کتب ، گزارش‌ها و مقالات حوزه مبارزه با فساد

قسمت‌هایی از مقدمه کتاب
image

«دهه‌ی 1360 که جوان بودم اوقات فراغت و بخشی از زندگی‌ام در جلوی کتاب‌فروشی‌های میدان انقلاب سپری می‌شد، با اتوبوس خودم را به انقلاب می‌رساندم و چند‌ساعتی را با لذت ویترین کتاب‌فروشی‌ها را نگاه می‌کردم، داخل‌شان می‌شدم و کتاب‌هایی که توجهم را جلب می‌کرد ورق می‌زدم و کتاب‌فروشی‌ها را یکی پس از دیگری به جست‌وجوی کتاب‌های مورد نظرم می‌گشتم، به‌ویژه معدود دست‌دوم‌فروشی‌ها را که کتاب‌های قدیمی داشتند و قیمت‌شان کمتر از پشت جلد بود. چهره‌های آدم‌های خیابان انقلاب، چهره‌هایی آشنا و دوست‌داشتنی بود. به‌واسطه‌ مراجعات زیادم، با برخی از کتاب‌فروشی‌ها دوست شده بودم و سفارش کتاب می‌دادم، همه‌ی این‌ها باعث شده بود یکی از علایق شغلی من کتاب‌فروشی شود. چند سالی بعد که به استخدام دانشگاه تهران درآمدم و محل کارم نزدیک کتاب‌فروشی‌ها شد، هر روز بخشی از وقت نهارم را به قدم‌زدن در جلوی کتاب‌فروشی‌ها و تماشای ویترین (تازه‌های کتاب) و داخل کتاب‌فروشی‌ها اختصاص می‌دادم و خوش می‌گذراندم!

اما در یک دهه‌ گذشته وقتی گذرم به خیابان انقلاب می‌افتد، دیگر از آن چهره‌های آشنا چندان خبری نیست، چهره‌ها نا آشنا هستند، چهره‌ها بیشتر مرا یاد بازاریان تهران می‌اندازد! می‌خواهم هر چه زودتر از آن‌جا بگریزم، یکی از مهم‌ترین دلایلش، گریز از دست کسانی است که مدام جلویم سبز می‌شوند و کارت و نشانیِ خود را می‌دهند که در حوزه‌ی پایان‌نامه‌نویسی، مقاله‌نویسی، ترجمه، چاپ کتاب و … فعالیت می‌کنند، و با سماجت می‌خواهند که مشتری‌شان شوم و… تعدادشان آن‌قدر زیاد است که حالم بد می‌شود.

از دیگر آرزوهای شغلی من، درس‌خواندن، پژوهش‌کردن و درس‌دادن در دانشگاه تهران بود. از جوانی دانشگاه تهران را خیلی دوست داشتم و وقتی در آن استخدام شدم، بسیار خوشحال بودم، خدابیامرز مادرم، همه‌جا با افتخار می‌گفت پسرم دانشگاه تهران کار می‌کند… اما هر چه بیشتر می‌گذشت و هر چه بیشتر با ابعاد مختلف دانشگاه و مناسبات حاکم بر آن آشنا می‌شدم، احساس افتخارم فروکش می‌کرد تا جایی که بعد از 28 سال، اکنون هیچ احساس افتخاری ندارم، ولی نسبت به آن دغدغه‌ دارم و احساس مسئولیت می‌کنم.

بارها نوشته و گفته‌ام، حال دانشگاه خوب نیست و بخشی از این ناخوش‌احوالی مربوط به رشد سرطانی فساد در ابعاد و حوزه‌های مختلف فعالیت‌های دانشگاهی است که یکی از دلایل مهم آن تجاری‌شدن دانشگاه و رشد بی‌رویه‌ی آموزش عالی است، به شکلی که تعداد دانشگاه‌های ایران، بنا به اعلام وزارت علوم، حدود 640,2 دانشگاه است. این در حالی است که بنا به اعلام مؤسسه اسپانیایی CISC تعداد دانشگاه‌ها در اغلب کشورهای پیشرفته جهان زیر ٥٠٠ دانشگاه است به‌طوری که آلمان ٤١٢، بریتانیا ٢٩١، کانادا ٣٢٩، ایتالیا ٢٣٦ و هلند ٤٢٣ دانشگاه دارند.

چین با یک میلیارد و ٣٩٧ میلیون نفر جمعیت تنها 481,2دانشگاه دارد و هند با جمعیت یک میلیارد و ٢٧٤ میلیون نفری 620,1 دانشگاه دایر کرده است. از این میان برزیل با ٢٠٢ میلیون نفر جمعیت یعنی چیزی بیشتر از دو برابر جمعیت ایران تقریباً نصف ما دانشگاه دارد. امریکا با حدود ٣١٠‌میلیون نفر جمعیت، 280,3 دانشگاه دارد. از این میان ٥٩ دانشگاه ایالات متحده جزو ١٠٠ دانشگاه برتر جهان هستند و در واقع حدود ٦٠ درصد برترین دانشگاه‌های جهان امریکایی است (سایت تابناک، کد خبر:۶۱۰۵۴۴، 10/5/1395). این در حالی است که هیچ یک از دانشگاه‌های ایران جزو 500 دانشگاه برتر جهان نیز نیستند.

تجاری شدن دانشگاه و رشد بی‌رویه‌ آموزش عالی و… پی‌آمدهای مخرب گسترده‌ای برای آموزش عالی داشته که یکی از‌‌‌‌‌ آن‌ها گسترش افسارگسیخته‌ی فساد در تعاملات کنش‌گران دانشگاهی و تولیدات به اصطلاح علمی (مقاله، کتاب، پژوهش، پایان‌نامه و …) نمود پیدا کرده و به‌عنوان مسئله‌ی اساسیِ آموزش عالی درآمده است. توصیف و تحلیل مسائل مورد اشاره، موضوع اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهد.

کتابی که پیش رو دارید برآمده از ربع قرن تجربه­ زیسته، و ادراکاتم، در نظام دانشگاهی است. در بیش از ربع قرنی که در دانشگاه زیسته‌ام، در کسوت یک کارمند، دانشجوی مقاطع مختلف، یک مدیر، پژوهش‌گر و مدرس … در حوزه‌های مختلف و واحدهای ستادی و دانشکده­های مختلفی کار کرده‌­ام و نقش‌های مختلفی را عهده‌­دار بوده‌­ام که این همه به من امکان فهم عمیق­تر و دقیق­تری از مسائل نظام دانشگاهی را داده است. از سوی دیگر بیش از یک دهه مطالعه­ تخصصی در حوزه­ فساد و نگارش چند کتاب و مقاله در این زمینه امکان نگاه انتقادی به نظام دانشگاهی از زاویه­ مسئله فساد را فراهم آورد، به ­ویژه این‌که به‌عنوان یک قربانی فساد با تجربه‌­های زیسته­ فراوان، مسئله را درونی نیز کرده‌­ام.

با این وجود آگاهم که این کتاب، به‌عنوان نخستین کتاب در این حوزه، نیاز به تکمیل و تدقیق برخی از مطالب دارد، به­ رغم کوشش بسیاری که برای صورت­بندی گونه­‌های فساد آکادمیک و تحلیل چرایی و چگونگی پدید آمدن و رشد فساد در نظام دانشگاهی به عمل آورده­‌ام، ممکن است نکاتی وجود داشته باشد که نیازمند اضافه‌کردن و بهبود مطالب کتاب باشد. از این رو از همه‌ کنش‌گران دانشگاهی، اعم از اعضای هیئت علمی، دانشجویان، پژوهش‌گران، کارمندان و همه‌ خوانندگان گرامی این کتاب صمیمانه تقاضا دارم نکات ارزشمند خود را برای مؤلف به آدرس dhosseini7@gmail.com ارسال کنند تا در ویرایش بعدی کتاب مورد استفاده قرار گیرد.

متأسفانه در ایران ندیده‌­ام کسی زندگی سازمانی‌اش را مکتوب کند، کارکنان سازمان‌ها خاطرات و تجربیات سازمانی‌شان را ثبت نمی‌کنند و به این ترتیب انباشتی از تجربیات سازمانی به وجود نمی‌آید و منتقل نمی‌شود. کثیری از انسان‌ها به‌عنوان کارمند به‌طور متوسط 30 سال عمر خود را در سازمان‌ها مشغول به کار هستند، با نوشتن تجربیات و خاطرات سازمانی، زندگی سازمانی ثبت می‌شود و موادی برای توصیف و تحلیل و فهم سازمان‌ها فراهم می‌شود، و حتی از دل آن می‌توان نظریه‌پردازی کرد. من در این مقدمه قصد داشتم اشاراتی به تجربه‌ی زیسته‌ خود کنم که در طول بالغ بر ربع قرن کار در آموزش عالی، به‌ویژه دانشگاه تهران، تجربیاتی مرتبط با موضوع این کتاب دارد. حدود 6 صفحه نیز در این زمینه نوشتم و به دو استاد و دوست بزرگوار دادم تا نظر دهند، هر یک نکات ارزشمندی و قابل تأملی را یادآور شدند، نهایتاً جمع‌بندی من این شد که مصلحت نیست!

به ناچار مطالب را از مقدمه‌ی این کتاب حذف کردم. البته تلاش خواهم کرد به‌عنوان یک مصاحبه‌شونده، روایتم را از فساد آکادمیک در کتاب مشترک‌مان با حسن محدثی تحت عنوان تحلیل روایت‌های کنش‌گران دانشگاهی از فساد دانشگاهی صورت‌بندی و ارائه کنم.
به‌طور خلاصه در این کتاب بر آن­م تا تلفیقی از تجربه و دانش‌ام را تقدیم کسانی کنم که دغدغه‌ سلامت نظام آکادمیک را دارند و دلشان برای دانشگاه می‌تپد، تا شاید به درک عمیق‌تری از ویرانگری فساد آکادمیک نائل آییم و برای زخم­های عمیقی که بر پیکر نحیف دانشگاه وارد آورده‌اند، بتوانیم مرهمی نهیم.

مایلم در این مقدمه به چند نکته مهم اشاره کنم:
۱. بحث من از روی دغدغه و تعهد و علاقه‌ام به نهاد علم و دانشگاه است؛
۲. یقیناً شمار قابل ملاحظه‌ای از کنش‌گران عرصه‌ی علم (اساتید، دانشجویان، پژوهش‌گران و کارکنان و …) زحمت‌کش بوده و شرافتمندانه در این نهاد خدمت می‌کنند؛
۳. فساد در نظام آموزش عالی کمتر از سایر نهادها است. یافته‌های چند مطالعه‌ من و همکارانم طی سال­های 1387 تا 1392 نشان می‌دهد ادراک مردم و ذی‌نفعان از وجود فساد در آموزش عالی در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ بین ۴۷ تا ۵۳ بوده است. در حالی که ادراک از فساد در بسیاری از سازمان‌ها، نهادها و بخش‌ها مانند، گمرک، ادارات مالیات، نظام قضایی، شهرداری، بخش‌های سیاسی (هزینه‌های انتخاباتی) و… بالای ۷۵ است. اما همین میزان متوسط فساد نیز برای نهاد علم به‌‌واسطه‌ی ‌نقش مهمش در جامعه نگران‌کننده است.

فساد در دانشگاه می‌تواند به باز تولید فساد در حوزه‌های دیگر بینجامد و آن را گسترش دهد. «هزینه‌های فساد در آموزش عالی بسیار زیاد و اغلب غیر قابل برآورد است. علاوه بر زیان‌های اقتصادی ناشی از تصمیم‌گیری‌های متعصبانه، غیر‌حرفه‌ای و سرمایه‌ی انسانی از دست رفته، هزینه‌های فساد در آموزش عالی شامل تضعیف روحیه، بد‌بینی، تضعیف سرمایه‌ی اجتماعی، همبستگی اجتماعی و عدم اعتماد می‌شود. هزینه‌های حاصل از فساد در جامعه‌ دارای بعد زمانی هستند و باید در یک چشم‌انداز زمانی لحاظ شود. هزینه‌های فساد در آموزش عالی فراتر از حال حاضر است و ممکن است موجب آسیب برگشت‌ناپذیری در نسل‌های آینده شود»‌ (اوسیپیان، 2009: 11).

دانشگاه و نهاد علم، یکی از نهادهای اصلی است که خروجی‌اش می‌تواند منجر به توسعه، اصلاح جامعه و مبارزه با فساد شود. بنابراین یکی از کارکردهای اصلی و اساسی این نهاد ارائه الگوی تعامل سالم و سازنده میان اعضای جامعه، تربیت آینده‌سازان کشور مبتنی بر آموزه‌های اخلاقی و سلامت، و حساس‌کردن آن‌ها نسبت به پدیده‌ فساد و مبارزه با فساد است. اما وقتی دانشگاه‌ها به فساد مبتلا شده‌اند و فساد در آن‌ها رو به گسترش می‌شود، سخن نگفتن در این باب، بسیار غیرمسئولانه خواهد بود. در یکی‌ ـ‌ دو دهه­ اخیر به دلایلی که در فصل پنجم مورد بحث قرار داده‌ام، روند فساد در دانشگاه‌ها رو به فزونی نهاده است. به‌‌ویژه در سال‌های آخر دهه‌ی هشتاد شمسی و سال‌های آغازین دهه‌ی نود، فساد در آموزش عالی همانند سایر نهادها رو به فزونی نهاد.

هم‌چنین از آن‌جایی که یکی از دغدغه‌های اساسی من سلامت نهاد علم و قرار گرفتن دانشگاه در جایگاه واقعی خود و تلاش برای حرکت در مسیر تولید علم بوده است، تلاش کرده‌ام در این کتاب ضمن طرح و تحلیل مسئله، چارچوب و روشی برای مطالعه‌ فساد در آموزش عالی فراهم کنم. این کتاب در پنج فصل تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود.»

فصل یکم کتاب «فساد دانشگاهی» به مفاهیم پایه اختصاص دارد، این فصل به ایضاح مفهوم فساد و نیز دسته‌بندی تعاریف مطرح درباره‌ی فساد، گونه­‌شناسی فساد و مصادیق آن اختصاص یافته است. مفهوم فساد، تعاریف فساد، مفهوم­پردازی فساد جامعه‌ای، ساختار فساد در سطح کلان، سنخ‌شناسی فساد برحسب حوزه­های ذی­ربط و نگاهی به فساد آکادمیک، مهم‌ترین انواع و مصادیق فساد آکادمیک، سلامت آکادمیک و … بحث شده است.

فصل دوم «بررسی وضعیت فساد و فساد دانشگاهی در ایران» است. مطالب این فصل در یک بخش و یک پیوست ارائه می‌شود. مطالب اصلی فصل، دارای چهار قسمت است. 1. وضعیت فساد در ایران (یافته­‌های بین‌المللی) 2. وضعیت فساد در ایران (نگاهی به یافته‌های برخی از مطالعات ایرانی) 3. ادراک از فساد در آموزش عالی (یافته‌های جهانی) 4. ادراک از فساد در آموزش عالی / دانشگاه­های ایران (نگاهی به یافته­های برخی از مطالعات داخلی). در پیوست این فصل برای اولین بار در ایران نتایج پیمایشی درباره‌ وضعیت فساد دانشگاهی در دانشگاه‌ها مستقر در شهر تهران شامل: دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، امیرکبیر، علم و صنعت، دانشگاه آزاد (واحد جنوب و مرکز)، و شهید رجایی ارائه می‌شود. در این فصل تلاش شده است ضمن توصیف وضع موجود، پیوندی میان فساد در سطح کلان جامعه و فساد در نظام آموزش عالی برقرار گشته و ‌تأثیر و تأثر این دو سطح بر هم مورد بحث قرار می‌گیرد.

فصل سوم «گونه‌­شناسی فساد در آموزش عالی» است. در این فصل پس از مروری بر گونه‌شناسی/مصادیق فساد آکادمیک در ادبیات جهانی، گونه‌­شناسی نوینی از فساد در آموزش عالی در ایران در سه قالب: 1. تعامل فاسد میان کنش‌گران دانشگاهی، شامل استاد، دانشجو، مدیر و کارمند؛ 2. تعامل نهادی فاسد؛ 3. فساد در تولیدات علمی و تطبیق این مصادیق با گونه‌شناسی‌های فساد مورد بحث قرار می‌گیرد. گونه‌شناسی ارائه‌شده در این فصل برای اولین‌بار در حوزه‌ی مطالعات فساد آکادمیک ارائه می‌شود و بر ادبیات این حوزه افزوده است، از سوی دیگر مصادیق ارائه‌شده در این فصل مصادیقی است که کاملاً مرتبط با کارویژه‌های دانشگاه و آموزش عالی است و به همین دلیل از ادبیاتی که پیش‌تر در این زمینه تولید شده‌اند متمایز می‌شود و واجد دقت بیشتری است. تمام محققانی که در باب فساد آکادمیک نوشته‌اند، هنگام ارائه‌ی گونه‌ها و مصادیق فساد، ضمن بر‌شمردن مصادیق فساد آکادمیک، از فساد اداری و مالی جاری در نظام آموزشی نیز سخن گفته‌اند و این گونه‌ها را از هم متمایز نکرده‌اند. در نهایت بیش از 200 مصداق ارائه‌شده از فساد آکادمیک در این فصل برای اولین بار ارائه می‌شود و تاکنون هیچ منبعی به گستردگی این فصل مصادیق فساد آکادمیک را مورد اشاره و بحث قرار نداده است، هم‌چنین بخش قابل توجهی از مصادیق ارائه‌شده برای نخستین بار صورت‌بندی و ارائه می‌شود.

عنوان فصل چهارم که کار مشترک نویسنده، محمد فاضلی و حسن محدثی است و با کسب اجازه از ایشان در این کتاب آورده شده است، «پیشنهاد مدل و روشی چند‌بُعدی برای سنجش فساد در آموزش عالی» است. در این فصل پس از مرور مختصری بر پیشینه روش‌­ها، ابزارها و شاخص‌های مختلف سنجش فساد، به تشریح مدل سنجش و روش پیشنهادی برای سنجش فساد دانشگاهی پرداخته شده است. لازم به یادآوری است که این فصل، پس از افزودن مطالبی بر کار مشترکمان، در این کتاب گنجانده شده است.

فصل پنجم «زمینه­‌ها، علل، پی­آمدها و راهبردهای مبارزه با فساد دانشگاهی» را مورد بحث قرار داده است. در این فصل پس از مباحث مقدماتی، بر اساس یافته‌های چند پژوهش علل فساد و علل فساد در آموزش عالی مورد بحث قرار گرفته، در ادامه‌ پی‌آمدهای فساد در آموزش عالی، راهبردهای مبارزه با فساد، و راهبردهای مبارزه با فساد در آموزش عالی مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در بحث از علل فساد 22 علت در سطح کلان، میانه، و خرد از ابعاد حقوقی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، روان‌شناختی و … مورد بحث قرار گرفته است.

در بحث از پی‌آمدهای فساد، پی‌آمدها در سطوح خرد (فردی)، سازمانی، و کلان ملی و در عرصه‌های اقتصادی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… مورد بحث قرار گرفته است. در بحث از راهبردهای مبارزه با فساد در آموزش عالی نیز 12 راهبرد به تفصیل مورد بحث قرار گرفته که از‌جمله‌ آن‌ها می‌توان به راهبردها و اقدامات سیاسی، راهبردها و اقدامات قانونی و قضایی، راهبردها و اقدامات بازرسی و نظارتی اشاره کرد.

3 پسندیده

کتابی برای ارزیابی گلوگاه‌های فساد:

دانلود فایل PDF کتاب: [left][right]RiskAssessmentGuide.pdf (1.5 مگابایت)[/right][/left]

4 پسندیده

معرفی کتابخانه مجازی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از جمله سازمان‌های بین‌المللی معتبر در زمینه تولید ادبیات برای مبارزه با فساد است. سندهای جامع و خوبی در حوزه‌های شفافیت، سلامت اداری، گزارشگری تخلف، تعارض منافع و غیره دارد. این سازمان دارای یک کتابخانه مجازی است.
لینک کتابخانه مجازی OECD

برای استفاده از این کتابخانه نیاز است که در آن عضو شوید. البته عضویت رایگان است. پس از ورود به حساب کاربری، کتب، مقالات، گزارش‌ها و غیره به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌گیرد. دریافت فرمت پی دی اف نیازمند خرید اشتراک یا پرداخت وجه است. البته از سایت‌های دانلود رایگان کتاب می‌توان بعضی از منابع را دانلود کرد.
برخی از کتاب‌ها و گزارش‌های OECD که بنده دانلود کرده‌ام:
Managing Conflict of Interest in the Public Service_ Oecd Guidelines and Country Experience (2004)

Public sector integrity a framework for assessment.

Public sector transparency and accountability making it happen

3 پسندیده

معرفی: «مرکز مطالعات و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد» متعلق به سازمان بازرسی کل کشور: لینک

  1. مجموعه فصلنامه‌های همه با هم علیه فساد که متعلق به است
    نویسنده همه این ها گویا آقای محمود مهدوی‌فر است.
    لینک مجموع 13 فصلنامه «همه با هم علیه فساد»

  2. مجموعه مجلات علمی تخصصی دانش ارزیابی
    لینک 38 شماره

  3. بولتن گزارش‌های پژوهشی این مرکز
    لینک 123 گزارش پژوهشی

  4. فهرست تمامی پژوهش‌های سازمان بازرسی کل کشور:
    simayepajoohesh.pdf (2.1 مگابایت)

  5. کتابخانه الکترونیکی مرکز
    لینک 10 عدد E_Book

1 پسندیده

Diagnosing corruption in healthcare

Diagnosing-Corruption-in-Health-Updated.pdf (2.2 مگابایت)

1نوشته به موضوع تازه تبدیل شد: درخواست کمک پژوهشی

[center]خلاصه درس فساد و اصلاح آن[/center]

[center]Corruption: Finding It and Fixing It[/center]

دانشکده حکمرانی دانشگاه هاروارد - Harvard Kennedy School

تاریخ ارائه: ترم بهار سال 2020

این درس ۳ واحدی، در ترم بهار سال ۲۰۲۰ در دانشکده حکمرانی ارایه شده است. شرکت در کلاس پیش‌نیاز خاصی ندارد. نحوه ارزیابی درس: شرکت فعال در کلاس (۲۵ درصد نمره،) دو مقاله ۶ صفحه‌ای (در جمع ۲۵ درصد نمره) و مقاله پایانی 1۲ صفحه‌ای (۵۰ درصد نمره).

این درس در پی پاسخ به سوالات زیر است:

  • آیا در سال های اخیر، میزان فساد در کشورهای مختلف روندی رو به افزایش داشته است؟
  • آیا کشورهای دارای فساد بالا دارای ویژگیهایی مشترک قابل شناسایی و درمان هستند؟

کتاب مرجع درس، کتاب زیر نوشته Ray Fisman است:

تاریخ تهیه: 24 مهر 1399

منبع:

https://t.me/trade_notes

دریافت فایل:
corruption-summary-24071399.pdf (408.5 کیلوبایت)

3 پسندیده

خوش‌بختانه این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده و ترجمه این کتاب در اندیشکده هم موجود است.

1 پسندیده

The Structure of Corruption in Iran
[right]«ساختار فساد در ایران»[/right]
[right]پویا آزادی[/right]
[right]پروژه «ایران ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد»[/right]

روند تغییر رتبه شاخص ادراک فساد ایران از سال ۱۹۹۶ (۱۰۰ = کمترین فساد)

چرخه معیوب فساد و زوال سیاسی در ایران

The Structure of Corruption in Iran.pdf (291.4 کیلوبایت)

2 پسندیده

مرکز بررسی‌های استراتژیک منتشر کرد:

کتاب «بررسی نهادی مقابله با فساد در هند» روانه بازار شد

کتاب «بررسی نهادی مقابله با فساد در هند» یکی از چند مجموعه کتابی است که در راستای سیاستگذاری مبارزه با فساد، طی هشت سال گذشته به سفارش مرکز بررسی‌های استراتژیک تهیه شده است. این کتاب در پنج بخش و 117 صفحه توسط سرکار خانم معصومه محمودیان، جناب آقای مازیار خادمی و جناب آقای مازیار مظفری فلارتی و زیر نظر سرکارخانم محدثه جلیلی در سال 1399-1398 ه.خ نگارش شده است.


در این کتاب ابتدا مفهوم فساد و رویکردهای نظری تبیین کننده آن مورد بحث قرار می‌گیرد. در ادامه در بخش دوم کتاب پس از آشنایی مختصری با ویژگی‌های جغرافیایی و جمعیتی هند، نسبت ترتیبات نهادی محیط حقوقی، سیاسی و اقتصادی در هند مطرح می-شود. بخش سوم کتاب، با قوه قضائیه در هند و عملکردهای ضد فساد در هند آشنا می‌شویم. در بخش چهارم، نهادهای ضد فساد در هند معرفی می شوند. بخش پنجم، اقدامات ضد فساد در کشور هند در سه محور بررسی شده و با توجه به رویکرد نظریه نونهادگرای سازمان، عملکرد آن در مقابله با فساد تحلیل می‌شود و در نهایت در بخش آخر، جمع‌بندی و پیشنهاداتی برای بهبود رویه‌های قابله با فساد در کشور ایران ارائه می‌شود.
آنچه مطالعه این کتاب را حائز اهمیت می‌کند از دو منظر قابل توجه است. اول تخصص نویسندگان آن در حوزه‌های جامعه‌شناسی، حقوق و هندشناسی است. دوم اهمیت این کتاب از حیث بررسی عوامل نهادی تاثیرگذار بر مهار و کنترل فساد است. ترتیبات نهادی مقابله با فساد در هند از دو منظر حائز اهمیت است: اول اقدامات مبارزه با فساد در کشور هند از سه منظر ترتیبات نهادی سیاسی، اقتصادی و حقوقی و دوم روندهای مبارزه با فساد طی شده در این کشور از منظر رویکرد نظری نونهادگرایی است. از منظر نهادگرایی، نویسندگان سازوکار تعامل الزام‌آوری قواعد نهادی، شرایط میدان‌های سازمانی که بسترهای عمل برای کنشگران در ساختارهای بوروکراتیک را فراهم می‌آورد و قواعد حاکم بر رفتار در سطح خرد را تعیین کننده می‌دانند.
سازوکارهای مقابله با فساد یا به عبارتی چگونگی روندهای بکار گرفته شده در مبارزه با فساد در کشور هند در محیط‌های (سیاسی، اقتصادی و حقوقی) در راستای ایجاد توسعه و بسترسازی حقوقی و قانونی و همچنین فعالیت جامعه مدنی از نظر جنبش‌های عدالت‌طلبانه اجتماعی مورد توجه این کتاب است.
مقابله با فساد در هند در دو حوزه، یکی با محوریت دولت و دیگری با محوریت جامعه به طور قابل توجهی دنبال شده است. دولت با هدف بسترسازی برای جذب سرمایه داخلی و خارجی و افزایش کارآمدی دولت، به وضع سیاست‌های ضد فساد و اصلاحی اقدام کرد. فعالان مدنی نیز تلاش کردند با تکیه بر نیروهای اجتماعی و رسانه‌ها، اصلاحاتی ساختاری برای افزایش پاسخگویی و کاهش فرصت ارتکاب به فساد را فراهم کنند. از زمانی که مطالبه جامعه برای مقابله با فساد با هدف جبران بی عدالتی در این کشور جدی شد، احزاب به عنوان بخشی از نظام سیاسی که به دنبال حمایت اجتماعی هستند، برای جلب توجه و حمایت جامعه، مبارزه با فساد را به عنوان یکی از برنامه‌ها و شعارهای خود تعریف کرده است. به عبارتی، مقابله جدی با فساد در کشور هند، نه با میل و اراده حاکمیت، بلکه با گسترش مطالبات اجتماعی برای جبران بی عدالتی آغاز شد.
فعالیت‌های جامعه مدنی برای قابله با فساد و جبران بی عدالتی‌ها لزوماً در درون قالب‌های ساختارهای موجود برای مشارکت سیاسی –مانند احزاب- قرار نداشت. بلکه در جایی خارج از آن شکل گرفت و به ساختارهای رسمی مشارکت سیاسی تسری یافت.
بر اساس این مطالعه، پیشنهادهای سیاستی نویسندگان بکارگیری تغییر سازوکارهای غیر رسمی در مقابله با فساد در کشور ایران است. نتیجه این رویکرد، ارائه پیشنهادات سیاستی تغییر الگوی کنش در طول زمان است.
lkfu:http://css.ir/uvifxe

637616176408025286.pdf (1.9 مگابایت)

2 پسندیده

فراترکیب سازوکارهای پیشگیری و مبارزه با فساد اداری درایران

چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و دسته بندی سازوکارهای پیشگیری و مبارزه با فساد اداری در ایران بر اساس فراترکیب پژوهش‌های منتشرشده در سال های 1370 تا 1396 است. با استفاده از روش فراترکیب، یافته های این پژوهش‌ها که بیانگر سازوکارهای پیشگیری و مبارزه با فساد اداری بوده‌اند در قالب فرم استخراج داده‌ها، تدوین‌شده‌اند. در مرحله بعد سازوکارهای ارائه‌شده در این پژوهش‌ها، به روش کدگذاری باز و محوری، مفهوم‌سازی و مقوله‌بندی شده‌اند. مقوله‌بندی این سازوکارها بر اساس هشت شاخص نظریه حکمرانی خوب و دو شاخص نظام ملی درستکاری انجام‌شده است. این مقوله‌ها عبارت‌اند از مشارکت، شفافیت، حکومت قانون، مسئولیت‌پذیری، توافق عمومی، عدالت و برابری، پاسخگویی، کارایی و اثربخشی، رسانه و نظارت می‌باشند که دربرگیرنده تعداد دویست و سه سازوکار پیشگیری و مبارزه با فساد هستند. درنهایت نتایج پژوهش حاضر با پژوهش‌های قبلی که سازوکارهایی درزمینه پیشگیری و مبارزه با فساد اداری ارائه داده بودند، مقایسه شده است.

SSPP_Volume 10_Issue 37_Pages 384-417.pdf (8.9 مگابایت)

2 پسندیده
  1. کتاب مشهور و مهم « فساد و دولت» اثر سوزان، رز آکرمن
    سوزان رز آکرمن از مهمترین نظریه‌پردازان فساد ( با تأکید بر نقش دولت در ایجاد آن) شناخته می‌شود و بیش از همه فساد را مسئله‌ای اقتصادی و سیاسی می‌داند. از منظر او، وجود فساد در یک دولت نه فقط به ناکارآمدی و بی‌عدالتی در توزیع مزایا و هزینه‌های عمومی می‌انجامد، بلکه آزادی‌های مشروع ملت را نیز محدود می‌سازد. در این کتاب شیوه های مختلف بروز فساد دولتی، حوزه‌هایی در دولت که در آن‌ها فساد آسانتر پدید می‌آید و رشد می‌کند و نیز ارتباط میان ساختار سیاسی دولت و درجه فسادپذیری آن به بحث گذاشته شده‌اند.
    این کتاب در سال 1385 توسط منوچهر صبوری به فارسی ترجمه شده است (نشر پردیس دانش با همکاری نشر شیرازه، تجدید چاپ: 1397).

  1. کتاب چشم اندازهای نظری فساد

هدف اصلی کتاب طرح رویکردهای نظری است که محققان برجسته حوزه مطالعات فساد برای فهم و تبیین علل مسئله فساد بیان کرده‌اند. در این کتاب انواع گوناگونی از رشته‌های پژوهشی با رویکردهای مختلف، موضوع فساد را بررسی می‌کنند که برخی از آنها عبارتند از: 1. رویکرد نوع آرمانی وبر، 2. رویکرد کارکردگرایی ساختاری، 3. رویکرد اقتصاد نهادی، 4. رویکرد نظریه نظام‌ها، 5. رویکرد پسا اثبات گرایی، 6. رویکرد جرم‌شناسانه و…

0026606-460

2 پسندیده

Electronic government and corruption: Systematic literature review,
framework, and agenda for future research

1-s2.0-S0040162521001694-main.pdf (1.8 مگابایت)

1 پسندیده

حکمرانی بد و فساد




کتاب حکمرانی بد و فساد.pdf (8.2 مگابایت)

1 پسندیده

Open Government Data: The Key to Promoting Public Participation,
and Fighting Against Corruption

pajournal,+3.Open+Government+Data+The+Key+to+Promoting+Public+Participation,+and+Fighting+Against+Corruption.pdf (547.0 کیلوبایت)

1 پسندیده

مهار فساد

رویکرد قرارداد اجتماعی


1 پسندیده

تجارب ملل؛ فسادستیزی و ابتکار عمل

image

اثرات مخرب فساد بر توسعه جوامع و شهروندان چنان جدی است که در دو دهه اخیر، مبارزه با فساد، تبدیل به یکی از موضوعات اصلی دستور کار دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی شده است. با این‌ حال، تجربه‌های گذشته حاکی از شکست سیاست‌های مبارزه با فساد در بسیاری از دولت‌ها و جوامع است.

این موضوع مؤید آن است که مبارزه با فساد تنها زمانی به نتیجه می‌رسد که علاوه بر شناسایی درست این پدیده، راهکارهای مناسب نیز برای آن طراحی اجرا شود. بر این اساس، به نظر می‌رسد با توجه به جهان‌شمولی پدیده فساد، استفاده از تجارب سایر کشورها در پیشگیری و مبارزه با آن، شیوه‌ای منطقی و سودمند بوده که علاوه بر تسهیل فرایندهای پیشگیری و مبارزه، دولت‌ها را نسبت به اتخاذ بهترین سیاست‌ها و رویه‌ها یاری می‌رساند.

مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی کل کشور، از بهار سال ۱۴۰۱ اقدام به راه‌اندازی مجله‌ای با عنوان «تجارب ملل؛ فسادستیزی و ابتکار عمل» با هدف بهره‌گیری از تجارب و اقدامات ضدفساد سایر کشورها و انجام مطالعات تطبیقی در حوزه‌های مرتبط، نموده که تا آبان ۱۴۰۲، چهار شماره از آن آماده و منتشر شده است. محتوای این مجله همان طور که از نام آن مشهود است، به معرفی تجارب سایر کشورها و مؤسسات و نهادهای بین‌المللی ضدفساد درجهت بومی‌سازی و بهره‌برداری از آنها در کشور اختصاص دارد.

لازم به ذکر است کلیه محتوای مندرج در این مجله، از منابع دست اول بین‌المللی، احصاء و توسط پژوهشگران این مرکز، ترجمه و آماده‌سازی شده است. هر شماره از این مجله، دارای یک پرونده ویژه بوده که بر جذابیت هر شماره افزوده است.

متن کامل چهار شماره مجله، در ادامه، تقدیم علاقمندان می‌شود.

تجارب ملل- 1.pdf (8.7 مگابایت)
تجارب ملل- 2.pdf (4.8 مگابایت)
تجارب ملل- 3.pdf (5.5 مگابایت)
تجارب ملل - 4.pdf (5.7 مگابایت

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:

رویه ها و مصادیق فساد در حوزه محیط زیست

1402/8/29، شماره مسلسل: 19387
image

فساد پدیده مخرب و مهلکی است که ساختارهای اجتماعی را در کلیه سطوح به شدت تهدید می کند. ازاین رو مقابله با فساد به یکی از دغدغه های اصلی تمام کشورها و سازمان های بین المللی تبدیل شده است. وجود فساد از عوامل کلیدی تخریب محیط زیست در کشور قلمداد می شود. تعارض منافع بین سازمانی، تعارض درآمد و وظیفه، اشتغال هم زمان، انگیزه های سلیقه ای و قومیتی و رانت اطلاعاتی یا رانت حمایتی را می توان به عنوان بسترها و رویه های فساد زا در حوزه محیط زیست کشور نام برد. لازم به ذکر است حجم این فسادها گسترده نیست و بخشهای عمده کارکنان این بخش از سلامت اداری و عملکردی برخوردار هستند. مطابق ارزیابی ها شش مصداق اصلی فساد در بخش محیط زیست در زیربخشهای صدور مجوز زیست محیطی، پایش و تشخیص صنایع آلاینده، اعطای عوارض سبز به صنایع فاقد صلاحیت، مقابله با شکار غیر مجاز، تشخیص فرسودگی وسایل نقلیه و برآورد خسارات محیط زیستی توسط کارشناسان رسمی شناسایی شده است. در همین راستا لازم است اقداماتی نظیر ایجاد شفافیت کامل در چرخه بررسی و صدور مجوز زیست محیطی و لزوم تعیین تکلیف در بازه زمانی مشخص، قطع ارتباط مالی آزمایشگاه های معتمد با صنایع، تشدید نظارت بر مراکز معاینه فنی، استقرار سامانه های پایش هوشمند در مناطق حفاظت شده، اختصاص درصدی از عواید مالی اخذ شده برای سازمان و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست از محل درآمدهای ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده و تدوین دستورالعمل های ارزشگذاری اقتصادی منابع طبیعی و محیط زیستی انجام شود تا گام های موثری در جهت کاهش چشم گیر مصادیق فساد شناسایی شده برداشته شود.

لینک

2 پسندیده

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:

بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه (85): پیشنهاد اصلاحی بند «ت» ماده (27) «ایجاد شفافیت در معافیت های مالیاتی و استثنائات تجاری»

1402/7/16، شماره مسلسل: 19327
image

ماده ۲۷ لایحه برنامه هفتم توسعه به موضوع مالیات ها و درآمدهای مالیاتی دولت اختصاص دارد که در بند «ت» به مبحث ایجاد شفافیت در معافیت های مالیاتی می پردازد. یکی از این معافیت ها و استثناعات، استثناعات گمرکی و معافیت های مربوط به آن است. این بند از ماده ۲۷ تأکید شده که وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است تا درآمدهای از دست رفته ی دولت به واسطه ی معافیت های مالیاتی و گمرکی را سالانه محاسبه و در قالب قوانین بودجه سنواتی ارائه نماید. همچنین در بند «ث» نیز بر کاهش میزان معافیت ها تا پایان سال های برنامه تأکید شده است.
محاسبه ی درآمد از دست رفته ی ناشی از معافیت ها و همچنین کاهش معافیت ها امری مثبت است که در این ماده به آن پردتخته دشه، با این حال لازم است تا به منظور افزایش شفافیت، درآمد از دست رفته به تفکیک هر رویه محاسبه شود که در این گزارش به این موضوع پرداخته شده است.

لینک

2 پسندیده

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:

بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه (73): سلامت اداری، شفافیت و تعارض منافع

1402/6/9، شماره مسلسل: 19264
image

لازمه ارائه کارآمد و اثربخش خدمات عمومی در حکمرانی، سلامت در نظام اداری است. سلامت نظام اداری از طریق مدیریت تعارض منافع و ایجاد شفافیت اطلاعات برای مردم است. لایحه برنامه توسعه هفتم کشور به طور جزئی، محدود و پراکنده به این موضوع پرداخته است. توجه به موضوع تعارض منافع از نقاط قوت این لایحه در این زمینه و نپرداختن به تعدد و موازی کاری دستگاه های مختلف در زمینه مبارزه با فساد؛ احکام کلی و جزئی درخصوص شفافیت؛ کلی گویی درباره تعارض منافع و عدم نگاه راهبردی به نحوه شفاف سازی و مدیریت تعارض منافع در دستگاه های اجرایی برای پنج ساله آینده کشور، از نقاط ضعف این لایحه است.

لینک

2 پسندیده