1. دولت تقویت شده با هوش مصنوعی: بالا رفتن از منحنی بلوغ هوش مصنوعی
فناوریهای شناختی که در جهان مصرف کننده رو به افزایش است به دولتی در نزدیکی شما میرسند. نحوه پاسخ دولت به هوش مصنوعی، چه به عنوان تنظیمکننده و چه به عنوان کاربر، برای سالهای آینده، جوامع و حتی ژئوپلیتیک ما را شکل خواهند داد.
وضعیت کنونی: برنامههای کاربردی در حال شروع به کار هستند و فناوری به سرعت در حال پیشرفت است. هم دولت و هم بخش خصوصی در حال سازگاری با شرایط جدید هستند.
2. شهروند دیجیتال: بهبود ارائه خدمات عمومی بیواسطه از طریق یک هویت دیجیتالی منحصر به فرد
هویتهای دیجیتالی منحصر به فرد، درهای ورود به دادههای یکپارچه و تجربه یکپارچه شهروندان را باز میکنند که این امر باعث جهش چشمگیری در کیفیت خدمات، بهرهوری عظیم و انتقال به یک مدل تحول دیجیتال میشود.
وضعیت کنونی: این روند با پراکندگی در حال شروع است. بلوغ فناوریهای احراز هویت دیجیتالی در بخش خصوصی در حال تحریک دولتهاست -استونی، هند و کشورهای اتحادیه اروپا پیشرو هستند- اما در بخشهایی از جهان مانند آمریکای شمالی عقب ماندهاند.
3. تشویق کردن همیشگی: استفاده از علوم رفتاری برای بهبود نتایج دولت
از آنجا که اقتصاد رفتاری درک ما را از نحوه انتخاب مردم پیش میبرد، تشویق کردن، جایگزین انگیزهها و مجازاتها میشود که نویدبخش هزینههای پایینتر، نتایج بهتر و قائل بودن احترام پایدار برای اختیار انسان است.
وضعیت کنونی: واحدهای Nudge در 200 دولت در سراسر جهان تأسیس شده است، اما هنوز هم تعداد زیادی از فرصتهای دست نخورده وجود دارد.
4. ظهور دادهها و اخلاق هوش مصنوعی: مدیریت پیچیدگیهای اخلاقی عصر کلان دادهها
اطلاعات قدرت است و از قدرت برای مقاصد خوب یا بد استفاده میشود. دولتها نه تنها به عنوان «صاحب» مقادیر انبوه دادهها بلکه به عنوان تنظیمکننده مقررات استفاده از دادههای شرکتها، در افزایش اخلاق داده نقش عمدهای دارند. از آنجا که ماشینهای هوشمند بیشتر درباره ما میدانند، ما باید اطمینان حاصل کنیم که حریم شخصی، عدالت و شفافیت عملکرد آنها را هدایت میکند. آیا الگوریتم شما اخلاقی است؟ باید باشد.
وضعیت کنونی: در سراسر جهان، از کانادا تا چین، دولتها در حال تصویب قوانین، ایجاد کارگروهها و واحدهای تخصصی اخلاق هستند و الگوریتمهای خاص خود را بررسی میکنند. بخش خصوصی نیز عمیقا درگیر تلاشهای مشترکی است.
5. دولت آیندهنگر: پیشگیری از طریق تحلیلهای آیندهنگر
تجزیه و تحلیل دادهها، سناریوها و شبیهسازیها به ما امکان میدهد تا مشکلات احتمالی را قبل از فوران، مورد هدف قرار دهیم. از کشف تقلب تا مقابله با همهگیری مواد مخدر. هر اونس پیشگیری واقعا به ارزش یک پوند درمان است، به ویژه در دولت.
وضعیت کنونی: این امر در بسیاری از حوزههای دولتی، از خدمات اجتماعی گرفته تا امنیت غذایی و اجرای قانون، ظهور پیدا کرده است. چالش اصلی، تغییر روشهای کار برای استفاده کامل از این قابلیتهای جدید است.
شناخت این روندها اولین قدم برای پیمایش سفرهای پیش رو است.
6. ابر (رایانش ابری) به عنوان محرک نوآوری: پایه و اساس استفاده از فناوریهای نوظهور در دولت
رایانش ابری در حال حاضر یک عامل اصلی برای سایر روندهای نوآورانه است(برای مثال، تقریبا 87 درصد شرکتهایی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند این کار را در بستر ابر انجام میدهند.)
این امر فرصت جهش برای دولتها در کشورهای در حال توسعه را فراهم میکند. از آنجا که ابر مکانیزمی برای اتصال توسعه دهندگان فناوری و کاربران را فراهم میکند، نقش آن به عنوان زیرساختی برای نوآوری مهمتر خواهد شد (تقریبا 50درصد از نرمافزارهای جدید امروزه فقط در ابر ساخته میشوند).
وضعیت کنونی: در حالی که پذیرش ابر به سرعت در حال رشد است، بسیاری از سازمانهای بخش دولتی برای تحقق پتانسیل کامل آن تلاش میکنند.
7. شتابدهندههای نوآوری: ایجاد فضاهای امن برای نوآوری دولتی
آزمایش مکرر، عملی و ایمن برای نوآوری در همه موارد از مراقبتهای بهداشتی گرفته تا ارز مهم است. شتاب دهندهها، مراکز رشد و آزمایشگاههای دولتی بخشی از روند در حال ظهور هستند. علاوه بر این، سندباکسهای نظارتی راهی برای ارزیابی نوآوریهای خصوصی با انعطافپذیری بسیار بیشتر در یک فضای محدود است.
وضعیت کنونی: این روند به سرعت در حال رشد است. برخی از واحدهای نوآوری بر «تغییر در راهحلهای نویدبخش» و تطبیق آنها مطابق نیاز با بستر بخش دولتی تمرکز میکنند. برخی دیگر روی توسعه راهحلهای درون سازمانی تمرکز میکنند.
8. دولت هوشمند: راهحلهای شهر هوشمند برای چشمانداز خدمات عمومی
همانطور که میبینیم دولتهای یکپارچه، متصل و پایدار با شهرهای هوشمند، فناوری را برای خدمت به شهروندان به صورت مشترک و جامع بکار میگیرند و همه چیز را از تحرک گرفته تا مراقبتهای بهداشتی و محیط زیست بهبود میبخشند. شهرها در صدر این روند قرار دارند، اما ا کنون به مناطق، دانشگاهها، پایگاههای نظامی و جوامع روستایی نیز خواهد رسید.
وضعیت کنونی: پذیرش زودرس در سراسر جهان متفاوت است و حکمرانی و بودجه (نه فناوری) بزرگترین محدودیتها به نظر میرسند.
9. تجربه شهروندان در مرکز فعالیتهای دولت: برخورد با شهروندان مانند مشتریان برای هدایت تأثیر ارزش سهگانه.
چگونه سیستمهای عمومی و دولتی بزرگ میتوانند خدماتی را ارائه دهند که نیازهای افراد را برآورده سازد؟ آنها میتوانند با خود را جای شهروندان گذاشتن شروع کنند و بدانند که به کارگیری این استراتژی که «یک اندازه متناسب با همه است» راه را کوتاه نمیکند. از ابزارهای تجربه مشتری میتوان به طور مؤثر نه تنها به مشتریان دولت بلکه به کارمندان دولت، نهادهای آن و مشاغل نیز خدمت کرد.
وضعیت کنونی: این رویکرد رو به رشد است اما هنوز بطور کامل در دولت گسترده نشده است. این روند در بخش خصوصی پیشرفتهتر است.