البته کل مطالبی که در زیر آمده است، در فایل برخط، موجود است و در آنجا به روز می شود.
سؤالات ناظر به مبانی کلی
1. تقدم اصلاح حکومت بر اصلاح مردم
شرح سؤال
پاسخ
اول.
- روایت اول. امام علی علیه السلام: رعیت (مردم) اصلاح نمی شوند جز آنکه زمامداران اصلاح شوند، و زمامداران اصلاح نمی شوند جز با استقامت رعیت{1}.
- روایت دوم. امام علی علیه السلام: مردم به حاکمانشان بیشتر شباهت دارند تا پدرانشان{2}.
- روایت سوم. رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم: دو گروه از امت من اگر اصلاح شوند، امتم صالح میشود و اگر فاسد شوند، امتم فاسد میشود. عرض شد ای رسول خدا! آن دو گروه کدامند؟ فرمودند: فقيهان و حاکمان{3}.
دوم.
سوم.
{1}: فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ؛ خطبه 216 نهج البلاغه
{2}: النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِمْ؛ تحف العقول، جلد1، ص 208
{3}: صِنْفانِ مِنْ اُمَّتى اِذا صَلُحا صَلُحَتْ اُمَّتى وَ اِذا فَسَدا، فَسَدَتْ اُمَّتى، قيلَ يا رَسولَ اللّه ِ وَ مَنْ هُما؟ قالَ: اَلْـفُقَهاءُ وَ الاُمَراءُ؛ خصال شیخ صدوق، ص 37
{4}: كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ؛ سوره بقره/آیه 213
سؤالات ناظر به مبانی کلی
2. جایگاه ساختار و کنترل بیرونی در اسلام
شرح سؤال
این سؤال به شکل زیر نیز صورت بندی شده است:
- مقدمه اول: اسلام آمده افراد را به گونهای تربیت کند که بر اساس علم و اندیشه، عقل و اختیار، مسیر صواب و صلاح را انتخاب کنند، نه اینکه مجبور به انجام کاری شوند. از سوی دیگر عمل بدون نیت (که علم درون آن است) فاقد ارزش (یا کم ارزش) است.
- مقدمه دوم: از جهت دیگر سازوکار شفافیت به دنبال مجبور کردن و کنترل افراد از بیرون است. چرا که آنها را در معرض دید مردم قرار میدهد و به نوعی آنها را از دیده شدن میترساند. برای نمونه در سازوکار شفافیت قراردادها، میخواهیم افراد نتوانند از طریق رانت و لابی قرارداد ببندند، چرا که احتمال دیده شدن و کشف تخلف آنها را افزایش میدهیم.
- نتیجه گیری: به همین دلیل رویکرد شفافیت، رویکردی غیراسلامی (اگر نگوییم ضداسلامی) و بر خلاف سیره تربیتی اسلام است. مبتنی بر سازوکار شفافیت، تا زمانی که ساختارها بر افراد حاکم باشند، افراد رفتار صحیح خواهند داشت و وقتی آن ساختارها به هر دلیلی کنار رود، رفتار ناشایست قبلی افراد باز میگردد.
پاسخ
اول.
دوم.
سوم.
چهارم.
پنجم.
{5}: يَا شُرَيْحُ قَدْ جَلَسْتَ مَجْلِساً لَا يَجْلِسُهُ إِلَّا نَبِيٌّ أَوْ وَصِيُّ نَبِيٍّ أَوْ شَقِيٌّ؛ الکافی، جلد 7، ص406
{6}: وَافْسَحْ لَهُ فِی الْبَذْلِ مَا یزِیلُ عِلَّتَهُ، وَ تَقِلُّ مَعَهُ حَاجَتُهُ إِلَی النَّاسِ. وَ أَعْطِهِ مِنَ الْمَنْزِلَةِ لَدَیک مَا لا یطْمَعُ فِیهِ غَیرُهُ مِنْ خَاصَّتِک، لِیأْمَنَ بِذَلِک اغْتِیالَ الرِّجَالِ لَهُ عِنْدَک؛ نامه 53 نهج البلاغه
{7}: امام صادق علیه السلام: من دخل موضعا من مواضع التهمة فاتهم لا يلومن إلا نفسه: كسى كه به يكى از مواضع تهمت برود و متهم شود ملامت نكند جز خودش را؛ امالی شیخ صدوق ص۴۹۷
{8}: صحیفه امام، جلد 13، ص 432
سؤالات ناظر به مبانی کلی
3. حق مطالبه گری مردم و پاسخگویی مسئولین
شرح سؤال
پاسخ
اول.
پاسخگویی:
مطالبه گری:
دوم.
پاسخگویی:
مطالبه گری:
سوم.
{9}: يَا أَخَا بَنِي أَسَدٍ، إِنَّكَ لَقَلِقُ الْوَضِينِ، تُرْسِلُ فِي غَيْر سَدَدٍ، وَ لَكَ بَعْدُ ذِمَامَةُ الصِّهْرِ وَ حَقُّ الْمَسْأَلَةِ، ؛ خطبه162 نهج البلاغه
{10}: ثُمَّ لْيَکُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَکَ أَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ لَکَ وَأَقَلَّهُمْ مُسَاعَدَةً فِيمَا يَکُونُ مِنْکَ مِمَّا کَرِهَ اللهُ لاَِوْلِيَائِهِ، وَاقِعاً ذَلِکَ مِنْ هَوَاکَ حَيْثُ وَقَعَ؛ نامه53 نهج البلاغه
{11}: جملاتی از رهبر معظم انقلاب در موضوع نقش مردم در مشروعیت حکومت اسلامی: اینجا
سؤالات ناظر به مبانی کلی
4. نظارت مردم بر حکومت و مسئولان
شرح سؤال
پاسخ
اول.
دوم.
امام خمینی(ره):
آیت الله خامنه ای:
آیت الله جوادی آملی:
{12}: نمونه مشهور آن، شکایت زنی به نام سوده همدانی است که مطالعه ماجرای آن در این لینک پیشنهاد می شود.
{13}: دخلت بلادکم باشمالی هذه و رحلی و راحلتی ها هی، فان انا خرجت من بلادکم بغير ما دخلت، فإنني من الخائنين؛ بحارالانوار ج 4 ص 325
سؤالات ناظر به مبانی کلی
5. نقش خواست مردم در حکومت اسلامی
شرح سؤال
پاسخ
اول.
دوم.
سوم.
- در اسلام به نظر مردم اعتبار داده شده است؛ رأی مردم در انتخاب حاکم و در کاری که حاکم انجام میدهد، مورد پذیرش قرار گرفته است. لذا شما میبینید که امیرالمؤمنین (علیهالصّلاةوالسّلام) با اینکه خود را از لحاظ واقع منصوب پیغمبر و صاحب حق واقعی برای زمامداری میداند، آن وقتی که کار به رأی مردم و انتخاب مردم می کشد، روی نظر مردم و رأی مردم تکیه میکند؛ یعنی آن را معتبر میشمارد و بیعت در نظام اسلامی یک شرط برای حقانیت زمامدارىِ زمامدار است. اگر یک زمامداری بود که مردم با او بیعت نکردند، یعنی آن را قبول نکردند، آن زمامدار خانهنشین خواهد شد و مشروعیت ولایت و حکومت به بیعت مردم وابسته است یا بگوئیم فعلیت زمامداری و حکومت به بیعت مردم وابسته است. (1366/03/22)
- در اسلام هیچ ولایت و حاکمیتى بر انسانها مقبول نیست، مگر اینکه خداى متعال مشخّص کند. ما هر جا که در مسائل فراوان فقهی که به ولایت حاکم، ولایت قاضى یا به ولایت مؤمن -که انواع و اقسام ولایات وجود دارد- ارتباط پیدا میکند، شک کنیم که آیا دلیل شرعی بر تجویز این ولایت قائم هست یا نه، میگوییم نه؛ چرا؟ چون اصل، عدم ولایت است. این منطق اسلام است. آن وقتى این ولایت مورد قبول است که شارع آن را تنفیذ کرده باشد و تنفیذ شارع به این است که آن کسی که ولایت را به او میدهیم -در هر مرتبهاى از ولایت- باید اهلیّت و صلاحیّت یعنى عدالت و تقوا داشته باشد و مردم هم او را بخواهند. این منطق مردمسالارى دینى است که بسیار مستحکم و عمیق است. (1382/09/26)
- هیچکس در نظام اسلامى نباید مردم، رأى مردم و خواست مردم را انکار کند. حالا بعضى، رأى مردم را پایهى مشروعیّت می دانند؛ لااقل پایهى اعمال مشروعیّت است. بدون آراءِ مردم، بدون حضور مردم و بدون تحقّق خواست مردم،خیمهى نظام اسلامى، سرِپا نمیشود و نمی ماند. (1378/03/14)
- در تفکّر دینى، اساس حاکمیّت دین و نفوذ دین و قدرت دین، تکیهى به مردم است. تا مردم نخواهند، تا ایمان نداشته باشند، تا اعتقاد نداشته باشند، دین حاکم نمیشود. … در قانون اساسى،… همهى مراکز قدرت هم، مستقیم یا غیر مستقیم با آراءِ مردم ارتباط دارند و مردم تعیینکننده و تصمیمگیرنده هستند و اگر مردم حکومتى را نخواهند، این حکومت در واقع پایهى مشروعیت خودش را از دست داده است. (1377/12/04)
- کار دست مردم، صحنه دست مردم، ابتکار عمل دست مردم؛ این هنر امام بود؛ این هنر امام بزرگوار بود؛ صحنه را داد دست صاحبان کار؛ چون کشور صاحب دارد. در دوران طاغوت می گفتند کشور صاحب دارد؛ صاحب کشور کیست؟ شاه؛ در حالی که او یک انگل و سربار و زیادی در کشور بود، نه صاحب کشور؛ صاحب کشور مردمند؛ بله، کشور صاحب دارد؛ صاحب کشور کیست؟ مردم. کار وقتی دست خود مردم سپرده شد – که صاحبان کشورند، صاحبان آیندهاند – آنوقت کارها به سامان خواهد رسید. تدبیر مسئولان در هر برههای از زمان در دوران جمهوری اسلامی، باید این باشد؛ کارها با تدبیر، با برنامهریزی، با ملاحظهی همهی ظرایف و دقایق در اختیار مردم گذاشته بشود؛ آنوقت کارها پیش خواهد رفت. ما هم از اوّل انقلاب تا امروز هر وقتی هر کاری را محوّل به مردم کردیم، آن کار پیش رفته است؛ هر کاری را انحصاری در اختیار مسئولان و رؤسا و مانند اینها قرار دادیم، کار متوقّف مانده است. نمیگوییم حالا همیشه هم متوقّف مانده امّا غالباً یا متوقّف یا کُند [شده]؛ اگر متوقّف نمانده است، کُند پیش رفته است. امّا کار دست مردم که افتاد، مردم کار را خوب پیش می برند. این مخصوص ما هم نیست؛ این را هم عرض بکنم که این مخصوص ما ایرانیها نیست. در هر نقطهای اگر کار دست مردم قرار گرفت و مردم دارای هدف بودند – [نه] آدمهای بیهدف، آدمهای سرگردان در امور زندگی، گرفتار امور روزمرّهی شخصی، آنها نه – هرجور کاری، سختترین کارها، کارهای نظامی، کارهای امنیّتی، دست مردم وقتی افتاد، صحنه وقتی در اختیار مردم قرار گرفت، پیش خواهد رفت. (1393/11/29)
{14}: إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ؛ سوره انعام/آیه 57
{15}: كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ … وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ؛ سوره ابراهیم / آیه1و2
سؤالات ناظر به موضوع شفافیت
6. شفافیت، خلاف اصول امر به معروف و نهی از منکر
شرح سؤال
پاسخ
اول.
دوم.
{16}: ذلِکَ أَنّ الأمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النّهْی عَنِ الْمُنْکَرِ دُعأٌ اِلَی الإِسْلامِ مَعَ رَدِّ الْمَظالِمِ وَ مُخالَفَةِ الظالِمِ، وَ قِسْمَةِ الْفَیْءِ وَ الْغَنائِمِ، وَ أَخْذِ الصّدَقاتِ مِنْ مَواضِعِها وَ وَضْعِهٰا فی حَقِّها؛ بخشی از خطبه امام حسین علیه السلام در سرزمین منا در سال 58 هجری قمری.
سؤالات ناظر به موضوع شفافیت
7. شفافیت اموال و داراییها، ناقض حریم خصوصی
شرح سؤال
پاسخ
اول.
دوم.
سوم.
چهارم.
پنجم.
ششم.
{17}: دخلت بلادکم باشمالی هذه و رحلی و راحلتی ها هی، فان انا خرجت من بلادکم بغير ما دخلت، فإنني من الخائنين؛ بحارالانوار ج 4 ص 325
{18}: به این لینک مراجعه کنید.
{19}: آیت الله عباس کعبی؛ عضو جامعه مدرسین و نماینده مجلس خبرگان رهبری در درس خارج تحلیل مبانی اصول قانون اساسی به موضوع «محدودیت حریم خصوصی کارگزاران حکومتی در نظام اسلامی» پرداخت. جهت مطالعه به این لینک مراجعه کنید.
سؤالات ناظر به موضوع شفافیت
8. شفافیت و اشاعهی فساد
شرح سؤال
پاسخ
اول.
دوم.
سوم.
{20}: إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ سوره نور/آیه19
{21}: الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ: به زن زناکار و مرد زناکار صد تازیانه بزنید، و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، نباید شما را در [اجرای] دین خدا درباره آن دو نفر دلسوزی و مهربانی بگیرد، و باید گروهی از مومنان، شاهد مجازات آن دو نفر باشند. سوره نور/آیه 2
{22}: مراجعه کنید به نامه 45 نهج البلاغه
سؤالات ناظر به موضوع شفافیت
9. شفافیت و لطمه به آبروی حکومت دینی
شرح سؤال
پاسخ
اول.
دوم.
سوم.
سؤالات ناظر به موضوع شفافیت
10. لزوم ارائه اطلاعات به عموم مردم
شرح سؤال
پاسخ
- در زمان مناسب،
- در قالب مناسب،
- با کیفیت مناسب،
- در محل مناسب،
- و به مخاطب مورد نظر
سؤالات ناظر به موضوع شفافیت
11. شفافیت و سرمایه اجتماعی حکومت اسلامی
شرح سؤال
پاسخ
اول.
دوم.
سؤالات ناظر به موضوع شفافیت
12. مرجع تشخیص حدود شفافیت
شرح سؤال
پاسخ
سؤالات ناظر به موضوع شفافیت
13. تعارض مبانی شفافیت با فلسفه سیاسی اسلام
شرح سؤال
پاسخ
اول.
دوم.
سوم.
الف: قرآن کریم
ب: سیره معصومین(ع)
چهارم.
- این نکتهی بسیار مهمّی است؛ این شفّافیّتی که حالا سر زبانها است که «آقا شفّاف، شفّاف»، در کلام امیرالمؤمنین است. بعضیها عادت کرده اند هر چیز خوبی که در جامعهی اسلامی است را نسبت بدهند به غربیها. واقعاً انسان تعجّب میکند از کوتهفکری بعضیها! توجّه به مردم، آراء مردم، اهتمام به مردم، میگوید «ما از غربیها یاد گرفتیم اینها را»؛… وقتی مراجعه به منابع اسلامی نمیکنید، وقتی کلمات امیرالمؤمنین و رسول مکرّم اسلام را نمی خوانید، بلد نیستید، خب بله، از غربیها باید یاد بگیرید. میگویند بعضیها، میشنوید که «بله، این شفّافیّت را هم آنها به ما یاد دادند»؛ نخیر، شفّافیّت را امیرالمؤمنین یاد داده؛ میگوید حقّ شما بر من -یعنی حقّی که شما پیش من دارید- [این است که] هیچ رازی را از شما پنهان ندارم، هیچ حرفی را از شما پنهان نکنم، مگر در جنگ و مسائل جنگ و مسائلی که با دشمن طرف هستیم، اینجا نمیشود حرفها را زد؛ چون حرف را وقتی که گفتیم، شما شنفتی، دشمن هم میشنود. بله در این مسائل حرب -حرب، اعمّ از همین حرب بهاصطلاح نظامی و مانند اینها است- در مسائل امنیّتی، در مسائل نظامی، در مسائل گوناگونی که جنگ داریم با دشمن، مقابلهی با دشمن داریم، بله اینجا جای افشاگری نیست، جای شفّافیّت نیست، امّا در غیر اینها، در مسائل عمومیِ مردم، اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً. (1397/07/30)
- شفافیت معنایش این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به طور واضح در اختیار مردم قرار بدهد؛ این معنای شفافیت است، باید هم بکنند.(1388/06/29)
پنجم.
- ضرورت امر به معروف و نهی از منکر
- ضرورت پاسخگویی والی به مردم
- ضرورت اعتمادسازی حکومت برای مردم
- ضرورت مشارکتجویی حکومت از مردم
{23}: و لا تقف ما لیس لک به علم: از آنچه از آن آگاهی نداری، پیروی مکن؛ سوره اسراء / آیه 36
{24}: و شاورهم فی الامر: در امور (سیاسی اجتماعی) از مردم مشورت بگیر؛ سوره آل عمران / آیه 159
{25}: و أمرهم شوری بینهم: و کارشان در میان خودشان بر پایه مشورت است؛ سوره شوری / آیه 38
{26}: أَلَا وَ إِنَّ لَكُمْ عِنْدِي أَلَّا أَحْتَجِزَ دُونَكُمْ سِرّاً إِلَّا فِي حَرْبٍ وَ لَا أَطْوِيَ دُونَكُمْ أَمْراً إِلَّا فِي حُكْمٍ؛ نامه 50 نهج البلاغه
{27}: إنْ ظَنَّتِ الرَّعِيَّةُ بِكَ حَيْفاً فَأَصْحِرْ لَهُمْ بِعُذْرِكَ وَ اعْدِلْ عَنْكَ ظُنُونَهُمْ بِإِصْحَارِكَ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ رِيَاضَةً مِنْكَ لِنَفْسِكَ وَ رِفْقاً بِرَعِيَّتِكَ؛ نامه 53 نهج البلاغه
سؤالات ناظر به موضوع شفافیت
14. نسبت شفافیت و مردم سالاری دینی
شرح سؤال
پاسخ
-
عارضه یابی مشکلات و اولویت بندی اهداف
اگر درگاههای رسمی و واحدی برای ارتباط مردم با حاکمیت وجود داشته باشد و مردم بتوانند از طریق آن مشکلات خود را به گوش حاکمیت برسانند بسیاری از عارضهها توسط مردم شناسایی میشود. البته اگر درخواست واصله، گزارش یک فساد یا خطا باشد، کار حکومت آسانتر است، امّا در صورتی که درخواست، جنبهی طرح مسئله داشته باشد رسیدگی به تمامی آنها، توسط یک نهاد متمرکز بسیار دشوار خواهد بود. برخی کشورها برای اولویتبندی درخواستها نیز از مشارکت مردم بهره گرفته و آنها را به رأی عمومی میگذارند. بنابراین، درخواستهایی که رأی بالاتری داشتند، سریعتر پیگیری میشوند. با چنین سازوکاری، سامانههایی در انگلستان، آمریکا و کانادا وجود دارد. -
ارائه راهکارها، انتخاب راه و برنامهریزی
نه تنها مردم میتوانند مشکلات را بیان کنند و برای آنها راهکار ارائه دهند، بلکه حاکمیت نیز میتواند مشکلات خود را برای مردم بیان کرده و از آنها راهکار بخواهد. به این ترتیب مردم بهترین راهکارهای خود را ارسال میکنند و علاوه بر اینکه حاکمیت، مردم را در حلّ مسائل خود مشارکت داده، از نیروی نخبگان برای حلّ مسائل نیز استفاده کرده است. با این کار علاوه بر شناسایی نخبگان، بهترین مسیر برای اشتغال واقعی و هدفمند این افراد فراهم میشود. برای مثال پایگاه «شهر دموکراتیک» سال ۲۰۰۹ در برزیل با بودجهای نزدیک به ۳۰ هزار دلار تاسیس شد. هدف از تاسیس این پایگاه ایجاد بستری برای مشارکت شهروندان عنوان شده است تا از طریق هوش جمعی به راهحلهایی نوآورانه برای حل مسائل شهری دست یافته شود. -
اجرا
امروزه برخی کشورها، مناقصههای دولتی را از طریق پایگاههای اینترنتی به سمع و نظر مردم میرسانند تا همه بتوانند در صورت امکان در آنها شرکت کنند. همچنین جزئیاتی مانند هزینه، مدت زمان اجرا، مجری، مسئول دولتی امضا کننده (یک نفر نه یک نهاد) در مورد قراردادهای دولتی منتشر میشود تا امکان رانت و فساد در واگذاری این پروژهها به کلی از بین برود. امّا فراتر از آن، جمعسپاری و چالش نیز میتواند یاری رسان باشد. -
نظارت بر حسن اجرا
به عنوان نمونهای از نظارت بر حسن اجرا، سازمان حکومتباز اندونزی، سامانهی «لاپور» را در این کشور راهاندازی کرده است که بهوسیلهی پایگاه اینترنتی، نرمافزار گوشی هوشمند یا پیامک تلفن همراه، مردم اندونزی میتوانند وقوع هرگونه خطا یا فساد را گزارش کنند. علاوه بر ثبت گزارش فساد، «لاپور»، میزبان گزارشهایی از ایرادات اجرایی و حتّی برخوردهای نادرست سازمانها و ماموران خدمات عمومی در اندونزی است. با این تدبیر، هر گوشی همراه به یک بازرس تبدیل میشود که بلافاصله تخلفات را بهگوش سازمان ناظر میرساند. -
ارزیابی اقدامات و فرآیندها
همانند ارائهی راهکارها برای حل مشکلات، در فرایند ارزیابی اقدامات و سیاستگذاری نیز میتوان از خِرَد جمعی و به خصوص نظرات نخبگان برای ارزیابی اقدامات صورت گرفته و سیاستگذاری برای اقدامات آینده استفاده کرد. تحقق شفافیت نیازمند مشارکت شهروندان و دخالت آنها در سیاستگذاری و حاکمیت است.
سؤالات ناظر به موضوع سوتزنی
15. سوت زنی به نوعی مشارکت در فساد
شرح سؤال
پاسخ
اول.
دوم.
سوم.
سؤالات ناظر به موضوع سوتزنی
16. سوت زنی، موجب بروز برخی از رذائل اخلاقی در انسان
شرح سؤال
پاسخ
اول.
دوم.
سوم.
چهارم.
- وزارت اطلاعات یا حراستهای دستگاههای مختلف، شماره تلفنها و مسیرهای مشخصی را برای گزارش دادن تخلفات توسط مردم تعیین میکنند؛
- در اوایل انقلاب، در مرحلهای برای کشف خانههای منافقین، از مردم خواسته شد که اگر در همسایگی خود خانههای مشکوکی را میشناسند گزارش کنند که این سازوکار بسیار موفق افتاد و سبب کشف انبوهی از خانههای تیمی منافقین شد؛
پنجم.
ششم.
{28}: وَافْسَحْ لَهُ فِی الْبَذْلِ مَا یزِیلُ عِلَّتَهُ، وَ تَقِلُّ مَعَهُ حَاجَتُهُ إِلَی النَّاسِ. وَ أَعْطِهِ مِنَ الْمَنْزِلَةِ لَدَیک مَا لا یطْمَعُ فِیهِ غَیرُهُ مِنْ خَاصَّتِک، لِیأْمَنَ بِذَلِک اغْتِیالَ الرِّجَالِ لَهُ عِنْدَک؛ نامه 53 نهج البلاغه
{29}: در مضمون آیهی دوم سوره مبارکه حشر «و قذف فی قلوبهم الرعب» تأمل بفرمایید.
{30}: برای مطالعه بیشتر در باب مبانی دینی گزارشگری تخلف، به اینجا مراجعه کنید.