در این موضوع به گردآوری تجربیات پیرامون شفافیت بودجه میپردازیم. سعی بر توضیح حداقلی پیرامون این موضوع خواهد بود.
در این صفحه برخی از این تجارب گردآوری شده است.
در این موضوع به گردآوری تجربیات پیرامون شفافیت بودجه میپردازیم. سعی بر توضیح حداقلی پیرامون این موضوع خواهد بود.
در این صفحه برخی از این تجارب گردآوری شده است.
پورتال شفافیت بودجه باز برزیل؛ آشکار ساختن نحوه مصرف ثروت عمومی
ابزاری که با هدف افزایش شفافیت مالی دولت فدرال برزیل از طریق دادههای بودجه دولت باز ایجاد شده است. از آنجا که در دهه گذشته کیفیت و کمیت اطلاعات روی پورتال بهبود یافته، در حال حاضر پورتال شفافیت یکی از ابزارهای اصلی مبارزه با فساد در این کشور است که هر ماه به طور میانگین ۹۰۰هزار بازدیدکننده مستقل دارد. بعد از پورتال شفافیت برزیل، دولتهای محلی در سراسر برزیل و سه کشور دیگر آمریکای لاتین طرحهای شفافیت مالی مشابهی را الگوی کار خود قرار دادند.
در سال 2004، دفتر حسابرسی عمومی برزیل (CGU) پورتال شفافیت را راهاندازی کرد، ابزاری که با هدف افزایش شفافیت مالی دولت فدرال برزیل از طریق دادههای بودجه دولت باز ایجاد شده است. این پورتال با مشارکت سرویس پردازش دادههای فدرال (Federal Data Processing Service) طراحی شد و به منظور پیشبرد شفافیت و نیز ترغیب شهروندان به مشارکت، به همکاری میان وزارتخانهها و گروههای متعدد اداره عمومی فدرال وابسته است. از آنجا که کیفیت و کمیت دادههای پورتال در دهه گذشته رشد داشته، هم اکنون این پورتال با ثبت میانگین 900000 بازدید کننده در ماه، یکی از اصلیترین ابزارهای مبارزه با فساد در این کشور است. این پروژه به عنوان یکی از مهمترین ابتکارات دولت الکترونیک در خصوص کنترل هزینههای عمومی محسوب میشود. پس از راهاندازی پورتال شفافیت برزیل، دولتهای محلی در سراسر برزیل و سه کشور دیگر آمریکای لاتین طرحهای شفافیت مالی مشابهی را الگوی خود قرار دادند.
وزارت مالیه برزیل تعداد زیادی داده بودجه را در قالبهای قابلخواندن برای ماشین منتشر مینماید.
برزیل تعدادی ابزار برای شفافیت مالی ایجاد کرده است. شاید معروفترین این طرحها، پورتال شفافیت (www.portaltransparencia.gov.br/) است که در سال 2004 ایجاد گردیده و اطلاعات از سراسر دولت فدرال را گردآوری میکند. این پورتال شامل اطلاعات بودجه و درآمد ملی، نحوه مصرف آنها و همچنین درآمد و دارایی کارمندان دولت و اطلاعات مربوط به تحصیل اموال است. این پورتال هر روز بهروزرسانی شده و دسترسی باز و قابلجستوجویی به دادهها فراهم میآورد. همچنین این پورتال شامل بخشهای خاص با تمرکز بر علاقهمندیهای ویژه از قبیل جام جهانی و المپیک نیز است.
هدف این پورتال، ارائه اطلاعاتی است که بتوانند بهراحتی در دسترس قرارگرفته و استفاده شوند. برای مثال، سطرهای بودجه با اسامی محبوب علامتگذاری شدهاند (مانند ’bolsa familia’، و همچنین عنوان رسمی ’ transferência de renda apoio à família no acesso à saúde e a à educaçãó). اطلاعات موجود در پورتال بودجه به شکل دادهباز و قابلخواندن برای ماشین ارائه میشوند تا جامعه مدنی، رسانهها و دیگر سازمانها بتوانند در خلق تحلیل، تصویرسازی و ابزارهای مکانیابیاطلاعات مورداستفاده یا استفاده مجدد قرار دهند.
با توسعه اقدامات در حوزه شفافیت، چارچوبهای قانونی نیز توسعه یافتند. در سال 2012 برزیل یک قانون شفافیت جدید وضع کرد که تمامی نهادهای عمومی برزیل (قوه مجریه، قوه قضائیه و نهادهای وابسته به قوه مقننه را در سطوح فدرال، ایالتی و شهری و همچنین در حوزه مناطق فدرال) را ملزم به انتشار آنلاین دادههای تفصیلی بودجه در زمان مناسب میکند. طرح شفافیت توسط اداره ممیزی کل هدایت میشود. تلاش زیادی برای آموزش و گفتوگو هم در داخل و هم بیرون از دولت صرف شدهاست تا نیازهای اطلاعاتی کاربران شناسایی شوند و از استفاده کاربران از دادهها پشتیبانی شده و جریانهای اطلاعاتی با کیفیتی تولید شوند.
برزیل در بخشی از برنامه اقدامات مشارکت در حکومت باز خود، اطلاعات بودجه بیشتری را در پورتال شفافیت خود ارائه داده و دادههای مربوط به منافع اجتماعی و قراردادها را بهبود بخشیده است. در دومین برنامه اقدام برزیل، برنامهای برای بازسازی کامل پورتال شفافیت بر مبنای یادگیری از 10 سال اول، بهمنظور بهبود کیفیت و کارایی و مرتبط کردن اطلاعات بودجه به مجموعه دادههای مربوط به اقدامات، وجود دارد. در حال حاضر، دولت فدرال در تلاش برای تشویق ایالتها و شهرداریها برای توسعه پورتالهای جداگانه و مخصوص خودشان است.
شفافیت در هزینهها و بودجههای پارلمانهای دنیا | تجربه ایتالیا
پارلمان ها متشکل از نمایندگان و وکلای ملل هستند. مردم با انتخاب نمایندگانشان در پارلمان حق دارند تا از نحوه عملکرد آنان اطلاع داشته باشند. یکی از شاخص های شفافیت در پارلمان های دنیا، شاخص شفافیت در بودجه و هزینه های خود پارلمان است. اینکه هر پارلمان چه هزینه هایی داشته است. هزینه های روند های اداری، هزینه های سفرهای خارجی نمایندگان، قراردادها و … همگی باید برای مردم مشخص و واضح باشد، تا علاوه بر جلوگیری از فساد، زمینه پاسخگویی از نمایندگان در این موضوع ایجاد شود.
شفافیت در هزینهها و بودجههای پارلمانهای دنیا،| تجربه اکوادور
کشور اکوادور طبق ماده 7 قانون شفافیت و دسترسی عامه به اطلاعات عمومی (LOTAIP)، تمامی اطلاعات مربوط به پارلمان خود را نیز شفاف کرده است. از جمله این اطلاعات، شفاف سازی بودجه سالیانه، هزینه های اضافی نمایندگان، میزان حقوق آنان، پاداشهای ماهیانه نمایندگان، هزینه های قراردادهای پارلمان با پیمانکاران، فرم شیوه درخواست اطلاعات عمومی برای مردم، مکانیزمهای پاسخگویی و … به تفکیک هر ماه سال وجود دارد. برای ورود به این صفحه اینجا را کلیک کنید. (عکس صفحات با Google Translate ترجمه شده اند)
گزارش مصور: شفافیت هزینهها و بودجههای مجلس و پارلمان
اعلام عمومی هزینهها و بودجه مجلس وظیفه هر حکومتی محسوب میشود و مردم حق دارند که از وضعیت هزینه و بودجه مجلس خود مطلع باشند. در این گزارش مصور، نمونهای از تجارب کشورهای مختلف در شفافیت هزینهها و بودجههای مجلس و پارلمان درج شده است
پورتال شفافیت بودجه کشور گرجستان:
The web-platform enables citizens to filter, choose, compare, sort and export consolidated information about the state and municipal budgets (administrative costs, public debt, state purchases, budget deficit, capital projects, reserve funds, etc.), audit findings and corresponding recommendations in easy-to-interpret way. Namely, BM gives visitors opportunity to examine over hundreds of SAOG audit reports annually, expenditures of 62 spending entities, 76 municipal budgets and over 400 state programs.
The British daily newspaper “The Guardian” mentioned the Budget Monitor in its article among the successful initiatives around the world that carves out a space for citizens to help shape, prioritize or monitor government policies and services.
The new online platform has earned a high level of recognition among the Georgian Parliamentarians, especially the deputies of the Budget and Finance Committee.
The organizations such as Transparency International Georgia and the Open Society Georgia Foundation have also stressed the importance and success of this innovative platform. In addition, transparency International Georgia has made special video instructions explaining in detail how citizens can search the information about public finance via the BM.
بودجه ریزی مشارکتی در آلمان:
[left]The main objectives for the participatory budgeting in Germany are:[/left]
[left]Information sharing: Through public information dissemination the population are made aware of the budget and mobilized for PB.[/left]
[left]Participation: Citizens contribute their own ideas and priorities, either as ‘advisors’ who submit their proposals to policymakers and administrators, or exceptionally as ‘decision-makers’ on a specific section of the budget. Citizens also contribute by sharing their own ideas with the administration. The key element of this phase is public discourse, which takes place for instance at public meetings or online.[/left]
[left]Accountability: The organizers of the process provide information on which particular ideas submitted by citizens were implemented, and which were not.[/left]
تأثیرات:
[left]69 % of the researched PB processes provide space for discussion on the entire budget.[/left]
[left]79 % of PB processes allow both cost-saving and expenditure-increasing[/left]
[left]75 % of currently active PB processes are proposal-based, i.e various budget-related proposals are discussed.[15][/left]
[left]Only a small number of processes are feedback-based (i.e citizens providing feedback to executives’ budget proposals) or decision-based (citizens are invited to decide on the final budget allocation).[/left]
[left]Currently, PB processes focus on online participation. 40 % of processes are conducted largely online, supported by traditional channels (e.g. letter, telephone, face-to-face). The second largest group of PB processes are online only.[/left]
بودجه ریزی مشارکتی تجربه پرتوآلگره برزیل
noormags-بودجه_ریزی_مشارکتی__تجربه_پورتوآلگره_برزیل-330585_370456.pdf (931.6 کیلوبایت)
سامانهی شفافیت بودجه مربوط به اوکلند:
http://openbudgetoakland.org/
میتوان با فساد مبارزه کرد! / تجربه پورتال شفافیت بودجه کشور برزیل
کشور برزیل در دهه اول قرن ۲۱، هزینه زیادی را بابت فساد مالی موجود در دولت پرداخت کرد.
در سال ۲۰۱۴، پورتال شفافیت بودجه برزیل راهاندازی شد و هزینههای دولت، قراردادها، مناقصات دولتی، حقوق کارمندان دولت و سفرهای خارجی آنها، به صورت شفاف روی این پورتال قرار گرفت.
دولت حتی میزان و محل هزینههای برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ و المپیک ۲۰۱۶ را نیز به صورت شفاف روی این پورتال قرار داد.
راهاندازی این پورتال، نقطه عطفی در مبارزه با فساد کشور برزیل بود و پورتال شفافیت بودجه این کشور در حال حاضر هر ماه بیش از ۹۰۰هزار نفر بازدید کننده دارد!
پورتال شفافیت بودجه برزیل: