودرو ایران باشد، اما با بررسیهای بیشتر به این نتیجه میرسیم که اتفاقا «انفعلال و بیبرنامه بودن» مسئولین، پدیدههای بیشتری را توجیه میکند.
مهر منتشر کرد؛ متن کامل گزارش تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد سایپا و ایران خودرو- ۱۸/۰۱/۱۳۹۸
طرح مسأله
نظر به مشکلات موجود در صنعت خودرو کشور و همچنین ضرورت بررسی علل ناکارآمدی صنعت خودرو، طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور مطرح و در جلسه مورخ ۰۷/۰۶/۱۳۹۷ مورد تصویب نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. عمده محورهای این طرح عبارت بودند از: بررسی علل زیاندهی شرکتهای خودروساز، برنامههای تولید خودرو با قیمت مناسب و سطح کیفی استاندارد، بررسی چگونگی عقد قرارداد با شرکتهای خودروساز خارجی و دستاوردهای آن، فرآیند انتصابات خصوصاً در هیئت مدیره و مدیران عامل شرکتهای خودروسازی و شرکتهای تابعه، بررسی فرآیندهای تأیید کیفی مواد و قطعات و محصول نهایی با توجه به استانداردهای تعریف شده، بررسی فرآیندهای فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان و علل نارضایتی مردم از آن، فرآیندهای مرتبط با تأمین قطعات و مواد و فرآیندهای مالی موجود، دخالت خودروسازان در امور صنفی و در نهایت وضعیت واردات و تخلفات موجود
بررسی تعارض منافع در تصمیم گیری و تصمیم سازی در صنعت خودرو: یکی از ابزارهای تحلیل صنعت و مسائل مربوط به رانت و فساد در آن، بهرهگیری از تحلیلهای مرتبط با تعارض منافع است. بدیهی است صنعت خودرو به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیرهای ازصنایع قبل و بعد از خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و با توجه به حجم بالای اشتغال، گردش مالی، شرایط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور و دیگر پارامترهای مؤثر در وضعیت کلان کسب و کارهای موجود، موضوع تعارض منافع در آن امری بسیار مهم و تأثیرگذار است. در این تحلیل، دولت و نهادهای سیاستگذار بازار، خودروسازان، هیئت مدیره و مدیران عامل شرکتهای خودروساز، سهامداران، مجلس، تأمینکنندگان خاص، نهادهای نظارتی، قضائی و امنیتی، نظام فروش، نمایندگان فروش و سازمانهای متولی نظارت کیفی و توسعه استانداردها به صورت ویژه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. در این رابطه گزارش تعارض منافع در صنعت خودرو به تفصیل به این موضوع پرداخته است.
مستند اختاپوس
در این گزارش چنین ذکر شده است:
شایان ذکر است که این گزارش خلاصهای بسیار موجز و چند سطحی از چند گزارش شامل مطالعات کلان صنعت خودرو، مطالعات سیاست صنعتی خودرو، مجموعه مصاحبههای خبرگان، گزارش مفصل تفحصی دیوان محاسبات در حوزههای تولید (ایرانخودرو و سایپا) و واردات خودرو، گزارش کیفی ارائه شده، گزارش تعارض منافع در صنعت خودرو، گزارش نهادهای نظارتی و همچنین مطالعاتی درخصوص روندهای توسعه تکنولوژی و راهبردهای صنعت و … میباشد که به پیوست ارائه خواهد شد.
اگر بتونیم به پیوست تعارض منافع گزارش دسترسی پیدا کنیم، خیلی خوب میشه.
گزارش فارس: 5 دستگاه مسئول ایمنی خودرو در کشور/ تعارض منافع مانع کیفیت خودروها شده است
http://fna.ir/63hda