با سلام
یه بخش خیلی مهم به روز بودن یا اجبار قانونی بابت این موضوع هستش به عنوان مثال در بانک سری های زمانی بانک مرکزی تعداد پزشک و دندانپزشک رو فقط تا سال ۱۳۸۸ وارد کردن
درگاه پایش دادههای اقتصادی کشور
درگاه پایش دادههای اقتصادی کشور، داشبوردی از وضعیت اقتصاد ایران است که به صورت نموداری، به ارائه اطلاعات مربوط به دادههای اقتصاد ایران میپردازد. این درگاه، دادههای مورد استفاده خود را از بانک دادههای اقتصادی و مالی واکشی میکند. این دادهها از منابع مختلف جمعآوری و بهروزرسانی میشود. درگاه پایش دادههای اقتصادی کشور در تلاش است، با دیداریسازی دادهها، راه را برای برای درک بهتر از شرایط اقتصادی هموار سازد و پژوهشگران و سیاستگزاران را در تحلیل و برنامهریزی یاری نماید.
نکته مهم: آمارها در این درگاه از تجمیع اجزا و انجام محاسبات مربوطه بر روی آنها، با هدف ارائهی دید تحلیلی ایجاد شده اند. بنابراین، ممکن است میان آمارهای نشان داده شده در این درگاه با آمارهای رسمی اعلام شده از سوی دستگاههای مأخذ آمار، اختلاف جزئی مشاهده شود.
لینک دسترسی:
http://ecomonitor.mefa.ir/QvAJAXZfc/opendoc.htm?document=Qlik%20Folder%2Fداشبورد-اقتصاد-ایران.qvw
منوهای دسترسی به اطلاعات
صفحه نخست
حسابهای ملی
حسابهای ملی/درآمد (تولید) ملی
حسابهای ملی/هزینه ملی
وضع مالی دولت
وضع مالی دولت/درآمدها
وضع مالی دولت/هزینهها
تجارت خارجی
تجارت خارجی/صادرات غیرنفتی
تجارت خارجی/واردات
تورم
تورم/مصرفکننده
تورم/تولیدکننده
بخش پولی
بخش پولی/پایه پولی
بخش پولی/نقدینگی
اشتغال
پورتال اطلاعات پژوهشی پزشکی کشور
یا
نظام نوین اطلاعات پژوهش های پزشکی کشور
شامل سامانه های:
علم سنجی اعضای هیات علمی
علم سنجی دانشگاه های پزشکی
منبع یاب
مشابهت یاب
خبره یاب پژوهش
پایان نامه دانشگاه های پزشکی
اطلاعات مقالات پزشکی ایران
نشریات علمی پژوهشی پزشکی
معرفی مجلات نامعتبروجعلی
مدیریت انتشارات دانشگاه های پزشکی
کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی کشور
انتشار نتایج و اخبار پژوهش های سلامت
سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت
ارائه داده های خرید قطعات مورد نیاز شرکت نفت با فرمتهای اکسل و PDF
اقدام اخیر شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی (شستا) قابل توجه است:
این بخش ظاهرا خالیه
سامانه شفافیت مجتمع ویژه جرایم اقتصادی رونمایی شد در این سامانه احکام دادگاه های ویژه اقتصادی قابل مشاهده خواهد شد
اسامی بدهکاران بانکی، ممنوعالعمامله ها نيز در این سامانه قرار خواهد گرفت:
http://eghtesadi.eadl.ir/lasts
خبر: http://fna.ir/dexjpl
«سامانه شفافیت سازمان فناوری اطلاعات ایران»
مطلبی خواندنی از دکتر امیر ناظمی، در باب نقد رویکرد فناورانه (سامانهمحور) به حل مسائل (مرداد 99)
(از منظری کم ارتباط، و از منظری دیگری پر ارتباط با موضوع جاری «فهرست سایتهای دولتی منتشر کننده داده» )
سامانهدرمانی! روزمرههای مدیریتی ۳
امیر ناظمی
تقریبا روزی نیست که یک سامانه دولتی سبز نشود! سامانهها این روزها مهمترین علاقمندی مدیران دولتی شده است؛ البته بعد از اپلیکیشن!
- مشکل بازگشت دلار را چگونه حل کنیم؟ سامانهای بزنیم که …
- مشکل اشتغال را چگونه حل کنیم؟ سامانهای بزنیم که …
- مشکل بیمه را چگونه حل کنیم؟ سامانهای بزنیم که …
- مشکل مالیات را چگونه حل کنیم؟ سامانهای بزنیم که …
آینده سامانهها
سامانهها اما شوقشان تا روز افتتاح است. روز بعد از افتتاح معمولا سرویس پاسخدهی ندارند؛ گاهی اوقات از دسترس خارج میشوند و نهایتا یک روز یک هکر بخشی از دادههای شهروندان را برای فروش میگذارد!سامانهها البته مهمترین خروجی مدیران و سیاستگذاران در این روزها شده است. تقریبا هیچ آییننامهای نیست که در دولت یا مجلس یا انبوه شوراهای عالی تصویب شود و در آن در مادهای یا بندی سازمانی موظف نشده باشد برای ایجاد و توسعه یک سامانه!
این سامانهها اما به مرور یا مرجع درگیریهای بیندستگاهی میشود یا منشاء اتلاف منابع عمومی!
ذهنهای سامانهساز!
این شیفتگی به سامانهها اما برآمده از پیشفرضهای خطرناکی است؛ پیشفرضهای مهندسی برای حل مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی!مهندسیزدگی در مدیریت و سیاستگذاری ایرانی ناشی از همین سادهاندیشی است: میتوان با راهحلهای فنی به حل مسائل اجتماعی برخاست؛ همان چیزی که در ادبیات موضوع به آن «حل مساله فناورانه» (Technological Fix) یا «راهحلگرایی» (Solutionism) میگویند.
خاطرهای از یادگیری
نخستین باری که با این مفهوم آشنا شدم، در کلاس درس مایکل کینان بود؛ چند مقاله روزنامهای آورد سر کلاس در خصوص مشکل حل مساله اسلحه در آمریکا؛ آن روزها یک حادثه تیراندازی در یک مدرسه شده بود تیتر روزنامهها.راهحل شرکتهای اسلحهساز روشی بود که در آن در انتهای هر گلوله شماره تفنگ توسط ماشه حک شود و بر اساس آن بتوان شلیککننده را یافت. ما شیفته این راهحل شده بودیم؛ و بحث کلاسی آغاز شد.
بعد او پرسید اگر تفنگ دزدیده شد چه؟ اگر شرکتی ابزار حک تقلبی بسازد چه؟ اگر گلولهای تولید شود بدون امکان حک شماره چه؟ و …
آنجا بود که تیر خلاص را زد: اگر مسالهای اجتماعی یا سیاسی را بخواهید با فناوری و سامانه حل کنید؛ تنها وارد یک بازی ناتمام برای توسعه قفل و کلید میشوید؛ یک بازی بدون انتها!
در حقیقت سامانهها همیشه هم نمیتوانند مسالهها را حل کنند؛ بلکه تنها آنها را پیچیدهتر و پیچیدهتر میکنند؛ و نهایتا به ما توهم حل مساله را میدهند؛ همین!
برای حل مساله گاهی باید بیخیال همه این سامانهها شد؛ اینها راهحل نیستند در بهترین حالت میتوانند ابزار شفاف شدن و آشکار شدن مساله باشند!
حرف آخر
این روزها به همه سامانههای دولتی بدبین هستم؛ و این پرسش: چرا این سامانه لازم است؟ چرا این سامانه میتواند راهحل ما باشد؟ آیا مساله ما اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی است؟ اگر هست چرا انتظار داریم فناوری آن را حل کند؟تعداد سامانههای دولتی به بیش از ۵۰۰۰ مورد رسیده است! به نظرم این سامانههای اندک بیش از ابزاری برای حل مساله، ابزاری برای به تعویق انداختن مساله هستند! ابزاری برای دستاوردسازی برای مدیران بیدستاورد! بسیاری از این سامانهها به سادگی میتوانند توسط سامانههای موجود نیز پاسخ داده شوند؛ اما مدیر شیفته سامانه میخواهد سامانه خودش را داشته باشد!
این سامانهها که اغلب توسط غیرمتخصصین توسعه داده میشوند؛ پتانسیلی برای نقض حریم خصوصی هم هستند.
به هنگام حکم نوشتن برای سامانهها یک بار دیگر سوالات بالا را از خودمان بپرسیم!
همیشه هم سامانهها درمان مشکلات ما نیستند؛ سامانهدرمانی حالا خطرناک است!
بهاشتراک بگذارید تا آفریده شود
@ShareNovate
سامانههای رونماییشده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
متن توییتهای خانم توحیدلو معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران:
۱) امروز در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از سامانه حافظه ملی ایرانیان رونمایی شد.
در این سامانه چهار پایگاه کتاب، نشریات، اسناد و نسخ خطی وجود دارد که امکان جستجوی دقیق و یافتن مدرک و محل نگهداری آن را عرضه خواهد کرد.
آدرس سامانه:
[floatl]https://hmi.nlai.ir[/floatl]
[center]
[/center]۳۰۰۰ کتابخانه فعال دانشگاهی، عمومی و تخصصی در شبکه کتابخانهها، ۶۴ هزار عنوان نشریه فهرست شده در بانک نشریات، فهرست اسناد موجود در۶ مرکز آرشیوی در شبکه اسناد کشور و فهرست 1 میلیون و 14 هزار نسخه خطی فارسی و غیر فارسی داخل، نسخ عراق، فارسی کشورها در ۱۸۶۸ مرکز در فهرستگان نسخ خطی
[center]
[/center]در شبکه کتابخانههای کشور، لیست کامل کتب را جستجو نمایید، نزدیکترین کتاب و کتابخانه را پیدا کنید و به سایت کتابخانه مورد نظر سر بزنید.
شاید برای ناشرین و جستجوگران منبع این پایگاه ارزش بسیار داشته باشد.
آدرس سایت:
[floatl]https://libs.nlai.ir[/floatl]
[center]
[/center]اگر جستجو کننده اسناد هستید و احتمالا از نبود پایگاههای دقیق و استاندارد برای جستجوی سند شاکی هستید، شاید شبکه مراکز اسناد کشور که بزرگترین مراکز سندی را در بر میگیرد به کار شما بیاید.
بیش از بک میلیون و نیم پرونده سندی فهرست شده در این پایگاه است.
[left]https://docs.nlai.ir[/left]
[center]
[/center]فهرستگان نسخ خطی فهرست تفصیلی نسخ خطی فارسی و غیر فارسی داخل کشور، نسخ فارسی مراکز خارج از کشور و نسخ خطی عراق را که در ۱۸۶۸ مرکز نگهداری میشود ارائه داده است. اهمیت این پایگاه را یقینا نسخه شناسان و محققان میراث مکتوب ما بیش از دیگران میدانند.
[left]https://scripts.nlai.ir[/left]
[center]
[/center]دستیابی به فهرست ۶۴ هزار عنوان نشریه، روزنامه یا پیایند ماحصل تلاش همکارانیست که با تجمیع منابع مختلف کاملترین بانک نشریات را آماده ساختهاند.
[left]https://mags.nlai.ir[/left]
[center]
[/center]۲) دومین سامانه رونمایی شده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سامانه سنا (نشریات ایران) است، در این سامانه میتوان با جستجو به محتوای دیجیتال نشریات از دوره قاجار تا به امروز دست یافت، این سامانه به روز شونده بوده و مدام تعدادش در حال افزایش است.
[center]
[/center]سالنامهی آماری: ساختار دستگاههای اجرایی کشور (سازمان اداری و استخدامی)
مقدمه
آغاز و شرط لازم برای بهبود و کارایی دولتها اصلاح نظام اداری است. برنامهها و سیاستهای کلان و حتی راهبردهای
اقتصادی اهمیت دارند، اما میزان موفقیت همه آنها را کارآمدی دولت تعیین میکند. بر همین مبنا ساختار دولت یکی از مولفههای اصلی در کارائی و کارآمدی دولت محسوب میشود. شکل، انداره و حجم دولت باید به نحوی باشد که دولت بتواند از نتایج تحولات پرشتاب امروزی به نفع خود و شهروندان استفاده کند.
ارائه تصویر روشنی از نظام اداری کشور میتواند منجر به سیاستگذاری و برنامهریزی دقیقتری شود. در این راه بدون در
اختیار داشتن اطلاعات و آمار دقیق و بهروز امکان تصمیمگیری برای مدیران عالی کشور فراهم نخواهد شد. نمایش دقیقِ شکل، اندازه و گستره دولت حتی میتواند منجر به آن شود که دولت تا کجا در امور و وظایف اعم از تصدیگری و حاکمیتی دخالت دارد و آیا این شکل دولت، شکل مناسبی است و یا باید در ارتباط با اصلاح آن تصمیمگیری کرد.
در طول سالیان مختلف تولید گزارشهای صحیح از ساختار نظام اداری کشور یکی از دغدغهها و خواستههای دولتهای مختلف بوده است. امور ساختارهای سازمانی در سازمان اداری و استخدامی کشور با درک این دغدغه و همچنین به منظور شفافسازی و پاسخگویی بهینه به درخواستهای تشکیلاتی دستگاههای اجرایی کشور طراحی «سامانه ملی مدیریت ساختار دستگاههای اجرایی کشور» را در اواخر سال 1394در دستور کار قرار داد. در حال حاضر این سامانه به طور کامل به بهرهبرداری رسیده و افق پیش رو، توسعه سامانه مذکور و افزودن قابلیتهای جدید به آن است. مبنای آمار و اطلاعات مجموعه حاضر اطلاعات ثبت شده در سامانه ملی مدیریت ساختار دستگاههای اجرایی کشور میباشد.
مجموعه حاضر اولین سالنامه و اطلس ساختار دستگاههای اجرایی کشور است که از بالاترین سطح تا پایینترین سطوح اداری و گستره جغرافیایی را در قالب آمار و اطلاعات به تصویر کشیده است. بی تردید با توجه به تجربه نخست امور ساختارهای سازمانی در ارائه اطلاعات نظام اداری ایران این مجموعه خالی از اشکال نبوده و انتظار میرود خوانندگان محترم پیشنهادها و ایرادهای این مجموعه را به این امور منعکس نمایند
بارگیری
بارگیری برخط از طریق این لینک
نسخهی آرشیو سالنامه: این فایل (5.4 مگابایت)
نمونه 2 درصدی از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان
پایگاه ملی اطلاعات رفاه ایرانیان حاوی اطلاعات مفیدی در مورد ابعاد مختلف اجتماعی-اقتصادی شهروندان ایرانی است که میتواند برای اهداف مختلف مورد تحلیل و بررسی اندیشمندان، جامعهشناسان، اقتصاددانان و به طور کلی جامعه محققان کشور قرار گیرد.
از سمتی دیگر، این پایگاه شامل اطلاعات محرمانه و خصوصی شهروندان است که نقض این حریم خصوصی، ممکن است تبعات جبران ناپذیری در زمینه اعتماد عمومی ایجاد نماید.
معاونت رفاه اجتماعی به منظور ایجاد یک مصالحه میان 1- امکان دسترسی جامعه محققان به دادههای پایگاه اطلاعات ایرانیان جهت انجام مطالعات تحقیقاتی و 2- حفظ حداکثری حریم خصوصی شهروندان ایرانی، اقدام به تهیه نمونههای 2 درصدی از اطلاعات موجود در پایگاه ملی اطلاعات رفاه ایرانیان نموده است.
لینک