عملکرد صد روزه شهرداری تهران و حرکت به سمت برخی شاخص های شفافیت مانند شفافیت قراردادها:
صد روز قابل دفاع و انتظارات پیشرو
@baharvin
آیا کارنامه شهرداری تهران در صد روز نخست کار خود را میتوان کارنامهای قابل دفاع دانست؟ از دیدگاه نگارنده، علیرغم برخی انتقادات وارد بر برخی انتصابات، دستکم به سه دلیل کارنامه صد روزه شهرداری تهران را میتوان کارنامهای اصلاحطلبانه و قابل دفاع دانست.
اولین وجه قابل دفاع اتفاقا همان وجهی است که بعضا در نقد عملکرد سه ماهه مدیریت جدید شهری در تهران بیان میشود، اینکه انگار نه انگار که شهردار تهران تغییر کرده است. به نظر میرسد اگر واقعبینانه و منصفانه قضاوت کنیم، اینکه یک تغییر و تحول مدیریتی گسترده در سطح شهرداری تهران به گونهای انجام شود که کوچکترین خللی در کار خدمترسانی به شهروندان پیش نیاید نیازمند یک تجربه مدیریتی ثمربخش است. شخصا دلهره آن را داشتم که پس از دوازده سال مدیریت واحد بر شهرداری تهران، ورود تیم جدیدی که هنوز بر جزئیات کار مدیریت شهری مسلط نیست و با مسائل و مشکلات جدی اقتصادی هم مواجه است، کار اداره شهر را با چالشهایی همراه کرده و جریان اصلاحطلبی را با شائبههای ناتوانی در مدیریت کارآمد مواجه کند اما خوشبختانه سه ماهه آغازین آرام و بهدور از هر گونه بحران جدی سپری شد.
دومین وجه قابل دفاع کارنامه شهرداری تهران در صد روز نخست کار خود، جسارت اصلاحطلبانه در صدور بخشنامههایی است که گرچه شائبه کاهش درآمدها آنهم در این شرایط سخت اقتصادی را به همراه داشت، اما مدیریت جدید در همان روزهای آغازین، شجاعانه اصلیترین گلوگاههای فسادزا را شناسایی کرده و بدون فوت وقت دستور به توقف آنها داد.
سومن وجه قابل دفاع شهرداری تهران در صد روز نخست کار خود، وجهی است که در قالب انتظار تغییر و تحول بنیادین در رویکردها، سیاستگذاریها و نحوه اداره شهر بیان میشود. ترکیب مدیریتی جدید در قالب معاونین نویدبخش چنین تحولی است، چراکه انتصابات انجام شده فقط تعویض مدیران اصلاحطلب با مدیران قبلی بدون تغییر رویکردهای تخصصی نیست بلکه اتفاقا چینشی هوشمندانه و ناظر به جابجا کردن تخصصها و دغدغهها در حوزههای مختلف است به گونهای که در بازهای میانمدت به تحولاتی اساسی و بنیادین در واقعیت اداره شهر منتهی شود.
برای مثال، به جای اینکه مانند مدیریت قبل فردی با تخصص عمران اما اینبار اصلاحطلب در معاونت حمل و نقل و ترافیک به کار گرفته شود، یکی از سرآمدان حمل و نقل ریلی در این معاونت قرار میگیرد تا پایبندی مدیریت جدید به تحول جدی در حوزه حمل و نقل عمومی رقم بخورد و اتفاقا در همین راستا افراد با سابقه روشن و کارآمد در حوزه عمرانی در مجموعه مترو به کار گرفته میشوند. از آن طرف در معاونت عمرانی، افرادی با دغدغههای جدی در حوزه معماری و شهرسازی و در حوزه معماری و شهرسازی فردی ضابطهگرا، با دانش آکادمیک و دغدغهمند در حوزه فرهنگ و کیفیت زندگی به کار گرفته میشود تا نشان داده شود که برخلاف مدیریت قبل، مدیریت جدید به حوزه معماری و شهرسازی به چشم کیسه پول نگاه نمیکند
با وجود عملکرد قابل دفاع، شهرداری تهران با انتظاراتی فزاینده در میان بدنه جریان اصلاحطلبی و نیز عموم شهروندان تهرانی مواجه است. بدنه جوان جریان اصلاحطلب انتظار کسب تجربه در سطوح مدیریتی را داراست به گونهای که پس از چهار سال، نه فقط وعده شهردار محترم مبنی بر افزایش سی درصدی سهم زنان و جوان از سطوح محقق شده باشد بلکه مهمتر از آن، پس از چهار سال مدیریت جریان اصلاحطلب، بتوان از میان زنان و جوانان منسوب به این جریان، حداقل یک کاندیدای جدی زن و یک کاندیداری جدی جوان برای سمت شهردار تهران معرفی و ارایه کرد.
تحول در حوزه درآمد و هزینه شهرداری تهران، چابکسازی ساختار عریض و طویل شهرداری، افزایش شفافیت سیستماتیک، کاهش فساد مزمن ریشه دوانده در شهرداری تهران و افزایش اعتماد عمومی به این نهاد، حل مسائل اساسی شهر مانند آلودگی هوا و ترافیک از مهمترین تحولاتی است که عموم شهروندان تهرانی از مدیریت جدید شهری در تهران انتظار دارند. یادآوری این انتظارات در بازههای زمانی کوتاه مدت از آن جهت ضروری است که مبادا یک وقت اداره روزمره شهر و حل مسائل جاری آن موجب غفلت از این انتظارات و بیتوجهی به تحقق اهداف میانمدت و بلندمدت مدیریت جدید شهرداری تهران شود.
@baharvin
متن کامل یادداشت در روزنامه اعتماد:point_down:
http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=93000