از ترسیم صحنه شکار حیوانات در دیواره غارها توسط انسانهای اولیه تا انتشار اخبار و تحلیل بازار بورس در یک وب سایت، افراد یک اجتماع داستانها و اطلاعات خود را با شیوههای مختلفی برای هم تعریف میکنند. در حقیقت داستان سرایی یک سنت دیرینه در همه فرهنگها است تا بتوانند با سایر افراد و فرهنگها ارتباط برقرار کنند و اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و در زندگیشان استفاده کنند. وجود فناوریها و ابزارهای جدید انقلابی در عصر رسانه و اطلاعات ایجاد کرده است، از آنجایی که هر روز حجم زیادی اطلاعات تولید میشود، اگر میخواهید مخاطبانتان با دادهها و اطلاعات شما بهتر ارتباط برقرار کنند، باید بتوانید به شیوه ای تاثیرگذار و آن هم در کوتاهترین زمان ممکن به مخاطبان منتقل کنید.
داستان سرایی دادهها چگونه سطح نوشتن شما را بالاتر میبرد؟
در حقیقت هم داستانها به داده نیاز دارند و هم دادهها به داستان. دادهها بدون داستان ساده و کسل کنندهاند و برقراری ارتباط با آن سخت است. داستانها نیز بدون داده غیر قابل اعتماد هستند.
داستان سرایی داده شکل جدیدی از ارتباط نوشتاری است که نویسنده حجم قابل ملاحظه ای از دادهها را تحلیل کرده و قسمتهای مفید آن را استخراج و جداسازی میکند و با شکلی مناسب و جذاب ارائه میکند. به بیان دیگر داستان سرایان، دادههای بزرگ را با هدف قابل درک کردن و ارائه بهتر، به دادههای کوچک تبدیل میکنند. امروزه داستان سرایی دادهها به قدری اهمیت دارد که سرویس جدید گوگل با عنوان Google News Lab کاربران را در این زمینه یاری میرساند. متاسفانه تا این لحظه، این سرویس گوگل همچون برخی از سرویسهای دیگر این شرکت، برای کاربرانی که از IP ایران استفاده میکنند، قابل دسترس نیست. لابراتوار خبر گوگل، هدفی بزرگ دارد تا آنجا که میگوید: “ ما با همکاری روزنامه نگاران و کارآفرینان به ساخت آینده رسانه کمک میکنیم ”
البته داستان سرایی دادهها تنها محدود به روزنامه نگاران نمیشود بلکه افرادی که با انتقال پیام سر و کار دارند از جمله طراحان، کپیرایتر ها، بازاریابها و وبلاگ نویسان، میتوانند از این مهارت استفاده کنند و افراد بیشتری به به سمت خود جذب نمایند.
دادههای مناسب را از کجا استخراج کنید؟
خوشبختانه امروزه به کمک وب سایتها و منابع آنلاین گوناگون، امکان دسترسی به بخشهای اعظمی از دانش جهان برایمان فراهم شده است. ازآنجا که دنیا مملو از اطلاعات است، پیدا کردن داده مناسب و قابل اعتماد مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. قبل از هر چیز دادههایی که شما پیدا میکنید باید قابل اطمینان و معتبر باشند. فراموش نکنید که دنیای اینترنت با وجود برخورداری از اطلاعات و مطالب مفید، سر شار از اطلاعات نادرست هم هست. پس لطفاً حواستان را جمع کنید.
مرکز ملی آمار، نهادها وابسته به سازمان ملل و سازمانهای بین المللی سیاسی و اقتصادی از جمله منابع معتبر داخلی و خارجی متعددی هستند که اطلاعات قابل استنادی را ارائه میکنند. علاوه بر اینها Google News Lab ویدئوهای آموزشی متعددی درباره چگونگی استفاده از ابزارهای گوناگون گوگل دارد تا بتوانید دادههای مناسبی را که برای یک داستان سرایی جذاب و البته معتبر! نیاز دارید، پیدا کنید. در ادامه به معرفی سه ابزار کاربردی گوگل خواهیم پرداخت. علاوه بر این با مراجعه به قسمت Research section با سایر ابزارهای گوگل بیشتر آشنا خواهید.
۱. جستجوی پیشرفته
ویژگی جستجوی پیشرفته گوگل به شما این امکان را میدهد که جستجویی با دقت و جزئیات بالا انجام دهید. با کلیک بر روی آیکون چرخ دنده در صفحه اصلی گوگل، گزینه Advanced Search را انتخاب کنید با این کار شما وارد صفحه جستجوی پیشرفته خواهید شد سپس شما میتوانید عبارت کامل مورد نظر را جستجو کنید، کلمات خاصی را حذف یا اضافه نمایید، جستجوی خود را به زبان، منطقه، دامنه، آخرین به روز رسانی و نوع فایل و گزینههای دیگری که شما را به نتیجه ای دقیق هدایت میکند محدود کنید.
۲. جستجوگر دادههای عمومی
جستجوگر دادههای عمومی یا Public Data یک ابزار سودمند برای جستجوی دادهها و دیداری سازی آنها است. این ابزار مجموعه دادهها را از منابع معتبر مثل بانک جهانی جمع آوری میکند و به شما اجازه میدهد تغییرات آنها در طول زمان را ببینید و معیارهایی ازجمله منطقه، صنعت، کشورها، تنوع گونهها و متغیرهای دیگر را باهم مقایسه کنید. شما میتوانید از میان گزینههای متعدد بصری سازی دادهها مثل نمودارهای خطی، میلهای، نقشهای یکی را انتخاب نمایید. همچنین می توانید “مجموعهداده”های از قبل ساختهشده خود را در پروفایل گوگل، ذخیره نمایید تا بعداً به آنها دسترسی داشته باشید.
۳. گوگل ترندز
به کمک سرویس Google Trends، میتوانید روند جستجوی واژههای مختلف در موتور جستجوی گوگل را مشاهده کنید. این سرویس به شما امکان میدهد که عنوانهای مختلف را جستجوکنید و به کمک بخش Trending Stories، میتوانید حجم جستجو برای واژههای مختلف، میزان جستجوی یک کلید واژه خاص و اخبار مربوط به آن را در طی یک دوره زمانی درقسمت اخبار گوگل بررسی کنید. شما میتوانید با استفاده از این ابزار، روند علاقهمندی به یک کلید واژه در طول یک دوره زمانی و مکانی خاص را ببینید.
پس از پیدا کردن و جمع آوری اطلاعات مورد نظر زمان بصری سازی آنها فرا میرسد. همانطور که در بالا اشاره شد، Public Data Explorer و Google Trends ابزارهای خوبی برای این کار هستند تا بدون هیچ مشکلی اطلاعاتی را که به کمک گوگل پیدا کردهاید، با خود گوگل نمایش دهید. اگر دادههای شما مبتنی بر مناطق جغرافیایی است Google Map ابزار خوبی است تا به کمک آن نقشههایی تعاملی و شخصی سازی شده بسازید و در وب سایت خود منتشر نمایید. یکی دیگر از ابزارهای مفید برای بصری سازی دادههای جغرافیایی، نرم افزار Google Earth Pro است که امسال گوگل آن را به رایگان در اختیار عموم قرار داده است. نسخه پیشرفته گوگل ارث برخلاف ابزارهای معرفی شده قبلی، یک ابزار آنلاین نیست و برای استفاده باید آن را دانلود و روی کامپیوتر خود نصب کنید. این نرم افزار امکان ایجاد یک نقشه سه بعدی و تعاملی رابرایتان فراهم میکند تا دادهای پیچیده را ترسیم و تحلیل کنید.
منبع: design.hostiran.net