پژوهشگران سیاستگذاری داده در سطوح مختلف، از کسبوکارهای کوچک تا حکومتها با مفاهیمی دستوپنجه نرم میکنند که گاها ابهامی جهانشمول و همپوشانی نسبت به دیگر مفاهیم مطرح شده دارند.
یکی از این مفاهیم «حکمرانی داده» (معادل data governance) است.
در این موضوع تلاش میکنیم ضمن مروری بر مطالب و مقالات منتشر شده در این عرصه، به برداشت دقیقتری از «حکمرانی داده» برسیم.
ویکیپدیا، حکمرانی داده را از منظر سازمانی و تجاری اینگونه تعریف کرده است:
Data governance is the capability that enables an organization to ensure that high data quality exists throughout the complete lifecycle of the data. The key focus areas of data governance include availability, usability, consistency[1], data integrity and data security and includes establishing processes to ensure effective data management throughout the enterprise such as accountability for the adverse effects of poor data quality and ensuring that the data which an enterprise has can be used by the entire organization.
ذیل این تعریف، به جایگاه data steward پرداخته است:
A data steward is a role that ensures that data governance processes are followed, guidelines enforced, and recommends improvements to data governance processes.