مصادیق داخلی مدیریت تعارض منافع

میثاق جمعی خبرنگاران خبرگزاری فارس/ دریافت هدیه از حوزه‌های خبری ممنوع شد

:small_blue_diamond: خبرنگاران خبرگزاری فارس با بستن پیمان بر سر رسالت حرفه‌ای خود در عرصه رسانه، تصمیم گرفتند از پذیرفتن هرگونه هدیه که معمولا در جریان تولید خبر از سوی سازمانها و نهادها به آنها اهدا می‌شود؛ خودداری کنند.
:small_blue_diamond: این تصمیم از سوی خبرنگاران فارس برای افزایش هرچه بیشتر امکان استمرار مطالبه و هم‌چنین قدرت پیگیری مستقل‌تر مسائل و مشکلات مردم از مسئولان اتخاذ شده است.
:small_orange_diamond: بنابراین از این پس هرگونه دریافت هدیه از حوزه های خبری برای کلیه خبرنگاران، مدیران و کارکنان خبرگزاری ممنوع شد.
منبع

4 پسندیده
3 پسندیده

نظام‌نامه تضاد منافع شخصی کارکنان اداره بازرسی فنی سازمان غذا و دارو

نحوه‌ی تقسیم‌ی تعارض منافع جالبه: بالفعل،‌ بالقوه، مستقیم،‌ غیر مستقیم
همچنین فرمی که هر کدام از افرادی که بازرسی فنی را بر عهده دارند به ضمیمه این نظام‌نامه آمده است. تجربه‌ی جالبی از مدیریت تعارض منافع در کشور است.

نظام نامه تضاد منافع دفتر فنی سازمان غذا و دارو.pdf (543.6 کیلوبایت)

5 پسندیده

ضابطه‌ی نحوه‌ی تشکیل جلسات کمیته‌ی اقتصاد دارو- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

در بند 5 این ضابطه می‌خوانیم:

اعضاء کمیته موظفند در هر جلسه وجود یا عدم وجود تعارض منافع احتمالی گذشته و آینده خود را در ارتباط با دستور جلسه کمیته شامل تضاد منافع احتمالی مالی، اداری،‌ پژوهشی،‌ تامین هزینه‌های مربوط به مسافرت‌های علمی و همچنین تماس‌های احتمالی که متقاضیان قبل از تشکیل جلسه در مورد دستور جلسه با عضو گرفته‌اند را به صراحت به اطلاع کمیته برسانند. نحوه‌ی تصمیم‌گیری در مورد مشارکت اعضاء کمیته با تضاد منافع احتمالی در مباحث کمیته، بر عهده کمیته می‌باشد.

تشکیل جلسات کمیته اقتصاد دارو تعارض منافع.pdf (30.0 کیلوبایت)

3 پسندیده

یک نمونه از استعفای نمایندگان مجلس شورای ملی به دلیل تصویب قانون تعارض منافع

منبع : کتاب تاریخ مجالس قانون‌گذاری در ایران از مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، صفحه323

5 پسندیده
2 پسندیده

بخشنامه اجرایی منع پذیرش و یا قبول منافع متعارض در بهزیستی

یکی از اشکال رایج تعارض منافع، تعارض منافع در صدور مجوز است. در این شکل، صادرکنندگان مجوزهای دولتی، در موقعیت صدور مجوز، دارای انتفاع شخصی، خانوادگی، سیاسی، حزبی، قومی و غیره قرار هستند. یکی از مصداق های رایج این شکل از تعارض منافع، صدور مجوز به کارکنان سازمان صادر کننده ی مجوز است. به عبارت بهتر، کارکنان سازمانی که وظیفه صدور یک مجوز خاص را دارند، به طور مستقیم (خودشان) یه غیرمستقیم (خویشاوندان، دوستان و غیره) این مجوزها را دریافت می کنند.
در این راستا، سازمان بهزیستی کشور، در اقدامی تحسین برانگیز، با صدور بخشنامه ای تحت عنوان «بخشنامه اجرایی منع پذیرش و یا قبول منافع متعارض در بهزیستی» این شکل از تعارض منافع را مدیریت کرده است.
این بخشنامه به عنوان یک مثال اجرایی برای سایر سازمان ها و ارگان های دولتی قابل بهره برداری است.

این بخشنامه شامل شش بند به شرح زیر است:
۱_ از تاریخ ارسال این بخشـنامه، از صدور هرگونه موافقت اصولی، پروانه فعالیت و پروانه تأسـیس مراکز بهزیستی برای اشخاص ذیل خودداری گردد:
رییس و معاونین سازمان، مشاوران رییس و مشاوران معاونین سازمان، مدیران کل ستادی و استانی، معاونین و مشاورین مدیران کل ستادی و استانی، روسای بهزیستی شهرستانها و معاونین ایشان، کارشناسان ناظر و کارشناسان مسئول، مدیرکل حراست، معاون و کارشناسان مربوطه، مـدیرکل مـدیریت عملکرد، معاون و کارشـناسان مربوطه، روسای واحـد های اداری مالی و اشـتغال، مسئولان و کارشـناسان مدیریت عملکرد، مسئولان و کارشناسان حراست، مدیرکل حقوقی و کارشناسان مربوطه و مسئولان امور حقوقی و کارشناسان آنها در بهزیستی سراسر کشور

۲_ در صورتیکه افراد فوق الذکر در حال حاضـر مجوز فعالیت از بهزیستی اسـتان مربوطه و یا بهزیستی کشور را دارند، باید نسـبت به واگذاری امتیاز مرکز در حال فعالیت خود، حداکثر ظرف مدت ۳ ماه، به مؤسسات خیریه ای که قبل از تاریخ ابلاغ این بخشنامه به ثبت رسیده اند، اقدام نمایند.

۳_ عضویت افراد مورد اشاره در بند (۱) در مؤسسات خیریه در قالب هیأت امنا، هیأت مدیره و مدیرعامل ممنوع بوده و چنانچه در هیئت امناء، هیئت مدیره و یا مدیرعامل مؤسسه یا مؤسسات خیریه عضویت دارند می بایست از عضویت مذکور کناره گیری نمایند.

۴_ افراد مورد اشاره در بنـد (۱) می بـایست از هرگونه فعـالیت (تخصصـی، اداری، خـدماتی و …) در مراکز غیردولتی (مراکز حقیقی یا حقوقی) سازمان بهزیستی تحت عنوان مسئول فنی، به صورت تمام وقت و یا پاره‌وقت خودداری نمایند.

۵_ صدور مجوز برای بستگان درجه یک افراد ذکرشده در بند ۱ شامل پدر، مادر، خواهر، برادر، پسر، دختر و همسر ممنوع می‌باشد.

6- از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، نامه شماره 700/92/15422 مورخ 92/02/17 کان لن یکن تلقی می گردد

لینک بخشنامه در سایت سازمان بهزیستی
متن بخشنامه.pdf (338.1 کیلوبایت)

4 پسندیده

دستورالعمل اجرایی منع پذیرش همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی و یا قبول منافع متعارض را فراهم می آورد

https://t.me/AbbasAkhoundi/160

2 پسندیده

آیین نامه تعارض منافع در آستان قدس رضوی:

2 پسندیده
2 پسندیده
2 پسندیده

در آیین‌نامه داخلی مجلس در برخی بخش‌ها هر چند اندک و ناکافی به مدیریت تعارض منافع دقت شده‌است و قوانینی در این راستا تصویب شده‌است.
برای مثال در ماده ۱۹ آیین‌نامه داخلی مجلس (ویرایش مهر ۹۷) بیان شده‌است:« هیچ‌یک از اعضای هیئت رئیسه مجلس نمی‏تواند به عضویت کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس انتخاب شود و در صورتى که هریک از اعضای این کمیسیون به عضویت هیأت رئیسه انتخاب گردند از کمیسیون مستعفى شناخته شده و مطابق مراتب منظور در این آیین‏‌نامه نسبت به تعیین کمیسیون جدید اقدام خواهند نمود»
یکی از دلایل این موضوع این است که کمیسیون برنامه و بودجه وظیفه‌ی 1- نظارت و مراقبت بر اجراى مقررات بودجه و امور مالى مجلس و نحوه هزینه کردن آن و 2- رسیدگى به‌عملکرد بودجه سالیانه مجلس و ارائه گزارش آن حداکثر تا پایان شهریورماه سال بعد را دارد و از طرفی هیات رئیسه وظایفی مانند 1-نظارت بر کلیه امور ادارى، مالى، استخدامى و سازمانى مجلس 2- تصویب بودجه پیشنهادى سالانه مجلس و ارجاع آن به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس جهت طى مراحل قانونى 3-تصویب حقوق مالى نمایندگان طبق این آیین‌‏نامه را دارد.
در نمونه‌ای دیگر می‌توان به ماده 35 آیین‌نامه اشاره کرد که بیان ‌می‌کند در صورتی که به اعتبار‌نامه‌ نماینده‌ای اعتراض شود خود نماینده حق رای در مورد تصمیم‌گیری در مورد اعتبار‌نامه‌اش را ندارد.

4 پسندیده

مهم­ترین مقررات تعارض منافع در ایران

بررسی لوایح، بخشنامه ­ها و طرح­های مدیریت تعارض منافع در دستگاه‌های کشور


لینک

۳۰۰ نفر از مسئولان آموزش و پرورش به علت تعارض منافع جابه‎‌جا شدند

وزیر آموزش و پرورش از جابه جایی ۳۰۰ نفر از مدیران و معاونان وزارت آموزش و پرورش به علت وجود تعارض منافع خبر داد.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وجود تعارض منافع در وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: حدود 300 نفر از مدیران و معاونان آموزش و پرورش که مشمول تعارض منافع می‌شدند، جابه‌جا شدند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این جابه‌جایی‌ها طی یک ماه گذشته و در حالیکه هنوز قانونی در این رابطه به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ نشده، اتفاق افتاده است و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه خود پیشگام شده است.

به گزارش خانه ملت، پیشتر برخی از نمایندگان نسبت به وجود تعارض منافع در وزارت آموزش و پرورش تذکراتی داده بودند و درباره مدرسه داری و فعالیت برخی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش در بخش خصوصی انتقاداتی داشتند و در همین زمینه نیز طرحی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حال تدوین است./

لینک

مدیریت تعارض منافع اقدام بسیار پسندیده ای است اما ضمانت اجرایی آن شاید از خود مدیریت تعارض منافع مهمتر باشد لذا مهم است که در درون مدیریت تعارض منافع، ضمانت اجرایی آن هم دیده شود

صحت و سقم موضوعات چگونه سنجیده می شوند؟
آیا راهی غیر از خود اظهاری وجود ندارد؟ نظیر روش های هوشمند

بخشنامه مدیریت تعارض منافع در آموزش و پرورش؛ یک تحلیل کوتاه

https://iran-bssc.ir/research-fields/conflict-of-interests/7542/

متن بخش نامه تعارض منافع در وزارت آموزش و پرورش

دستورالعمل مدیریت تعارض منافع در سازمان تأمين اجتماعي و شرکتها و مؤسسات تابعه

تأمین اجتماعی.pdf (1.1 مگابایت)

بخشنامه نحوه مديريت تعارض منافع در وزارت نیرو

91399919-بخشنامه-نحوه-مديريت-تعارض-منافع.pdf (163.9 کیلوبایت)

فرایند جذب خویشاوندان اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها تغییر کرد

هیات مرکزی جذب مصوبه «تعارض منافع» را در جلسه۴۷۷ مورخ۱۴۰۲.۱۲.۲۳ به شرح ذیل مصوب کرد:

۱- اگر پس از مرحله غربالگری در یک رشـته تحصیلی، یکی از متقاضیان جذب هیات علمی دارای نسـبت نسبی یا سببی درجه اول بـا برخی اعضاء هیات علمی دانشـکده (پژوهشـگاه یا موسـسه)، کارگروه توانایی علمی، کارگروه صلاحیت عمومی، هیأت اجرایی جذب و یا هیأت رئیسه دانشـگاه باشـد، موضوع می بایستی توسط دبیر هیات اجرایی جـذب (یا رئیس موسـسات فاقدهیات اجرایی مسـتقل) به مرکز جذب اطلاع داده شود. سـپس فرایند جذب تمامی متقاضـیان آن رشته تحصیلی به تشخیص مرکز جذب به یکی از دوشیوه زیر طی خواهد شد.

الف- پرونده تمامی متقاضـیان توسط مرکز جذب به یک دانشگاه دیگر برای طی تمامی فرایند جذب ارجاع می شود.

ب- دو نماینده متخصص در رشـته مربـوطه از طرف مرکز جـذب برای حضـور بـاحـق رای درکـارگروه توانـائی علمی شـرکت می کند. اگر متقاضـی مـذکورجزو سه رقیب برتر شود، این دونماینده باحق رای درجلسه هیات اجرایی جذب نیزشـرکت می نمایند. عضو منسوب حق شـرکت درجلسه مربوطه را نـدارد و تاییـدصـحت وسـلامت تمامی فراینـدجذب توسط نمایندگان مرکزجذب ضروری است.

۲- عدم حضور استاد راهنمای مقاطع کارشناسـی ارشـد و دکترای متقاضـی جذب درجلسات کارگروه توانائی علمی، کارگروه صلاحیت عمومی و هیأت اجرایی جذب لازم و کافی است.

۳- عـدم حضور عضو جلسـات کارگروه توانائی علمی، کارگروه صـلاحیت عمومی و یا هیأت اجرایی جـذب برای بررسـی پرونده تبدیل وضعیت استخدامی خود یـا یکی از خویشاونـدان نسـبی یا سببی درجه اول خود درجلسات مربوطه لازم و کافی است.

بـدیهی است این مصوبه، جایگزین مصوبات قبلی هیات مرکزی در مورد تعارض منافع بوده و برای تمامی پرونده های جذب که به مرحله مصاحبه علمی نرسیده اند اعمال می شود.
https://www.mehrnews.com/news/6058120/فرایند-جذب-خویشاوندان-اعضای-هیات-علمی-در-دانشگاه-ها-تغییر-کرد