دنبال آن هستیم که کلیه نهادهای فعال در کشور با رویکرد یا کارکردهای تنظیمگری (نه الزاما و مشخصاً تنظیمگر) را شناسایی و فهرست کنیم. نمونهی اهم این کارکردها عبارتاند از (برگرفته از این گزارش):
مقرراتگذاری : تدوین و تصویب مقرراتی که تعیینکننده قواعد رفتار بازیگران هستند،
آگاهسازی : آگاهسازی بازیگران تحت تنظیم از اهداف تنظیمگری و چارچوبی که ذیل آن باید رفتار کنند،
رصد : رصد بازیگران با هدف آگاهی از وضعیت حوزه تحت تنظیمگری و میزان تعهد به مقررات وضع شده،
اعمال مقررات : طراحی سازوکارهای لازم برای جهتدهی به رفتار بازیگران و استفاده از سازوکارهای انگیزشی و تنبیهی،
داوری و حل منازعات : تصمیمگیری در مورد عواقب عدم پایبندی به مقررات یا حلوفصل منازعات،
مجازات : اعمال مجازات و تنبیهات لازم در موارد تخلف،
ارزيابی : پایش نظام تنظیمگری و اعمال اصلاحات لازم،
طراحی مکانیسم : چینش بازیگران و تعریف ارتباطات بین آنها بهگونهای که نتیجه عملکرد و تعاملات بازیگران تأمینکننده اهداف مد نظر تنظیمگر باشد.
لطفا در تکمیل فهرست این سازمانها در حوزههای مختلف یاری کنید.
مرز نهاد تنظیمگر کجاست؟ ملاک تمییز نهاد تنظیمگر با دیگر نهادها چیست؟
ایجاد مرز برای نهادهای تنظیمگر بسیار مشکل است، چراکه اگر با دیدی وسیع نگاه شود، بسیاری از نهادها و سازمانها تنظیمگر هستند و طبیعتا متناسب با هر سوال و هر پژوهشی میتوان مرزی متفاوت برای نهاد تنظیمگر ارائه داد ولی بصورت کلی میتوان یک تقسیمبندی از این موضوع ارائه کرد:
نهادهایی که اکثریت وظائف آنها تنظیمگری است یعنی نهادی که بیش از 80 درصد از وظائف آن امور تنظیمگری است (در پست اول به وظائف تنظیمگران پرداخته شده است)
نهادهایی که یکی از اصلیترین اقدامات تنظیمی را انجام میدهند، مثلا تنها مجوز میدهد. شاید صرفا 20 درصد از امور و وظائفی که بر عهده آن نهاد است، مرتبط با امر تنظیمگری است، اما مجوزدهی تبلور یک فعالیت تنظیمگری است. پس بطور کلی میتوان گفت هر نهادی که مجوزدهی میکند یا مقرراتگذاری میکند را میتوان نوعی تنظیمگر دانست.