منظور از تبليغات عبارت است از بيان مطلبی در قبال اخذ منفعت مالی. بنابراین، افشا و اطلاعرسانی در قبال دریافت پول با افشا و اطلاعرسانی ناشی از كار حرفهای روزنامهنگاری كاملاً متفاوت است. اولی از حمایت آزادی بيان یا كلاً برخوردار نيست یا در حد كم برخوردار است در حاليکه دومی، از حمایتهای قوی آزادی بيان و اطالعات برخوردار است. به همين جهت، حتی كشورهایی كه مقرراتگذاری و كنترل در حوزه آزادی بيان را به سختی قابل قبول میدانند (نظير ایالات متحده آمریکا) مقررات گذاری و كنترل تبليغات را ضروری میدانند(56.p,2008, Wintrobe Ronald and Breton Albert ) از این رو، اهداف، محتوا، شيوهها و تکنيک های تبليغات كنترل میشود. این كنترل كه نهایتاً به اختصاص زمان برای تبليغ و تأیيد محتوای قابل تبليغ منجرمیشود خودش میتواند منشأ فساد باشد.
منبع:گزارش توجیهی پیش نویس لایحه شفافیت (ص 85)
مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری