تاریخ برگزاری: 14 دی ماه 1396
مکان: سالن ابن سینا - مرکز همایشهای سازمان صدا و سیما
موضوعات ذیل محور شفافیت در کنفرانس حکمرانی:
- مبانی نظری شفافیت
- شفافیت، مشارکت و پاسخگویی
- شفافیت و فساد(اداری، سیاسی، اقتصادی)
- شفافیت و حکمرانی خوب
- الزامات و بایسته های تحقق شفافیت در نظام اداری کشور
- شفافیت، آمار، تصمیمگیری، ارزیابی، راستیآزمایی؛
- بسترهای حقوقی، فرهنگی و اجتماعی تحقق شفافیت در ایران
- نقش شفافیت در پیشبرد سیاستهای کلان نظام
3 پسندیده
اعضای دعوت شده برای پنل:
1- دکتر ملک محمدی - استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران
2- دکتر محمد فاضلی - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی و مشاور وزیر نیرو
3- دکتر محمود صادقی - دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه تربیت مدرس و
نماینده مجلس شورای اسلامی
4- دکتر بهاره آروین- استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیئت
رئیسه شورای شهر
5- دکتر لیلی حبیبی- عضو مرکز غیر دولتی توسعه فراگیر سلامت اداری
6- دکتر واعظ مهدوی - مشاور سازمان برنامه و بودجه
7- آقای مهدی ثنائی- مؤسس مجموعه شفافیت برای ایران
3 پسندیده
نکات آقای دکتر واعظ مهدوی:
- آقای دکتر واعظ مهدوی بیشتر از منظر مصداق های اجرایی و تجربی به موضوع شفافیت پرداختند.
- شفافیت یکی از ارکان حکمرانی خوب است. جزو مفاهیمی هست که همه تأیید می کنند مثل صداقت، عدالت، تقدم منافع جمع بر فرد و … ولی مهم این است که آنجایی که محل اجراست بتونه تحقق پیدا کند و باید این را پیدا کنیم که چرا مفاهیم خوب در اجرا با چالش مواجه می شوند. به عنوان مثال در ادامه جداول منابع و مصارف بودجه 97 و 96 رو بررسی می کنیم.
- منطق بودجه از سال 80 تغییر کرده و بر اساس GFS تنظیم میشه که این منطق، یک منطق شفافساز هست.
- ایشان عنوان کردند که مصارف و منابع با جزئیات خوبی در بودجه شفاف است. مشخص است که در جدول بودجه هزینههای ما از درآمدهای بیشتر است. یعنی کسری داریم. یا باید هزینه را کاهش دهیم و یا درآمد را افزایش بدهیم. کاهش هزینه که فعلا ممکن نیست چون بخش عمدهای از بودجه حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت هست. پس باید درآمد را افزایش دهیم. از طریق فروش دارایی ها و یا افزایش بدهیها آن را جبران می کنیم.
- ساختار بیمار بودجه ما علی رغم اینکه شفاف است است ولی باز هم مشکل دارد. شفاف است که در لایحه بودجه کسری هست ولی با این حال به مجلس هم که میرود نمایندگان باز هم این کسری را بیشتر می کنند. صرف شفاف بودن تنها ظاهرا کفایت نمی کند. چون اشخاص نمی خوانند و یا نمی دانند. اینجاست که من می گم دانایی کلید مشکل ماست.
- باید دانایی و تعهد و اقبال اجتماعی هم ایجاد شود. تفاوت جوامع توسعه سافته و نیافته در این است. در جوامع توسعه یافته مجموعههای غیردولتی که خودشان را ذی نفع و صاحب حق در اظهارنظر در خصوص فساد اجرایی می دانند سیار وسیع و گسترده هستند. در کشورهای توسعه نیافته افراد به سمتشون اظهار نظر می کنند. کنار که می آیند دیگر می گذارند کنار. مثلا در آمریکا در سیاستهای خارجی شصت NGO سیاستها را نقد و چکش کاری می کنند. چون اطلاعات و اهلیت دارند. دیتا موجود هست.
- قانون دسترسی به اطلاعات الان هست و هر شهروندی حق دارد اطلاعاتی که نیاز دارد را از دستگاه ها بخواهد. ولی عملا خیلی این اتفاق نمی افتد.
- ما مشکل قانون نداریم. در اجرای قانون مشکل داریم. مثلا قانون 169 مکرر کالیات رو داریم که به صراحت می گوید که اطلاعات مالی، دارایی و درآمدی افراد باید کاملا مشخص بشه و شفافیت فعالین اقتصادی … باید در سازمان امور مالیاتی ایجاد بشه. چرا ایجاد نمی شود؟ چون آنهایی که دارند می خواهند مالیات ندهند. پس شفافیت به نفع همه نیست. باید ببینیم چطور می تونیم این قوانینی که وجود دارد را اجرایی کنیم.
- اصل 49 قانون اساسی می گوید از کجا آوردهای. منشا همه اموال اشخاص باید روشن باشد. اما مقاومتهای زیادی برای این کار وجود دارد.
- اجرایی شدن اینها نیاز به عزم و خواسته ملی دارد. بیش از اینکه به “چه باید کنیم” بپردازیم باید به “چگونه باید انجام بدهیم” بپردازیم.
3 پسندیده