تجربیات جهانی مدیریت تعارض منافع

مقایسه میزان بهره گیری از دو شیوه کلی مدیریت تعارض منافع در کشورهای اروپایی:

این مقایسه نشان میدهد کشورهای اروپایی از ابزار افشای مالی بیشتر از ابزار محدودیت برای مدیریت تعارض منافع استفاده می‌کنند یا به عبارتی دیگر چون در یوروپم براساس قوانین موجود در هر حوزه نمره داده میشود بنابراین میتوان گفت قوانین مربوط به افشای مالی بیشتر از قوانین محدودیت است.

منبع: راه‌کارهای‌پیش‌گیری‌ومدیریت‌تعارض‌منافع.pdf (3.5 مگابایت)
منبع:http://europam.eu/

1 Likes

میزان فراگیری استفاده از ابزارهای محدودیت برای مدیریت تعارض منافع

بنابر گزارش بانک جهانی، های اعمالی دارای رتبه‌بندی مختلفی است. اين محدوديت‌ها از ممنوعيت اشتغال در بنگاه‌های خصوصی گرفته تا محدوديت‌های پيچيده‌تری مانند قراردادن حد برای سهام يا دريافت حق مشاوره گسترده است. با اين حال در اكثر كشورهای بررسی شده اين نوع محدوديت‌ها اعمال شده است. براساس وضعيت 11 كشور مطالعه شده توسط بانک جهانی، نمودار 1 ، درصد كشورهايی كه حداقل يكی از انواع محدوديت ها را برای مشاغل حاكميتی وضع كرده اند نشان می‌دهد:
image

منبع: راه‌کارهای‌پیش‌گیری‌ومدیریت‌تعارض‌منافع.pdf (3.5 مگابایت)

1 Likes

ابزار افشای دارایی برای مدیرت تعارض منافع و میزان فراگیری آن در بین کشورهای مختلف:

بنا به گزارش بانک جهاني، سياست اصلي ديگری كه به منظور مقابله با موضوع تعارض منافع استفاده ميشود الزام افشای مقدار واقعي دارايی ها، مقدار و منبع درآمدها، سهام و پول نقد و حساب‌های بانكی است. ميزان رعايت اين اصول در 11 كشور بررسی شده توسط بانک جهانيی در نمودار زير است. ميزان اعمال سياست اعلام منافع در سطوح مختلف (رؤسای دولت، وزرا، نمايندگان مجلس و كارمندان) به صورت زير است:

image
image

منبع: راه‌کارهای‌پیش‌گیری‌ومدیریت‌تعارض‌منافع.pdf (3.5 مگابایت)

2 Likes

نحوه استفاده از ابزار شفافيت در مديريت تعارض منافع به تفكيک مقامات مكلف به اعلام عمومی، موارد اعلامی، مجازات اعلام نادرست، مجازات عدم اعلام، مشخص شدن شيوه ارزيابی، متولي اجرايی و ميزان دسترسی عموم به اطلاعات مذكور در جدول زیر ارائه شده است:

ادامه: راه‌کارهای‌پیش‌گیری‌ومدیریت‌تعارض‌منافع.pdf (3.5 مگابایت)

2 Likes

معرفی یک وبلاگ در زمینه ی تعارض منافع که به طور ویژه بر وضعیت تعارض منافع در آمریکا متمرکز است
نویسنده این وبلاگ جف کاپلان (Jeff Kaplan) است. در این وبلاگ، انواع تعارض منافع (فردی/سازمانی و بالقوه/واقعی و …)، مدیریت تعارض منافع و موارد مشابه، با مثال های روز از آمریکا، بحث شده است.

لینک وبلاگ:
http://conflictofinterestblog.com/

3 Likes

خلاصه تجربه شش کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا در زمینه قانون گذاری برای مدیریت تعارض منافع

منبعChristine Trost, Alison L. Gash - Conflict of Interest and Public Life_ Cross-National Perspectives-Cambridge University Press (2008).pdf (1.6 مگابایت)

5 Likes

سیاست‌های مدیریت تعارض منافع «بورس اوراق بهادار لندن»

(به بهانه اصلاح قوانین فعالیت شغلی ثانویه قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران)

conflictsofinterestpolicy.pdf (229.6 کیلوبایت)

3 Likes

The ways to reduce or mitigate conflict of interest or its risk include:

  • conflict avoidance through activity and procedural restrictions,
  • self-removal obligation,
  • disclosure of interests,
  • codes of ethics,
  • independent committees,
  • etc.

https://www.korruptsioon.ee/en/forms-corruption/conflict-interest

3 Likes

خط مشی‌های دانشگاه آکسفورد بروکس (متفاوت با آکسفورد) در رابطه با مدیریت تعارض منافع:

1. Conflict of Interest Policy

لینک

2. Gift and Hospitality


لینک

3. Consultancy Policy


لینک
3 Likes

سیاست‌های پذیرش هدیه سازمان The Center for Public Integrity:

لینک

6 Likes

راهکارهای مدیریت تعارض منافع در بخش مسکن

مدیریت تعارض منافع در وزارت مسکن و توسعه شهری ایالات متحده امریکا

اداره بازرسی وزارت مسکن و توسعه شهری امریکا تاکید میکند وجود تعارض منافع به معنای انجام عمل غیرقانونی نیست، اما اگر به درستی بررسی و رسیدگی نشود، در نهایت میتواند به نقض قوانین منجر شود. این اداره با چنین رویکردی به تعارض منافع راهکارهایی برای مدیریت تعارض منافع در بخش مسکن ارائه میدهد که در ادامه به تشریح آن‌ها می‌پردازیم:

  • آموزش کارمندان و مدیران: پر واضح است که بسیاری از کارمندان و مدیران از مصادیق تعارض منافع آگاهی کافی ندارند و لذا ناخواسته در چنین موقعیت هایی قرار گیرند. از این رو وزارت مسکن ایالات متحده به عنوان راهکار اولیه مدیریت تعارض منافع سازمانها و شرکتهای تابعه خود را ملزم میکند که دوره های الزامی آموزش قوانین تعارض منافع برای مقامات حکومتی و سازمانی و اعضای هیئت مدیره، مدیران و کارمندان خود برگزار کنند.

  • خوداظهاری موقعیت‌های تعارض منافع : مهمترین راهکار مدیریت تعارض منافع در وزارت مسکن ایالات متحده خوداظهاری کارمندان و مدیران در مورد موقعیت تعارض منافع است. البته این خوداظهاری صرفا در صورتی پذیرفته میشود که رسمی و مکتوب باشد و رویه قانونی را طی کند.

  • نظارت: اداره کل بازرسی وزارت مسکن امریکا افزایش آگاهی کارمندان، تشویق به افشا بدون ترس از مجازات، بحث و گفتگو در ارتباط با موارد مشکوک به تعارض منافع، درخواست راهنمایی و به طور کلی فراگیر شدن فرهنگ صداقت و شفافیت در سازمان را راهکار اولیه تضمین اجرای قوانین تعارض منافع می‌داند. اما تاکید میکند که بهترین روش اجرای قوانین، نظارت است، بنابراین در هر سازمان فردی که با مدیران اصلی شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه مسکن و ساخت و ساز آشنایی دارد؛ تعیین می‌شود تا با شناسایی آن‌ها مانع از ایجاد تعارض منافع شود.

  • آگاهی از عواقب نقض قوانین تعارض منافع: هرچند اداره بازرسی ایالات متحده هدف اصلی از مدیریت تعارض منافع را اطمینان حاصل کردن از تطابق تصمیمات با معیارهای مناسب، دلایل قانونی، و بدون سوگیری و بی‌انصافی است، اما هشدار میدهد که نقض قوانین تعارض منافع در مواردی که مرتبط با مسائل مالی و تخصیص بودجه است میتواند پیامدهای جدی نظیر بازپراخت وجوه دولتی، اخراج یا حتی محاکمه را در پی داشته باشد.

  • درخواست موارد استثناء: وزارت مسکن و توسعه شهری ایالات متحده امریکا به صورت موردی و بر حسب شرایط، برای موقعیت‌های تعارض منافعی که مرتبط با خرید نباشند استثناء قائل می‌شود. فرد باید یک نامه درخواست استثناء که شامل افشای عمومی این موقعیت تعارض منافع و نظر یک وکیل مبنی بر اینکه این استثناء موجب نقض قوانین ایالتی یا محلی نمی‌شود، به وزارت مسکن و توسعه شهری ارسال کند. تطابق این استثناء با قوانین به عهده وزارت مسکن است.

#تعارض_منافع #تعارض_منافع_شهرداری #تعارض_منافع_مسکن

:small_red_triangle_down:برای دریافت فایل ترجمه(12 صفحه) به سایت زیر مراجعه کنید.

2 Likes

کدهای رفتاری برای مدیریت تعارض منافع

نحوه مدیریت و پیشگیری از تعارض منافع در انرژی کانادا

شورای ملی انرژی کانادا بر اساس این تعریف، هفت موقعیت تعارض منافع در نهاد رگولاتوری انرژی را تعریف کرده‌ است:

:round_pushpin:اموال و دارایی، منافع و فعالیت‌های جانبی
این موقعیت تعارض بیان می‌دارد که کارکنان نباید دارایی یا منافعی داشته باشند که در تعارضی واقعی، آشکار و یا احتمالی با منافع فعالیت‌های سازمان باشند. کارکنان نباید درگیر هر نوع از فعالیت تجاری با هیدروکربن و برق باشند. این بدان معناست که کارکنان نباید صاحب و یا شریک در سهام باشند؛ همچنین هر نقشی به‌عنوان مدیر، کارشناس، شریک تجاری، کار تحقیقاتی، تولید، فروش، خرید، توزیع و انتقال، صادرات، واردات و هر فعالیتی مرتبط با معامله در هیدروکربن‌ها و برق را شامل می‌شود.
برای مثال، فعالیت‌های خارج از سازمان یک کارمند منجر به ایجاد رابطه تجاری با شرکتی، فرد یا سازمانی شود که مسائلی را برای سازمان ایجاد کند، یا اگر کارمندی در یک فعالیت جانبی مشاوره بدهند و آن مرتبط با فعالیت‌های سازمان باشد، تعارض منافع وجود دارد.

:round_pushpin:فعالیت‌های سیاسی
این تعارض مبنی بر این است که کارها و وظایف کارمندان سازمان تحت تأثیر فعالیت‌های سیاسی مختل نشود و وظایفش را با بی‌طرفی انجام دهد.

:round_pushpin:جرائم و اتهامات
اگر یک کارمند به نقض قانون یا مقررات محکوم شود و این بر توانایی شغلی‌اش تأثیر بگذارد، او باید سریعاً به سرپرست خود اطلاع دهد. همچنین اگر کارمندی متهم به تخلفی شود و این اتهام بر شغلش تأثیرگذار باشد (مثلاً گواهینامه رانندگی راننده تعلیق شود و رانندگی بخشی از کار او باشد)، باید فوری به سرپرستش اطلاع دهد.

#تعارض_منافع #تعارض_اتحاد_ناظر_و_منظور #تعارض_منافع_صنعت_برق

:small_red_triangle_down:برای مطالعه ادامه مطلب به سایت زیر مراجعه کنید.

2 Likes

راهکاری برای مدیریت تعارض منافع در بخش مدیریت پسماند (بررسی تطبیقی نمونۀ موردی بریتانیا)

:round_pushpin: با وجود آن که در متن قانون مدیریت پسماند (مصوب مجلس شورای اسلامی در تاریخ 20 اردیبهشت سال 1383) بخش عمده‌ای از وظایف قاعده‌گذاری و نظارتی بر عهدۀ سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور و کارگروه ملی مدیریت پسماند قرار گرفته است و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر عالی مدیریت پسماند تعیین شده است، نقش نظارتی و قاعده‌گذاری نهادهای پیش‌بینی شده در قانون به درستی اجرا نمی‌شود. عدم اجرای صحیح این قانون باعث شده است، عملا تمام اختیارات و وظایف حوزۀ مدیریت پسماند در شهرداری‌ها تجمیع شود و این مسئله شهرداری‌ها را در معرض انواع گوناگونی از تعارض منافع من جمله تعارض منافع اتحاد قاعده‌گذار و مجری قرار داده است. در این گزارش سعی شده است نشان داده شود که کشورهای دیگر چگونه توانسته‌اند تعارضات مشابه در این حوزه را مدیریت کنند.

:round_pushpin: بریتانیا به عنوان کشوری که امروز توانسته‌ است به نرخ بازیافت قابل توجه 44 درصد دست پیدا کند، از جمله کشورهایی است که در سالیان گذشته از تعارض منافع مشابهی البته در سطحی خردتر رنج می‌برده است. برای توضیح راهکارهایی که بریتانیا برای مدیریت تعارض منافع در ساختار مدیریت پسماند اتخاذ کرده است، ابتدائا باید شرح مختصری از چگونگی ساماندهی فعالیت‌های مدیریت پسماند در بریتانیا ارائه دهیم.

ریچارد ویت (Richard Waite) در کتاب “بازیافت پسماند خانگی” (household waste recycling) وظایف مدیریت پسماند در بریتانیا را به سه بخش تقسیم می‌کند: جمع‌آوری پسماند، دفن پسماند و بازیافت. مجموعۀ این فعالیت‌ها در حوزۀ مسئولیت سه سطح مدیریتی یعنی مقامات محلی مثل مقامات منطقه‌ای یا انجمن‌های شهر [1]، مقامات ایالتی مثل انجمن ایالتی [2] و مقامات کلانشهرها قرار دارد. مسئولیت جمع‌آوری زباله بر عهدۀ مراجع محلی به عنوان متولیان جمع‌آوری پسماند (WCA یا waste collection authorities) و مسئولیت دفن زباله بر عهده انجمن‌های ایالتی به عنوان متولیان دفن پسماند (WDA یا waste disposal authorities) قرار دارد. مقامات کلانشهرها وظایف دوگانه WCA و WDA را به صورت واحد انجام می‌دهند.

برای مطالعه ادامه متن به سایت زیر مراجعه کنید.

2 Likes


منبع

2 Likes

قانون تعارض منافع کانادا

Conflict of Interest Act, SC 2006, c 9, s 2

1 Likes

به نظرم در مورد تجربیات جهانی که آورده شده اند باید این مهم را هم در نظر گرفت که آیا هدف از بیان تجربیات جهانی این است که نشان داده شود در کشور های دیگر برای مدیریت تعارض منافع چه رویکردی اتخاذ شده است یا اینکه به عنوان نمونه ای برای الگو برداری ارائه شده اند
اگر که پاسخ مورد دوم است باید گفت که که در هنگام بیان تجربیات بین المللی و داخلی سازی آنها حتما باید توجه شود که آن کشور از نظر روابط بوروکراتیک تا چه اندازه به کشورمان نزدیک است و جایگاه اقتصاد دولتی و حجم و فعالیت دولت در آن کشور ها آیا به اندازه کشورمان است؟
طبعا هر چقدر که روابط بوروکراتیک بیشتر باشند و افراد بیشتری درگیر آن باشند و مدیریت تعارض منافع بخواهد دامنه وسیع تری را شامل شود، پیچیدگی های اجرای مدیریت تعارض منافع بیشتر خواهد شد و این پیچیدگی ها باید از قبل شناسائی شوند.

2 Likes

آقای عباسی، در این مثال ضمانت اجرایی شدن قانون مدیریت تعارض منافع چیست؟

در این مثال، شیوه شفاف سازی چگونه است؟
زیرا نحوه و چگونگی افشای اطلاعات، صحت و سقم اطلاعات شفاف شده، چگونگی انتشار آن ها، چگونگی استفاده از آن ها خیلی مهم است
لذا شاید در نگاه اول بسنده کردن به این نکته که شفافیت صورت گیرد کافی نباشد و نیاز است تا راهکار های ملموس تر برای چگونگی شفافیت هم بیان شود

1 Likes

1.2.Code of Conduct-korea.pdf (120.8 کیلوبایت)

2 Likes

سیاستها و ابزارهای مدیریت تعارض منافع در کره جنوبی

39368038.pdf (96.7 کیلوبایت)

2 Likes