پلتفرمها موجودیتهای جدیدی در جامعه بشری هستند، طبعا و در جامعهی ما نیز. لذا ابعاد رفتاری و در نتیجه حقوقی آنها هنوز در حال کشف و طراحی و یادگیری مستمر است.
یکی از چالشهای جدی پلتفرمها، آنجایی است که مشارکتجویی از مخاطبان، منجر به ناراحتی بخش دیگری از مخاطبان و یا حتی افراد دیگر جامعه گردد.
- برای نمونه یک سایت خبری را تصور کنید که کامنتهای برخی مخاطبان، برای جمع دیگری ناراحتکننده یا توهینآمیز به نظر رسد.
- و یا ممکن است عدهای از پزشکان از ارزیابی برخی کاربران نسبت به آنها در یک پلتفرم ارزیابی عملکرد پزشکان، ناراحت کننده به نظر برسد.
- در مثال دیگری، اینکه عدهای از کابران یک سامانهی بارگذاری فایل، اقدام یه بارگذاری مطالبی ناهنجار یا غیرقانونی نمایند.
در چنین مواردی لااقل این چند سوال به ذهن میرسد:
- این پلتفرمها در چه حتی و به چه میزان مسئول هستند؟
- بهترین وضعیت رگولاتوری برای این مصادیق، به گونهای که نه عملکرد درست پلتفرمها محدود شود و نه مصادیق نامطلوب فزونی گیرند، به چه ترتیب است؟
- وضعیت فعلی قوانین کشور، و نیز عملکرد دادگاهها و قوه قضائیه در چنین مصادیقی به چه ترتیب بوده است؟
- تجارب حقوقی دنیا در این رابطه چگونه است؟