محل جمعآوری مقالات علمی در مورد مفاهیم بودجه و مفاهیم مرتبط با آن، از جمله بودجه باز و بودجهریزی مشارکتی
مقاله سیاستی خانم فاطمه خوشدلی در سایت شبکه مطالعات سیاستگذاری ایران
در بخشی از این مقاله به چالشهای بودجه اشاره میکنند و شفافیت را ذکر میکنند:
4-2- شفافیت
در سند بودجه تفکیک بین امور حاکمیتی و غیر حاکمیتی وجود ندارد. همچنین شکل بودجه در کشور ما به گونه است که اهداف را مشخص نمیکند و نشان نمیدهد نتایج بهدستآمده چه خواهد بود. علاوه بر این شفافیت برآوردهای درآمدی و هزینهای در بودجه بسیار پایین است. عدم استفاده از تئوریهای کمی و ریاضی در بودجه عمومی دولـت کـه در آن بـرای اجـرای برنامه سالیانه، منابع مالی لازم پیشبینی و اعتبارات هزینهای و تملـک داراییهای سرمایههای (عمرانی) دستگاه اجرایی تعیین میشود، باعث سردرگمی و عدم تخصیص بهینه به منابع در دسترس میشود (آذر، 1393). همچنین بودجهریزی در ایران در حال حاضر بهگونهای است که تسهیلات تکلیفی در جهت افزایش توان تولیدی جامعه نبوده و تنها ابزاری پرهزینه برای دولت است. تسهیلات تکلیفی موجب شده است اولویتهای بانکی در سند بودجه تعیین و درنتیجه عملکرد ضعیفی بر بانکها تحمیل شود (مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، 1378). نکتهای که در بودجهریزی معمولاً مورد غفلت واقع میشود عدم صلاحیت علمی اکثر نمایندگان مجلس در این امر است و این خود به ناکارآمد و غیرشفاف بودن بودجه در ایران دامن زده است. مورد دیگر بودجههای استانی است که از دو منظر میتوان آن را نقد کرد. اول اینکه معیار مشخصی برای تفکیک فعالیتهای ملی و استانی وجود ندارد و دوم آنکه استانداریها تنها بر دوسوم بودجههای استانی میتوانند مرجع تصمیمگیری باشند و تنها دستورالعملهای پایتخت را اجرا میکنند. لازم به ذکر است که اقتدار سازمان مدیریت و برنامهریزی در کشور پایین است و تمام سازمانهای دولتی و نهادهای وابسته به دولتی از قدرت خود برای چانهزنی در گرفتن بودجه اقدام میکنند و میتوان گفت همواره موفق نیز بودهاند. این مشکلات همگی دست در دست هم دادهاند و باعث شدهاند که نظام بودجهریزی در ایران بعد از گذشت سالیان دراز هنوز ناکارآمد باشد. به علت پیچیدگی و درهمتنیدگی مسائل و مشکلات در این جریان به نظر میرسد تغییر و رسیدن به اهداف متعالی در این راه تا سالهای زیادی میسر نباشد. عدم شفافیت در بودجه کشور در حدی است که در سال جاری (1396) دو گزارش بسیار متفاوت از دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر شده است. این در حالی است که راستی آزمایی هر کدام از این گزارشات برای عموم مردم و حتی کارشناسان این حوزه مقدور نیست.
مقالهی مروری بسیار خوب در حوزهی بودجهریزی مشارکتی
موسسهی mySociety
[left]Abstract[/left]
[left]Much has been written about participatory budgeting over the last 30 years. From humble beginnings in Brazil, it has swept over the globe and is considered by many institutions and governments to be an ideal method of tangibly engaging citizens in the operation of their communities. It has, however, developed beyond the original Porto Alegre model, and the evolution, exportation into different cultural landscapes, and digitisation of the model have posed new challenges for implementers, innovators and supporters. This report, conducted primarily for the Hewlett Foundation with the involvement of the Omidyar Network, examines some of those challenges. The research was conducted from a meta-level perspective, seeking not to replicate the many excellent case-studies on individual instances of participatory budgeting, and instead identifying where additional support for participatory budgeting could be targeted to benefit the community of practice as a whole.[/left]
[left]This research identified significant challenges in the participatory budgeting sphere, from a very common lack of goals to be achieved through participatory budgeting exercises, to very weak network links and peer support for implementers, to the frustrations of the exercises as a result of political corruption or subversion. The migration to managing participatory budgeting digitally presents the very real risk of the process becoming gentrified, and is just one example of the consequences of scale in participatory budgeting only being achieved at the expense of disenfranchising the most under-represented.[/left]
OpenBudgets.eu: A Platform for Semantically Representing and Analyzing Open Fiscal Data
Budget and spending data are among the most published Open Data datasets on the Web and continuously increasing in terms of volume over time. These datasets tend to be published in large tabular files – without predefined standards – and require complex domain and technical expertise to be used in real-world scenarios. Therefore, the potential benefits of having these datasets open and publicly available are hindered by their complexity and heterogeneity. Linked Data principles can facilitate integration, analysis and usage of these datasets. In this paper, we present OpenBudgets.eu (OBEU), a Linked Data -based platform supporting the entire open data life-cycle of budget and spending datasets: from data creation to publishing and exploration. The platform is based on a set of requirements specifically collected by experts in the budget and spending data domain. It follows a micro-services architecture that easily integrates many different software modules and tools for analysis, visualization and transformation of data. Data is represented according to a logical model for open fiscal data which is translated into both RDF data and a tabular data formats. We demonstrate the validity of the implemented OBEU platform with real application scenarios and report on a user study conducted to confirm its usability.
ACCESS AND USE OF ICT IN BUDGET
TRANSPARENCY AND ACCOUNTABILITY IN
LOCAL GOVERNMENTS
PRS103.pdf (1.8 مگابایت)