روزنامه رسمی؛ فرصتی برای مبارزه با تعارض منافع | همفکری برای یک ارائه در برنامه پایش

فرصتی فرآهم آمده که در رابطه با روزنامه رسمی ۱۰ دقیقه‌ای را میهمان برنامه‌ی پایش یکشنبه باشیم. در این موضوع از عزیزان و بزرگواران حاضر در انجمن درخواست میکنم که در این رابطه همفکری کنیم.

1. چرا به روزنامه رسمی می‌پردازیم؟

داده‌های ارزشمند روزنامه رسمی چیزی نیست که به آسانی بتوان از آن گذشت. داده‌هایی که به ما تعارض منافع مسئولین را نمایش می‌دهند و می‌توانند راهگشای بحث مبارزه با فساد باشد. ارائه این اطلاعات حق مردم است و باید احقاق گردد.
(سندی در این رابطه در دست تدوین است)

2. چه اقدام مثبتی در آنتن زنده برنامه بکنیم؟

  • مدیرعامل روزنامه رسمی را دعوت بکنیم به برنامه و با ایشان حضوری صحبت بکنیم
  • به صورت تلفنی از ایشان سوال کنیم و در رابطه با ارائه نظرشان را بخواهیم.
  • (نظر شما را پذیراییم…)

3. به غیر از ارائه چه منابعی داریم؟

  • آیا موشن خوب یا عکس و فیلم خوبی در این زمینه می‌شناسید؟
  • آیا روزنامه رسمی چاپ می‌شود که بتوان برد روی آنتن؟

4. شبا در بحث روزنامه رسمی چه کرده است؟

آقای عاشوری ( @Ashouri ) میتوانند نکات خوبی را مطرح کنند.

آیا پست وبلاگی در این زمینه داریم؟ @Zare

5. پیش و پس از برنامه چه میتوان کرد؟

آقای قاری ( @Qari ) احتمالا نقطه نظراتی داشته باشند.

خلاصه که به کمک تک تک بزرگواران نیازمندیم!

1 پسندیده

اقدامات شبا در رابطه با روزنامه رسمی:

  1. تهیه پاورپوینت روزنامه رسمی برای ارائه محتوا به نمایندگان و …

  2. تهیه سند ارزیابی روزنامه رسمی

  3. تهیه پست‌هایی برای کانال شبا

میتونید لینک این موارد رو اینجا به اشتراک بزارید؟

مثالهایی اگر بتونیم بیاریم از مواردی که تصمیمات طرف منافعش بر تصمیم احتمالا تأثیر داشته مثل اون آقای نماینده معروف که خودش تو چند شرکت سهامدار/هیئت مدیره بود.
و یا مثلا یه بحثی الان دوستان گروه آموزش ایتان پیگیری می کنند در خصوص مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تبدیل مدارس نمونه دولتی و سمپاد به مدارس دولتی که در جهت منافع مدارس غیر انتفاعی هست و اینکه مسئولین آموزش و پرورش اکثرا خودشان مدرسه غیر انتفاعی دارند (تفصیلش رو از آقای زکریا حسینی میشه بپرسید). در صورت صلاحدید ایشان این موضوع البته می تونه موضوع آیتم تعارض منافع پایش هم به طور مستقل باشه.

2 پسندیده

از آن‌جا که بحث پیرامون روزنامه رسمی، ممکن است جذابیت چندانی برای مخاطب نداشته باشد و این ناشی از عدم‌ شناخت مخاطب از کارکردهای این روزنامه است، به نظر باید در ارائه، روی اهمیت و منفعتی که این روزنامه در ایجاد شفافیت و‌ خصوصا در جلوگیری از ایجاد تعارض منافع دارد تکیه کرد.

برای زمینه‌سازی ذهنی مخاطب قبل از این ارائه، می‌شود از ظرفیت کانال تلگرام مجموعه بهره برد. از جمله آن که از تجارب کشورهای مختلف در استفاده از موارد مشابه استفاده کرد. همچنین می‌شود به تولید برنامه اختصاصی ارائه‌های دو دقیقه‌ای پرداخت.

بعد از پخش برنامه، بازنشر به موقع فیلم برنامه در فضای مجازی بهترین راه است. مشکلی که همیشه برای نشر ارائه‌ای پایش داریم، عدم به‌کارگیری کلیدواژه است. لازم است کارشناس شفافیت برای ایران، برای هر بخش از ارائه‌ی خود یک کلیدواژه اساسی انتخاب کند. مثلا همین ارائه می‌تواند با ده کلیدواژه، بخش‌بندی و مهندسی شود و ارائه‌ی بیست دقیقه‌ای را به ده پارت دو دقیقه‌ای متمرکز تبدیل کرد.

3 پسندیده

نامسئول مسئول…:sweat_smile:

اول از همه سلام…
دوم از همه ارادت…
سوم از همه خداقوت…

البته به نظر حقیر ( هنوز نیومده پسرخاله شده…)

اولا نباید انتظار شق القمر کردن و کن فیکونی داشته باشیم از یک ارائه کوتاه تلویزیونی با همه حواشی و اقتضائات پخشی و اشاعه ای و… هرچیز رو در ظرف خوش بررسی کنیم … برای اندازه یه لیوان، نمیشه یه پارچ آب ریخت…

دوما چون اصل و محل نزاع و چیستی و چرایی برای خیلی ها از افراد مشخص نیست، بنظرم ورود به ساحت چگونگی اونم در این زمان، گیج کنندگی بیشتری حاصل میکنه… مگراینکه هدف این باشه که ارائه ای صورت بگیرد در برنامه ای که بشه بعدها از اون جاهای دیگه بهره برد!! البته تعریف و مدنظر قرار دادن صرفه ها و دیگرخروجی ها همیشه ابهام دار نیس.

سوما بنظرم مخاطب شناسی بسیار مهمه که مخاطب این برنامه تو اون ساعت کیا هستن/ اصن آیا برای این ارائه، تبلیغی میشه، یعنی مخاطب هدفمند و کارشناس پاش میشنین و یا مخاطب عادی و گذری هستن!!! یعنی تا روی مخاطب طرف مقابلمون اطلاعی نداشته باشیم، ارائه مون کلی و گذری و تلنگری واس باشه و اونم در قالبی زیبا و جذاب تا حدامکان

چهارما حال بنظرم می توان ازروش ارائه معکوس استفاده کرد…یعنی به صورت بمباران سئوالات و بیان مسائل و ابهامات و مشکلات موجود با مثال های مختلف، در آخر سر، به مسئله رسید و بعد اگه زمانی وقتی بود، کمی روی مسئله و موضوع بحث کنیم… ولی بنظرم اون واس بره برای قسمت بعد… این تمام تلاش این ارائه این باشه که روزنامه رسمی اصن چیست و چرا هست… از مشکل و مسئله به راه حل رسید…

پنجما در مورد قالب ارائه هم بنظرم با لحاظ اقتضئاتات تلویزیونی، استفاده از قالبی غیرپاورپوینت، مثلا پرزی یا فوکواسکای یا اینفوگرافیک و… و ارائه تصویر ونمودار محور و نه متن محور می تونه پیش ببره بحث رو … البته با توجه به نکات گفته شده در بالا…

بازم تشکر

1 پسندیده

توصیه‌ی اول اقای ثنائی قبل از هر ارائه

ما میریم که بگیم این چقدر مهمه. یعنی هدف این هست که به اهمیتش پرداخته بشه. البته که باید برای مخاطب جذابیت داشته باشه.

بخشی از مخاطبین پایش مسئولین کشور هستند. البته ما این نکته رو توجه داریم که فقط اون تایم نیست که میخوایم بگیم بلکه ظرفیت شبکه‌های اجتماعی این امکان رو میده که به دست‌ مخاطبان مدنظرمون برسونیم.

بله
در تدوین ارائه هم به دنبال همچین چیزی هستیم.

سلام

1.

  • توضیح این که اصلا روزنامه رسمی چی هست و به چه دردی می‌خوره

و استفاده از مطالب عامه‌فهم و دادو‌بیداد‌طور، مثلِ:

  • اصلا روزنامه رسمی برای این بوده که همه بدانند. یک موقع ابزار دانستن همگانی روزنامه بود و ابزار جدیدترش نبود. حالا که هست چرا ما در روزنامه مانده‌ایم؟
  • داده‌های روزنامه رسمی خیلی‌ها چیزها را برملا می‌کند. این که می‌گویند وزیر هزار میلیاردی، راست و دروغش در روزنامه رسمی است. این که می‌گویند پسر فلانی یا برادر فلانی، راست و دروغش در روزنامه رسمی است.
  • ارائه درست داده‌های همین روزنامه رسمی خیلی از مسئولین فاسد کشورهای دیگر را به زیر کشیده است. {مثالی داریم؟؛ حکما کشیده است}
  • لااقل برای همین داده‌های کج‌ودار مریضی که گاهی ناقص و/ یا اشتباه است، پول نگیرید. {البته برای ایمیل پول می‌گیرد، ولی رسانه‌ است دیگر!}

2.

  • با هماهنگی تیمِ پایش، پخش فیلم سرچ یکی دو اسم و فامیل جنجالی که از قبل ضبط شده است. (بیان رسانه‌ای جنجالی پیشنهاد آقای یخچالی در بالا)
  • اشاره به این که ما در شبا با خیلی جاها ارتباط گرفتیم و حرف زدیم، ولی روزنامه رسمی واقعا جای بدبدن و نچسب و بددستی است!
  • مدیر عامل روزنامه رسمی نشد/ نیامد آنتن، نماینده‌ مجلس یا آقای مهندس باقری اصل که می‌شود!

3.

  • فیلم از سایت روزنامه رسمی
  • نشان دادن روزنامه رسمی همان روی آنتن و روی موبایل که چقدر خنگ است این سایت (از این کار و اثرش مطمئن نیستم)
  • یکی دو تا عکس تخشگیل‌شده از گَزِت‌های ممالک دیگر.

5.

  • مطالب تهیه شده در شبا روی کانال و وبلاگ اگر نیست، بگذارین.

ارادت.

1 پسندیده

هرچی فکر کردم، جمله‌ی طلایی مناسبی برای این که 60.000 بار در برنامه تکرار کنید، نیافتم.
خودتون پیشنهادی دارید؟

ویژگی‌های جمله‌ی طلایی چی باید باشه؟

  • لُبِّ مطلب
  • ساده و روان
  • ترجیحا قابلیت تصویرسازی
  • همه فهم
  • ماندن در ذهن مخاطب
  • قابلیت استفاده در سبک و مسیرهای مختلف ترویج

مثلا:
روزنامه رسمی، شاه‌کلیدِ مبارزه با فساد مسئولین است.
داده‌های روزنامه رسمی، مثل گنج است. (گنجی که می‌دونیم هست و باید استفاده کنیم، ولی نمی‌کنیم!)

1 پسندیده

مرور و مشارکت در تکمیل «راهنمای ارائه‌های تلویزیونی | http://l.tp4.ir/tv» را هم فراموش نکنید.

1 پسندیده

سلام

پست وبلاگ در این زمینه فعلا نداریم.

بالاخره بعد از چند ماه این فرصت برای آقای فلاحیان عزیز (@Falahian ) فراهم شد تا در برنامه‌ پایش شرکت کنند و در رابطه با روزنامه رسمی صحبت کنند.

آقای فلاحیان خوشحال می‌شیم اگه مطالبی رو که آماده کردید با ما هم به اشتراک بگذارید.


آقای فلاحیان در رابطه با روزنامه رسمی توضیح می‌دهند:

سلام و عرض ادب …

چند نکته در باب ارائه برنامه پایش و وابسته های آن:

نکته اول اینکه قرار ما این بود که در راستای ماموریتمون یعنی روزنامه رسمی در سطح رسانه ای عملیات انجام بدیم که هدف مرحله اول سه قسمت شفاف شو و یک برنامه پایش بود که خدا رو شکر برنامه پایش با پیگیری های استاد علیزاده رو زودتر از اون چیزی که انتظار داشتیم تونستیم هماهنگ کنیم اما نکته اینجا بود.
اما نکته مهم تر این که خب بعد از اینکه ما خودمون رو برای ارائه روزنامه رسمی اماده کردیم و حتی ارائه مون رو هم تهیه کردیم متوجه یک تغییر تقریبا جزئی در مسیر ارائه شدیم اون هم این که لخت نمیشه رفت سراغ موضوع روزنامه رسمی بلکه ما باید نیمی از ارائه رو اختصاص می دادیم به جا انداختن موضوع با توجه به وقایع پیش اومده که ببینید مردم! مهمترین ابزار کلیدی در ماجراهای اخیر روزنامه رسمیه و بعد به صورت تجربی و غیرفنی پرده از اشکالات روزنامه رسمی برداریم. چرا که روزنامه رسمی از مباحث فنی شفافیت به شمار می آد و تصور اینکه بتونیم موضوع رو بدون حاشیه و مقدمه خیلی مسقیم ارائه بدیم تصور اشتباهی به نظر می رسه.
نکته بعدی اینکه اسلایدهای اماده شده برای ارائه رو حتما یک روز قبل از برنامه نهایی کنید چون ممکنه اتفاقاتی بیافته و دیگه نشه تو اسلاید تغییر ایجاد کرد. در مورد اسلاید تو فرمت جدید برنامه هم باید بگم که اصلا به هیچ عنوان موتیو نیست و عین فایل پی دی اف به نمایش در میاد از طرفی اسلاید رو عوامل برنامه به قالب خودشون می برن که حتی ممکنه رنگ اسلاید شما رو تغییر بدن لذا روی جزئیات اسلاید اصلا متمرکز نباشید بلکه کلیتی از آنچه که می خواهید ارائه بدید رو در اسلاید بیارید.
نکته بعدی در مورد زمان ارائه؛ گرچه سین برنامه و تایم هر یک از کارشناسان قبل از برنامه مشخصه اما به نظر می رسه خیلی بستگی به محتوا و ارائه ای داره که ارائه دهنده انجام می ده چرا که به طور مثال برای بنده 7 دقیقه مقرر کرده بودن که وقتی بعد از ده دقیقه خودمون بحث ر جمع کردین نه تنها ناراحت نشدن بلکه تشکر هم کردن لذا استرس محدودیت زمان رو نداشته باشین چرا که تو این مورد مجری هم کمک می کنه به طور مثال مجری با توجه به تجربه ای که داره و تقریبا اطلاعی که از ارائه شما پیدا کرده (با توجه به مشاهده اسلاید قبل برنامه) بهتون کمک می کنه تو در وقت های مناسب فرایند ارائه رو برش بزنید و به بخش بعدی برید و از این لحاظ اصلا جای نگرانی نیست. البته به نظر می رسه صحبت با مجری پیش از برنامه هم خالی از لطف نباشه و به این پروسه خیلی کمک می کنه.

نکته بعدی هم که شاید پیش تر اشاره کردم و جا داره دوباره تاکید کنم اهمیت و ضرورت بیان ساده و داستان وار ماجرا با مثال های چشمگیر و جالب توجهه که بتونه برای مخاطب عام قابل استفاده باشه. استفاده از اصطلاحات و جزئیات فنی نه تنها لول ارائه رو بالا نمی بره بلکه بحث رو غیر قابل استفاده می کنه.

نکته دیگه اینکه اگر براتون مهمه عنوانی که برای معرفیتون استفاده میشه رو قبل برنامه چک کنید کما اینکه ما اطلاع نداشتیم و عنوان تحلیلگر اقتصادی رو برای بنده به کار بردن و زیرنویس کردن که به نظر باید اصلاح می شد اما خب اتفاقیه که افتاده…

به پیوست فایل ارائه پایش رو تقدیم می کنم.روزنامه رسمی اصلی.pdf (1.7 مگابایت)

1 پسندیده