در نشانی زیر، مطالب خوبی در مورد تجارب و الگوهای موفق شفافیت پارلمانی، قرار گرفته است:
https://beta.openparldata.org/good-practices/
2 پسندیده
پلتفرم برزیلی e-Democracia به شهروندان اجازه میدهد روی پیشنویس قانون، نظر بدهند
در برزیل، پلتفرم e-Democracia اتاق نمایندگان، برای مشارکت دادن طیف وسیع بازیگران در فرآیند قانونگذاری، از ابزارهای فناوری و رسانههای اجتماعی جدید، بهره میگیرد. به عنوان مثال، به شهروندان اجازه می دهد تا درباره پیش نویس قانون اظهار نظر کنند و ببینند که چه زمانی نظرات آنها در قانون دخیل میشود.
این پلتفرم چندین حالت تعامل را برای شهروندان و قانونگذاران امکان پذیر می کند، از جمله:
ادغام با فیسبوک ، توییتر و ایمیل
گفتگوهای زنده بین قانونگذاران و شهروندان
بستر رأیگیری تعاملی برای موضوعات مختلف
پخش برای جلسات عمومی
«انجمن های ویدئویی» برای قانون گذاران
پلتفرم e-Democracia در ژوئن سال 2009 راه اندازی شد و از آگوست 2013، این پورتال حدود 3000 بحث (موضوعات انجمن) ، 17,400 مشارکت و 27,400 شرکت کننده ثبت نام شده، داشته است.
4 پسندیده
فنلاند پلتفرم درخواست الکترونیکی را ایجاد میکند که شهروندان را قادر میسازد، قوانینی را پیشنهاد دهند
وزارت باز(Open Ministry) پلتفرم درخواست الکترونیکی جامعه مدنی است که شهروندان را قادر می سازد قوانینی را به پارلمان فنلاند پیشنهاد دهند. هر پیشنهادی که بالغ بر 50,000 امضا دریافت کند، به طور خودکار توسط مجلس بررسی می شود. مباحثی که تاکنون بیش از 50,000 امضا دریافت کرده اند و مورد توجه مجلس قرار گرفته اند شامل: ممنوعیت پرورش حیوانات برای خز آنها ، مقررات حق نشر، اجازه ازدواجهای همجنس و سوئدی سازی غیراجباری زبان برای دانش آموزان فنلاندی.
منبع: democracyoneday.com/2013/08/21/what-are-the-finns-up-to/
3 پسندیده
در هند، اعلام داراییها در عرض ۹۰ روز از تصدی پست به عنوان عضو پارلمان، اجباری است.
در هند ، رأی دهندگان حق اساسی دارند که از پیشینه مالی هر شخصی که در انتخابات پارلمان به رقابت میپردازد، آگاهی داشته باشند. از سال 2003 برای کاندیداهایی که در انتخابات پارلمانی به رقابت میپردازند، به عملی متداول تبدیل شده است که اظهارنامهای رسمی ارائه دهند که جزئیات داراییها و بدهیهای خود، همسر و وابستگانش را فاش میکند. کمیسیون انتخابات هند موظف است این سوگندنامه را علنی کند تا رای دهندگان بتوانند از پیشینه نامزدهای انتخابات، مطلع شوند.
پس از پیروزی کاندیداها در هر یک از مجالس پارلمان، ملزم میشوند در عرض 90 روز پس از سوگند خوردن به عنوان نماینده مجلس، دارایی خود (اعم از اموال منقول و غیر منقول خود ، همسر و فرزندان تحت تکفّلش) را اعلام کنند. همچنین باید بدهیهای موسسات مالی عمومی و دولت مرکزی و هر دولت ایالتی، فاش شود.
2 پسندیده
جمهوری دومینیکن، اروگوئه، سورینام و اکوادور در حال آزمایش Bungeni برای مدیریت اطلاعات قانونگذاری هستند
اتاقهای پارلمانی در جمهوری دومینیکن، اروگوئه، سورینام و اکوادور در حال آزمایش Bungeni هستند که مجموعهای از برنامههای منبع باز برای مدیریت اطلاعات قانونگذاری در XML پیرو استاندارد آکوما نتوسو (Akoma Ntoso) محسوب میشود و ممکن است از Bungeni برای پشتیبانی از نیازهای مدیریت اطلاعات قانونگذاری خود، استفاده کنند.
منبع: http://publicmarkup.org/bill/opening-parliament-declaration/5/36/
2 پسندیده
از شهروندان دعوت میشود تا در روند قانونگذاری غنا، آفریقای جنوبی و اوگاندا اظهار نظر کنند
در غنا، از یادداشتهای عموم مردم درباره هر لایحه پیش از مطرح شدن در کمیسیون، استقبال میشود. پارلمان آفریقای جنوبی اجازه میدهد تا «مطالب ارسالی» را به کمیسیون نیز ارائه دهند، و توضیح سادهای را برای این که چگونه شهروندان میتوانند از این ابزار در سایت پارلمان استفاده کنند، ارائه میدهد. در حالی که در اوگاندا، اعضای عمومی میتوانند پیش از مجلس، حاضر شوند تا مدارکی را در مورد بودجه ارائه دهند.
2 پسندیده
در اسلوونی، هلند و انگلستان، مردم میتوانند بدون قرار قبلی، در یک جلسه عمومی یا کمیسیون، حضور داشته باشند
در اسلوونی، ۱۰۰ کرسی برای جلسات عمومی در دسترس مردم قرار دارد و ساختمان پارلمان، دوهفته یکبار برای عموم باز است. در هلند، 240 صندلی برای جلسات عمومی در دسترس مردم قرار دارد. جلسات کمیسیون در چندین سالن برگزار میشود که بین 24 تا 208 صندلی برای بازدیدکنندگان دارد. در انگلستان، مردم میتوانند جلسات عمومی هر دو مجلس و مباحث مربوط به تالار وستمینستر را از گالریهای عمومی مشاهده کنند.
3 پسندیده
در کرواسی همکاری گسترده ای بین نمایندگان مجلس و نمایندگان جامعه مدنی وجود دارد
در کرواسی، درخواست برای برگزاری یک میزگرد در پارلمان غالباً توسط دبیر پارلمان تأیید می شود، در حالی که بسیاری از سازمانهای جامعه مدنی، بهصورت مستقیم با کمیسیونهای پارلمان در میزگردها یا جلسات موضوعی باز، همکاری میکنند. رؤسای کمیسیونها حق دارند نمایندگان سمنها را در جلسات کمیسیون دعوت کنند تا اطلاعات بیشتری درباره لوایح مورد بررسی کسب نمایند.
هر کمیسیون بین سه تا هفت عضو خارج از کمیسیون پارلمان، از اتاقهای فکر، گروههای ذینفع یا سمنها دارد. اعضای خارج کمیسیون پارلمان، از طریق اعلام عمومی، انتخاب میشوند و حق شرکت در مباحث کمیسیون را دارند، اما نمیتوانند رأی دهند. آنها به صورت ماهیانه، دستمزد (تقریباً 260 یورو) و همچنین حق دارند بازپرداخت هزینههای سفر را دریافت کنند.
2 پسندیده
در آمریکا، برنامه «قانونگذاران آمریکا به مدرسه برمیگردند» به قانونگذاران این امکان را میدهد که با جوانان ملاقات کنند
در ایالات متحده، کنفرانس ملّی قانونگذاران ایالتی، برنامهای با عنوان «قانونگذاران آمریکا به مدرسه برمیگردند» برگزار میکنند. این برنامه به نمایندگان منتخب در هر 50 ایالت، این فرصت را میدهد تا شخصاً با موکّلان جوان خود دیدار کنند و به سؤالات پاسخ دهند، ایدهها را به اشتراک بگذارند و به نگرانیها گوش کنند. این برنامه برای آموزش به جوانانی که علاقه دارند قانونگذار ایالتی شوند، طراحی شده است: روندها، فشارها، گفتگو، مذاكره و سازش. این برنامه به عنوان رویداد دوحزب، مورد تأکید قرار میگیرد.
3 پسندیده
در ایالات متحده، مجلس و سنا قوانین محدود کننده حاکم بر استفاده از رسانههای اجتماعی را حذف کردند
پیش از عصر دیجیتال، کنگره قوانین صریحی درباره ارتباط با حوزههای انتخابیه، وضع کرد. این قانون کنترل میکرد که چگونه اعضا از اموال عمومی برای ارسال ایمیلهای انبوه به حوزههای انتخابیه استفاده میکنند و از متصدیان امور مراقبت میشد تا امتیازات برای پیشبرد کمپینهای سیاسی به کار نرود. زمانی که این قانون به رسانههای اجتماعی نیز تعمیم یافت، در آغاز به صورت محدود اعمال شد، به صورت مؤثر، خدمات رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر را از محدوده خارج میکرد. این موضوع نشاندهنده ترس از این بود که استفاده از رسانههای اجتماعی به واسطه ارتباط با تبلیغات، مستلزم تایید تجاری باشد، وضعیت مؤسسه را تضعیف کند، ممکن است مسائل امنیتی ایجاد کند و جلوگیری از فعالیت سیاسی نامناسب را نیز سختتر کند.
به دنبال تجربه درحال ظهور، مناظره و کمپینی که توسط بنیاد سان لایت، هدایت میشد، در سال 2008، مجلس و سنا این قانون را مورد بازنگری قرار دادند و به اعضا و کارمندان اجازه دادند که با آزادی بیشتری از رسانههای اجتماعی برای مکاتبه با حوزههای انتخابیه، استفاده کنند. در حالی که هنوز اصول عدم تأیید محصول ، مواد حزبی و اطلاعات شخصی نامربوط را حفظ میکنند.
در حالی که هیچ سیاست کلانی درباره رسانههای اجتماعی وجود ندارد، امروزه قوانین مجلس و سنا روشن میسازد که قانون فدرال و قوانین مجلس در حوزه ارتباطات، بر همه «محتوای مطالب رسمی ارسالشده توسط نماینده در هرگونه وب سایتی» اعمال میشود نه بر پلتفرم وسیع رسانههای اجتماعی.
منبع:
2 پسندیده
وبسایت ManaBalss.lv که توسط جامعه مدنی لتونی اداره میشود، به شهروندان اجازه میدهد، قوانینی پیشنهاد کنند
وبسایت ManaBalss.lv که توسط جامعه مدنی لتونی اداره میشود، به شهروندان اجازه میدهد، قوانینی پیشنهاد کنند که این پیشنهادها در صورت دریافت بیش از 10,000 امضا توسط مجلس بررسی میشود. فعالیت های مدنی در ManaBalss.lv منجر به تصویب دو قانون جدید شده است.
منبع: https://manabalss.lv/
3 پسندیده
بسیاری از پارلمانها، مسئولیت شفافیت و باز بودن را نهادینه کردهاند
پارلمانها، مسئولیت شفافیت و باز بودن را با ایجاد یک کمیسیون جدید یا با تأکید بر این کارکرد در خصوص کمیسیون قضایی، نهادینه کردهاند که از جمله آن کمیسیون دو مجلس شیلی برای شفافیت یا کمیسیون سنای مکزیک درباره تضمین دسترسی به اطلاعات و شفافیت آن است.
4 پسندیده
مونته نگرو یک سیستم دادخواست آنلاین ایجاد کرده است: پلتفرم دادخواست الکترونیکی «the Citizens’ Voice»
پلتفرم دادخواست الکترونیکی «the Citizens’ Voice» مونته نگرو که در اکتبر 2012 راه اندازی شد، به شهروندان و خارجیهای مقیم مونته نگرو، این امکان را میدهد که مسائل سیاست را بشناسند و به دولت مرکزی از طریق پلتفرم دادخواست الکترونیک، راهحلهایی پیشنهاد کنند. اگر یک دادخواست الکترونیک، پشتوانه حداقل 6000 رأی آنلاین را داشته باشد، دولت موظف میشود آن را به عنوان پیشنهاد سیاست رسمی در نظر بگیرد.
در شش ماه نخست این پروژه ، 21 دادخواست الکترونیکی واجد شرایط رای گیری از طریق «the Citizens’ Voice» بودند که دو مورد از آنها به آستانه 6000 رای رسیده است.
منبع:
www.opengovpartnership.org/country/montenegro/case-study/inspiring-story-%E2%80%9Ccitizens-voice%E2%80%9D-pioneering-e-democracy.
2 پسندیده
اتاق نمایندگان آرژانتین با سازمانهای ناظر بر پارلمان در حوزه شفافیت، همکاری میکند
رئیس اتاق نمایندگان آرژانتین با ائتلافی از سازمانهای ناظر بر پارلمان، یادداشت تفاهم به امضا رساند. این سازمانها از اعلامیه پارلمانِ باز و شاخصهای شفافیت قانونگذاری در آمریکای لاتین، برای کمک به هدایت بحثهای مربوط به شفافیت، استفاده میکنند. به واسطه این تفاهمنامه، اتاق نمایندگان موافقت کرده است، فهرستی از شهروندان و سمنها ایجاد کند تا قابلیت شرکت در جلسات کمیته و عمومی را تسهیل نماید، آییننامه داخلی در مورد دسترسی به اطلاعات عمومی را ارتقا دهد و کارگروه شفافیت قانونی مستمر، متشکل از امضاکنندگان تفاهمنامه و غیره را ایجاد کند.
منبع:
http://www.directoriolegislativo.org/destacados/se-firmo-acuerdo-de-transparencia-con-la-camara-de-diputados-de-la-nacion/
4 پسندیده
مجلس نمایندگان برزیل از استاندارد دادهی باز برخوردار است.
استاندارد دادهی باز مجلس نمایندگان برزیل بیان میکند که دادهها باید بدون ثبتنام در دسترس عموم قرار گیرد و دادهها مشمول هیچگونه حق چاپ، حق امتیاز، مالکیت معنوی یا اسرار تجاری نیستند. با این حال، محدودیتهای مستدل مربوط به حریم خصوصی، امنیت و امتیازات دسترسی را می توان مجاز دانست. مجلس نمایندگان برزیل، اغلب دستهبندیهای اطلاعات موجود برای سالهای اخیر را در صفحه وب سایت دادهی باز خود منتشر میکند.
منبع:
1 پسندیده
کد پلتفرم Gov.uk دولت انگلستان در گیت هاب منتشر شد
کد پلتفرم Gov.uk دولت انگلستان در گیت هاب منتشر شد. گیت هاب بزرگترین میزبان کد در جهان است. Gov.uk یک دامنه واحد است که برای ارائه خدمات دیجیتال به شهروندان استفاده می شود. این دامنه، یک پلتفرم منبعباز و سازگار با موبایل است.
منبع:
2 پسندیده
پارلمان اروپا دسترسی منبعباز را به ابزار نشانهگذاری قانونی خود را فراهم کرده است
پارلمان اروپا از سال 2010 از نسخه منبعباز AT4AM استفاده می کند. این نسخه یکی از ابزارهای اصلاح نوشتار مبتنی بر وب است که برای ایجاد و جدولبندی اصلاحات طرحهای پیشنهادی کمیسیون اروپا، شورای اتحادیه اروپا و گزارشهای کمیسیونهای پارلمانی، استفاده میشود. تا فوریه 2013، 250،000 اصلاحیه با AT4AM ایجاد شده بود.
منبع:
1 پسندیده
پارلمان اروپا گفتگوهای زنده با اعضای خود را در فیس بوک انجام میدهد
پارلمان اروپا برای مشارکت دادن مردم از مکانهایی که در آن قرار دارند و استفاده از ابزار رسانههای اجتماعی برای ارتقاء فهم عمومی و منافع در پارلمان، استراتژی اتخاذ کرده است. این استراتژی، برنامههای سفارشی را در داخل فیسبوک ایجاد کرده است تا بتوانید چتهای زنده را با اعضا اجرا کنید، به نماینده پارلمان اروپای محل خود را پیدا کنید و به صفحه فیسبوک او متصل شوید. همچنین رقابتی یک روزه را برای انتخاب یک شهروند به عنوان ویرایشگر فیسبوک برگزار میکند.
منبع:
1 پسندیده
پارلمان فنلاند برای مشارکت دادن شهروندان با گروههای خارجی کار میکند.
کمیسیون «برای آینده»ی پارلمان فنلاند برای برطرف کردن چالشهای مشارکت شهروندان در فرآیند قانونگذاری با سازمانهای تحقیقاتی داخلی و بین المللی، دانشگاهها و موسسات همکاری میکند.همچنین فنآوریهای جدید را در روشهای کار خود ادغام میکند، از جمله بررسی استفاده از رسانههای اجتماعی در طول جلسات استماع و بهره گیری از تکنیکهای جمعسپاری برای افزایش بازخورد شهروندان.
منبع:
سنای ایتالیا استانداردهایی بر اساس فرمت آکوما نتسو تصویب کرده است
سنای ایتالیا استانداردهای داده را براساس قالب آکوما نتسو (Akoma Ntoso) تصویب کرده است. تمامی لوایح در وبسایت سنا به غیر از فرمتهای رایج مانند HTML ،PDF و ePub با فرمت XML نیز در دسترس هستند.
آکوما نتسو به صورت ماشینخوان، مجموعهای از فناوری سادهی نمایش بیطرف اسناد الکترونیکی پارلمانی، قانونگذاری و قضائی (در قالب XML) تعریف میکند. این، نتیجه تلاش برنامه اقدام i-Parliaments آفریقا برای تحقق یک استاندارد مشترک برای تبادل اسناد قانونی بین نهادها و کشورها است.
منبع: