شفافیت آستان قدس رضوی

جمع‌اوری مطالب و بحث و گفت‌وگو پیرامون شفافیت در آستان قدس رضوی
1 پسندیده

سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی اقدام به شفاف سازی فعالیت ها و محصولات سازمان اقتصادی رضوی کرده است. این سامانه اطلاعات مرتبط با شرکت‌های آستان قدس را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد.

اطلاعات شرکت‌ها

اطلاعات مربوط به هر شرکت

سامانه شفافیت رضوی

3 پسندیده

دو سند زیر در حال طی کردن مراحل نهایی خود در آستان قدس هستند:

آیین‌نامه مدیریت تعارض منافع در آستان قدس رضوی

آیین_نامه_تعارض_منافع_نسخه_ششم.pdf (972.2 کیلوبایت)
آیین_نامه_تعارض_منافع_نسخه_ششم.docx (154.6 کیلوبایت)


آیین‌نامه شفافیت اطلاعات در آستان قدس رضوی


آیین‌نامه شفافیت اطلاعات.pdf (982.1 کیلوبایت)
آیین‌نامه شفافیت اطلاعات.docx (124.9 کیلوبایت)

3 پسندیده

آیین‌نامه نظارت عمومی (سوت‌زنی) در آستان قدس رضوی؛ که البته تصویب نشده و پیشنهادات اصلاحی قابل ارائه است:

آیین_نامه_نظارت_عمومی.pdf (1.3 مگابایت)

3 پسندیده

نخستین هم‌اندیشی نشان طیب برگزار شد

نخستین هم‌اندیشی نشان طیب با موضوع مبانی و چارچوب‌های شفافیت در نهادهای عمومی توسط موسسه کیفیت رضوی برگزار شد

به گزارش آستان نیوز، در این نشست که در سالن کنفرانس سازمان اقتصادی رضوی برگزار شد، بیش از 50 نفر از مدیران آستان قدس رضوی در حوزه‌های سازمان اقتصادی رضوی، موقوفات، مالی، حقوقی و… حضور داشتند.
مهدی ثنایی؛ مدیرعامل موسسه اندیشکده شفافیت برای ایران در این نشست با بیان اینکه بحث شفافیت از مرحله انتخاب گذشته است و گروه‌ها و سلیقه‌های مختلف برای اجرای آن به اجماع رسیده‌اند، بیان کرد: در حال حاضر موضوع این است که چه سازمان‌هایی بحث شفافیت را هرچه سریع‌تر پیاده‌سازی می‌کنند.
وی ادامه داد: شفافیت مفهومی صفر و یک و صرفا دسترسی به اطلاعات نیست، بلکه به معنای استفاده‌پذیری از اطلاعات است.
مدیر عامل موسسه اندیشکده شفافیت برای ایران افزود: نباید فراموش کرد که انتشار مجوز‌ها حاوی حریم خصوصی افراد و همچنین انتشار مشروح مذاکرات حاوی اطلاعات امنیت ملی، شفافیت محسوب نمی‌شود.
وی با بیان اینکه شفافیت دارای دو بُعد حقوقی و فنی است، افزود: بُعد حقوقی شامل محورهای اطلاعات، اندازه، زمان، مکان، مخاطب و همچنین بُعد فنی شامل قالب و استاندارد می‌شود.
ثنایی با اشاره به سلسله مراتب آثار شفافیت گفت: این اثرات در قالب مواردی همچون زیرساختی، واسط، نهادی و اهداف طرح مطرح است.
وی ادامه داد: شفافیت دارای انواع حاکمیتی یا سیاسی و اقتصادی است که در نوع حاکمیتی، بیشتر تمرکز در مبارزه با فساد، مسئولیت‌پذیری و پاسخگو کردن مسئولان یک کشور قرار دارد.
ثنایی افزود: در نوع اقتصادی نیز زمانی که حاکمیت از نظر پیکره خود سالم شود، برای حسن رفتار و عملکرد، نیازمند شناخت مناسبی از محیط پیرامون است.
وی با اشاره به رابطه فکری ضعیف مردم با حاکمیت گفت: برای این مشکل، راه حل‌های سنتی و شفافیت وجود دارد که در راه حل سنتی، اقداماتی همچون مراجعه حضوری مردم و استفاده از خطوط ارتباطی نظیر ایمیل، فکس، تلفن و… انجام می‌شود.
ثنایی ادامه داد: در راه حل شفافیت نیز برگزاری چالش از سوی حاکمیت در قالب ارایه مسائل به مردم به همراه تعیین جایزه انگیزاننده پیشنهاد می‌شود.
وی درباره مبانی شفافیت گفت: مبانی قانونی، دینی و عقلی، گزیده مبانی شفافیت است.
ثنایی ادامه داد: شفافیت سریع، کم هزینه، خود کنترل و کارآمد است و سهولت در اجرا و فهم را دارد.
وی با بیان اینکه وظیفه حاکمیت، در دسترس قرار دادن اطلاعات عمومی برای همه شهروندان است، خاطرنشان کرد: شفافیت گام ارزشمندی برای ارایه اطلاعات از طریق مکانیزم‌های عمومی و اجتماعی، تحلیل اطلاعات است که در نهایت باید به مطالبه اصلاح رفتار و اصلاح رفتار بیانجامد.
ثنایی ادامه داد: البته قبل از ارائه اطلاعات به مردم، باید مجموعه مورد نظر بخش IT مناسبی داشته باشد.
وی با اشاره به مستثنیات شفافیت گفت: این مستثنیات ناظر بر مردم، کسب و کار و حکومت است که در حال حاضر ظرفیت بسیار خالی در این خصوص وجود دارد.
در این نشست همچنین امیر‌رضا رجبی؛ معاون سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی سازمان اقتصادی رضوی بیان کرد: این حق مردم است که در جریان اطلاعات موجود در شرکت‌ها و موسسات قرار بگیرند و سامانه شفافیت، نمونه عینی مناسبی برای آن به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: این سامانه کمک در خور توجهی به جلب اعتماد عمومی می‌کند و آثار و برکات اجرای طرح نسبت به این دغدغه که امکان سوء‌استفاده از نمایش و ارایه اطلاعات در سامانه وجود دارد، بیشتر است.
گفتنی است، در پایان این نشست جلسه پرسش و پاسخ مدیران آستان قدس رضوی در خصوص سامانه شفافیت برگزار شد.

https://shafaf.reo.ir/page/view/news_980406_shafafiat

2 پسندیده

اولویت های رویکردی در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی

گزیده مصاحبه آقای مرتضی فیروزآبادی با روزنامه قدس - شنبه شانزدهم شهریور 98

:white_check_mark: آستان قدس نهادي است «از مردم»، «با مردم» و «براي مردم». «از مردم» بدين معنا که کل دارايي آستان قدس موقوفات و نذورات است که خاستگاه آنها مردم است. در حقيقت هر آنچه در آستان است زماني توسط مردم وقف و يا نذر حضرت رضا (ع) شده است. «با مردم» بدين معنا که شيوه کار در بخشهاي زيادي با مردم است. مثل خدام و خادمياراني که در حرم خدمت ميکنند؛ همگي از مردم هستند و به صورت افتخاري بخشي از وقتشان را صرف خدمت به مردم ميکنند. «براي مردم» هم بدين معنا که مخاطب آستان قدس، مردم (زائران و مجاوران) هستند و اين دستگاه در حال خدمت به مردم است.

:white_check_mark: توسعه وجوه مردمي آستان قدس از اصليترين رويکردهاي مورد تأکيد توليت است. سياست مردمي بودن دنبال اين است که مشارکت مردم را در آستان قدس هر سه بخش ذکر شده افزايش دهد و يکي از اصليترين زيربناهاي آستان قدس براي تحقق اهداف خود است.

:white_check_mark: ما بايد رفتار، برنامه ريزي و عملکرد را طوري طراحي کنيم که در نهايت زائر زيارت باکيفيت و با سهولتي انجام دهد. زائر مخاطب اصلي ماست و اولويتدارترين کار در آستان قدس رضوي اداره حرم مطهر است؛ بيش از 40 درصد بودجه آستان قدس به طور مستقيم در حرم مطهر هزينه ميشود و بخشهاي حفظ و توسعه موقوفات، فرهنگي، کمک به محرومان و علمي در رتبه هاي بعدي قرار ميگيرند.

:white_check_mark: تلاش اين بوده که تا حد ممکن فضاهاي حرم در اختيار زائر قرار بگيرد، به همين دليل برخي از معابر براي سهولت تردد بازگشايي شده و يا در حال احداث و بازگشايي است و بخشهاي اداري غيرضرور به خارج از حرم مطهر منتقل شده اند.

:white_check_mark: تغييرات ماههاي اخير در مهمانسراي حضرت نظير تمرکز بر خدمت به زائر و خدام و همچنين کاهش تنوع غذاها و توجه به افزايشِ کيفيت نيز معطوف به ارتقاي خدمت به زائر است و اين موجب شده کيفيت غذا بيشتر قابل مديريت شود و از آنجا که ويژه زائران است تنوع غذا کم شده که آن هم به مديريت هزينه و کيفيت کمک کرده است.

:white_check_mark: آنچه در بيرون حرم اتفاق ميافتد مربوط به حوزه شهرداريهاست، اما با دستور توليت محترم، آستان قدس اعلام آمادگي کرده است تا زمينهايي را در اختيار نهادهاي مسئول براي احداث پارکينگ بگذارد تا موجبات رفاه حال زائر فراهم شود.

:white_check_mark: معتقديم برنامه‎ريزيهاي حرم مطهر بايد به سمتي برود که مرجعيت فرهنگي و اجتماعي حرم مطهر در مشهد برجسته تر از گذشته شود. تحقق اين هدف مستلزم تعامل گسترده آستان قدس با مردم مشهد و مشارکت دادن گسترده تر مردم مشهد در اداره حرم مطهر است.

:white_check_mark: بايد بين فعاليتهاي فرهنگي حرم مطهر و مجموعه هاي فرهنگي شهر مشهد نظير مساجد و هيئتها، تعامل دو سويه برقرار شود به گونه اي که از يک سو آنها در اداره حرم مطهر به آستان قدس کمک نمايند و از سوي ديگر فعاليتهاي آستان قدس منجر به تقويت و توسعه اين مراکز فرهنگي شود.

:white_check_mark: ما بايد تا حد ممکن از تصدي گري فاصله گرفته و با مشارکت مردم و مجموعه هاي مردمي آستان را اداره کنيم. کاهش تصدي گري يکي از اصليترين سياستهاي مورد تأکيد توليت است. قدمهاي اوليه براي اين کار در سال 1398 در برنامه هاي فرهنگي حرم مطهر برداشته شده است.

:white_check_mark: يکي از نقاط قوت توليت فقيد، بنا گذاشتن رويکرد خادمي و خدمت در حرم بوده است. زماني که مرحوم آقاي طبسي (ره) بناي توسعه خادمي و خادمياري در حرم مطهر را گذاشته اند، هنوز اهميت مردمي کردن امور در کشور به اندازه امروز مطرح نبود و اين نشان از بلندانديشي ايشان در اين زمينه دارد.

:white_check_mark: توسعه خادم و خادمياري در حرم يک رويکرد اصلي است، بنابراين اصل سياست خادمياري مورد شک و ترديد نيست. اول بايد عرصه هاي خدمت جديد را متناسب با خادمياران استاني دقيق کنيم يعني خدماتي که توسط خادمياران غيرمشهدي با حضور چند روز در سال در مشهد مقدس قابل انجام باشد، احصا شود.

:white_check_mark: يک شأن جدي اداره مردمي آستان قدس ، توسعه وقف و نذر است. از سال 1394 به بعد سياست آستان قدس، توسعه موقوفات و نذورات بوده و تلاش داريم زمينه هايي را فراهم کنيم تا افرادي بتوانند کار خير خود را در مسير خدمت به حضرت رضا (ع) قرار دهند.

:white_check_mark: نخستين لازمه توسعه وقف و نذر اعتماد مردم است، يعني مردم زماني وقف و نذر ميکنند که بدانند از موقوفات درست بهره برداري شده و نيت وقف آنها به خوبي اجرا ميشود. يکي از جهات اين اعتماد، شفافيت است که در سالهاي اخير مورد تأکيد توليتها بوده است. آيين نامه شفافيت تدوين شده و توليت محترم هم بر اجراي آن تأکيد دارند و کارگروهي را مسئول اجراي اين آيين نامه کرده اند.


:white_check_mark: بخش ديگري از توسعه وقف و نذر ، اعتماد مردم به هزينه درست درآمدهاست. هزينه به اندازه، يعني کالاها و خدمات نبايد نسبت به عرف جامعه گرانتر تمام شود و جلو اسراف گرفته شود. بر اين اساس در سال جاري براي نخستين بار بودجه آستان قدس را تا حد قابل توجهي عملياتي کرديم و ما به ازاي ريالي خدمات و محصولات را احصا و بودجه را براساس آن تنظيم کرديم.

:white_check_mark: در مقاطي آستان قدس به سرمايه فروشي روي آورده است؛ همانطور که دولت نفت فروشي ميکند. به طور خاص زمينهاي آستان قدس به نوعي در اختيار مردم قرار گرفته که آستان براي هميشه از اکثر منافع آن محروم شده است.

:white_check_mark: گفته ميشود 43 درصد از اراضي مشهد متعلق به آستان قدس است، اما واقعيت آن است که عمده اين اراضي به مردم واگذار شده و آستان قدس عايدي چنداني از آنها ندارد. اين سرمايه فروشي مولد وقف و مورد پسند عمده واقفان نيست،

:white_check_mark: پديده سرمايه فروشي عوارضي براي آستان قدس داشته است، يکي از مهمترين اين عوارض اين است که تصوير بيروني بسيار پردرآمد و پر پول از آستان قدس در اذهان مردم شکل گرفته که با واقعيت فاصله زيادي دارد.

:white_check_mark: علت شکل گيري اين تصور اين است که درآمدهاي بيزحمت ناشي از سرمايه فروشي حاصل شده و مثل نفت که کشور را به رفتار «بچه پولداري» دچار کرده، سرمايه فروشي هم آستان را به رفتاري مشابه دچار کرده است. ورود به مالسازي، ناشي از سرمايه فروشي است.

:white_check_mark: ابعاد فعاليتهاي اقتصادي ما در قياس سازمانهاي ديگر بسيار کم است. سامانه شفافيت سازمان اقتصادي در منظر عمومي است و مردم ميتوانند درآمد سازمان اقتصادي آستان را با درآمد سازمانهاي مشابهي مثل شستا(شرکت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي) مقايسه کنند.

:white_check_mark: شرکت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي نزديک به 20 برابر سازمان اقتصادي آستان قدس رضوي است. برخي شرکتهاي پتروشيمي و نفت و گاز هم به تنهايي 20 برابر بخش اقتصادي آستان قدس هستند.

:white_check_mark: سياست توليتهاي جديد، هم آيت الله رئيسي و هم حجت الاسلام و المسلمين مروي، فاصله گرفتن از اين روش و اتخاذ روشهايي است که منافع مردم و آستان را توأمان مد نظر داشته باشد. به طور خاص بايد زمينهاي آستان قدس به گونهاي بهره برداري شود که هم براي نيت واقفان درآمد پايدار داشته باشد و هم گرهاي از مشکلات مردم به ويژه اقشار پايين دست باز نمايد.

:white_check_mark: سياستها به گونهاي تنظيم خواهد شد که اقشار متوسط و متوسط به پايين با سهولت بيشتري از زمينهاي آستان قدس بهره مند شوند. به ويژه اينکه رها بودن زمينهاي آستان پديده مطلوبي نيست و اينها ميتواند در خدمت شهر و مردم قرار گيرد. مهم اين است فرمولي پيدا کنيم که به شيوه مطلوب واگذاري اتفاق بيفتد. دو سياست «عدم سرمايه فروشي در آستان» و «حفظ درآمد پايدار*» در حال پيگيري است.

:white_check_mark: غذاي مهمانسراي حضرت در سال 98 به اندازه مصوب در بودجه سال 97 (يعني معادل 3 ميليون غذا) در نظر گرفته شده است، بنابراين ما نسبت به آنچه در سالهاي قبل مصوب شده، کاهشي نداريم. البته 10 درصد از اين غذا که در ماه مبارک به سفره هاي افطاري اختصاص داشت، که براي سيل زدگان هزينه شد و عمدتاً مورد استقبال مردم هم قرار گرفت.

:white_check_mark: در سال 97 به دليل برخي شرايط مقداري بيش از بودجه غذا توزيع شده است که امسال مقرر شده مقدار مصوب عمل شود و بودجه به طور کامل رعايت شود.

:white_check_mark: در کمک به سيل زدگان هم اولويت آستان قدس #اشتغال است که هم اکنون کارهاي مقدماتي شروع شده، چرا که اشتغال ضروريترين نياز بلندمدت سيل زدگان است.

2 پسندیده

آخرین وضعیت شفافیت در آستان قدس رضوی در گفتگوی تلویزیونی برنامه ثریا

:small_orange_diamond: آستان قدس رضوی و مردم به همدیگر اعتماد کامل دارند

:small_orange_diamond: زمینه شفافیت بیشتر موقوفات با تکمیل پروژه آمار و اطلاعات فراهم خواهد شد.

https://www.instagram.com/tv/B4VJsAUJcG1/?igshid=krllsciywfmm

1 پسندیده








3 پسندیده