از این پس اخبار، گزارشات و نوشتههای مرتبط با شفافیت در رسانههای مختلف را با ذکر منبع و تاریخ اینجا ثبت میکنیم …
شفافيت؛ نقطه ضعف يا قوت؟
پنجشنبه گذشته روزنامه شهروند گزارش جالبي درباره شوراي شهر «بم» منتشر كرد كه خواننده را به تأمل واميدارد. براساس اين گزارش: «مدتی است رئيس جوان شوراي شهر بم با استناد به كتابچهاي كه به گفته او از سوي استانداري كرمان به چاپ رسيده و براي شوراي بم ارسال شده است، چند جلسه را بدون حضور خبرنگاران يعني غيرعلني برگزار كرده است و براي بقيه جلسات هم خبرنگاران را گزينشي به صحن راه ميدهد.
طبق قانون شوراها، اما اگر قصد براي برگزاري جلسات غيرعلني وجود داشته باشد، حتما بايد دوسوم اعضاي شورا به آن رأي دهند.
تاریخ: 96/08/07
منبع: روزنامه شهروند | شماره ۱۲۵۹ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۷ آبان | صفحه ۱ | شفافيت؛ نقطه ضعف يا قوت؟
سلام
این چه مجلهای هست؟
سلام
متعلق به نشریه تحریر
نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهید باهنر اصفهان
روزنامه رسالت به نقل ازالیاس نادران: دولتی که با شعار شفافیت آمد، قرارداد محرمانه می بندد
کد خبر: 81964028 (5174249)
تاریخ خبر 1394/11/26
سهشنبه 16 آبان 96
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با روزنامهی شرق:
(هزینهی شفافیت سنگین است)
رئیس دولت محرمانهها از شفافیت میگوید!
رئيس جمهور در هرمزگان: تنها راه مبارزه با فساد و رانت، شفافيت است!/ کارنامه دولت چه میزان با شعارها همخوانی دارد؟
goo.gl/jbGQKW
گفتگوهای ژنو محرمانه
گفتگوهای لوزان محرمانه
گفتگوهای برجام محرمانه
قرارداد ایرباس محرمانه
قرارداد بوئینگ محرمانه
قراداد پژو محرمانه
قرارداد نیروگاه یونیت اینترنشنال محرمانه
قرارداد FATF محرمانه
قراردادهای IPC محرمانه
نرخ رشد اقتصادی محرمانه
مبلغ جریمه گازی ایران-ترکیه محرمانه
گزارش کیفیت بنزین خارجی محرمانه
جریمه قرارداد کرسنت محرمانه
حقوقهای نجومی محرمانه
لیست اموال وزرا محرمانه
شفافشدن حقوقها برای مردم محرمانه
آمارهای سلامت محرمانه
حذف کارت سوخت محرمانه
حدف ایران کد و شبنم محرمانه
آمارهای وام ازدواج محرمانه
قرارداد کرسنت محرمانه
آمار چکهای برگشتی محرمانه
امضای سند 2030 محرمانه
قرارداد با توتال محرمانه
@Rajanews_com
شفافیت و ارائه خدمات بهتر عاملی برای مخالفت با استارت آپهای بیمه ای
مدتی است که چند استارت آپ بیمه ای شرایط خرید بیمه به صورت آنلاین را فراهم کرده اند و خدمات بهتری را نسبت به قبل ارائه می نمایند.
به عنوان نمونه بازار سنتی بیمه، امکان مقایسه را برای متقاضیان خرید بیمه فراهم نمی کرد و به دلیل شرایط سخت مقایسه بیمه های مختلف و عدم شفافیت حق بیمه ها، خرید بیمه در یک فضای مبهمی انجام می شد.
مثلاً در بازار سنتی هنگامی که خریدار مبادرت به خرید بیمه شخص ثالث از شرکتی می کرد، این آگاهی را نداشت که مبلغ حق بیمه در شرکت های دیگر و یا حتی نمایندگی های دیگر همان شرکت چقدر است و این در حالی است که شرکت های ارائه دهنده بیمه آنلاین مثل بیمیتو و بیمه بازار در گام اول اقدام به مقایسه شرایط و قیمت بیمه های مختلف می کنند.
همین موضوع ارائه خدمات بهتر و شفافیت باعث شده است تا نمایندگان بیمه با برگزاری کمپینی تلگرامی با این کسب و کارهای نوپای اینترنتی در عرصه بیمه مخالفت کنند و در همین راستا برخی مدیران عالی شرکت های بیمه نیز به جمع آنان پیوسته اند.
به تازگی نیز در راستای همین برخوردها، مدیر بیمه های اتومبیل شرکت بیمه ایران طی نامه ای خطاب به مدیران استارتاپ های فروش آنلاین بیمه، بازه زمانی ۳ روزه ای را تعیین نموده است تا آن ها اقدام به حذف آرم، نشان و فروش هر یک از بیمه های شرکت مذکور نمایند.
این گونه برخوردها با سیاست های دولت مبنی بر حمایت از کسب وکارهای نوپا و کارآفرینان حوزه کسب وکارهای اینترنتی در تضاد است.
حال باید منتظر ماند و دید که واکنش مدیران رده بالای دولتی چون محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که همواره خود را حامی کسب و کارهای نوپای اینترنتی و استارت آپ ها معرفی کرده اند، به موضع گیری های اخیر برخی از مدیران میانی صنعت بیمه چگونه خواهد بود.
در کرسی آزاداندیشی «توهم شفافیت» مطرح شد؛
مبارزه با فساد نیازمند فرآیندی گام به گام است
در کرسی آزاداندیشی «توهم شفافیت» در دانشگاه بوعلی سینا تأکید شد مبارزه با فساد تنها در طول یک پروسه و فرآیندی گامبهگام امکانپذیر خواهد بود که شفافیت مهمترین کارکرد را برای آن دارد.
به گزارش ایسنا، منطقه همدان، کرسی آزاداندیشی «توهم شفافیت» با موضع بررسی شفافیت در سیاست و حکومت جمهوری اسلامی صبح امروز در دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلیسینا برگزار شد.
میلاد ذوالفقاری، دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه بوعلیسینا در ابتدای این نشست علمی، با بیان اینکه در قوانین ایران، اطلاعات به 4 دسته اصلی تقسیمبندی میشود، گفت: در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، دادهها به 4 دسته عمومی، شخصی، امنیتی و تجاری تقسیمبندی میشود که اطلاعات عمومی در حوزه شفافیت مورد بررسی قرار میگیرد.
وی افزود: طبق تعریف سازمان بینالمللی شفافیت، مفهوم شفافیت درباره قوانین ( (rules، برنامهها(plans)، فرآیندها(process) و اقدامات (actions) موضوعیت دارد و جامعه هدف مقامات و کارکنان دولتی، مدیران و بازرگانان را شامل میشود.
|
ذوالفقاری، زمان و مکان انتشار مناسب و نهاد و محتوای مشخص و استاندارد را از مؤلفههای اصلی شفافیت عنوان کرد و ادامه داد: شفافیت بهعنوان مقدمه اصلی اصلاح رفتار در حاکمیت شناخته میشود و تازمانیکه انتشار اطلاعاتی وجود نداشته باشد، تحلیل داده و مطالبهگری از سوی مردم و رسانهها صورت نخواهد گرفت.
وی با اشاره به نقش رسانههای مستقل در مطالبهگری از حاکمیت، خاطرنشان کرد: آنچه نقش تأثیرگذاری در زنجیره انتشار اطلاعات تا اصلاح رفتار دارد، نقش رسانهها در تحلیل انبوهی از اطلاعات شفاف شده و تبدیل آن به گفتمان عمومی است.
این دانشجوی علوم سیاسی با بیان اینکه دموکراسی مدرن بر مشارکت مردم و رسانهها تأثیر میگذارد، اظهار کرد: در مطالعاتی که در غرب صورت گرفته تأکید میشود طرح سوالات، ارائه پیشنهادهای مختلف و حتی اعتراضات مدنی نتیجه آگاهی مردم و رسانهها بهواسطه گردش آزاد اطلاعات خواهد بود.
وی با اشاره به گزارش سازمان بینالمللی شفافیت درباره نقش شفافیت در مبارزه با فساد، تصریح کرد: آنچه بهعنوان فساد در یک حکومت شناخته میشود با یک حرکت بزرگ نمیتوان ریشهکن کرد بلکه در طول یک پروسه و فرآیندی گامبهگام میخواهد که شفافیت مهمترین کارکرد را برای آن دارد.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: امروزه مشخصشده که مهمترین راه برای مقابله با فساد شفافیت است و مهمترین نقش در مشارکت مردم را افزایش اعتماد عمومی دارد.
این فعال دانشجویی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی بهطور مستقیم به شفافیت اشارهای نشده است، یادآور شد: در اصلهای متعددی از قانون اساسی راهکارهایی وجود دارد که میتوان برای شفافیت استفاده کرد.
وی با اشاره به اصل 3 قانون اساسی درباره وظایف دولت تأکید کرد: در این اصل بر محو هر گونه انحصارطلبی، مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی و اجتماعی و ایجاد نظام اداری صحیح اشاره شده که همگی بهصورت غیرمستقیم با شفافیت در ارتباط هستند.
وی اصل 8 قانون اساسی که به مسأله امر به معرف و نهی از منکر مردم در برابر دولت میپردازد را از مهترین مسائلی دانست که میتوان از آن برای مطالبه شفافیت استفاده کرد و ادامه داد: اصل 24 قانون اساسی بر آزادی مطبوعات تأکید دارد و در اصل 69 نیز از انتشار عمومی مذاکرات علنی مجلس در روزنامه رسمی صحبت شده است.
این دانشجوی علوم سیاسی بیان کرد: اگر شفافیت را یکی از مهمترین فرآیندها در پیشگیری از فساد دانست حتی میتوان به استناد بند 5 اصل 156 قانون اساسی آن را از قوه قضائیه مطالبه کرد و از ظرفیت علنی بودن محاکمات در دادگاهها که در اصل 165 گفته شده نیز استفاده کرد.
ذوالفقاری در ادامه با بررسی فرآیندهای ابلاغ سیاستهای کلی نظام بهعنوان یک سند بالادستی اظهار کرد: در این سیاستها نیز اشاره مستقیمی به شفافیت نشده است اما بهطورکلی در سیاستهای کلی مثل مسکن، اقتصاد مقاومتی، انتخابات و سلامت نمونههایی را میتوان اشاره کرد که با شفافیت مرتبط هستند.
این فعال دانشجویی با بررسی شفافیت در سه سطح زیرساخت، نهادی و فردی تأکید کرد: شفافیت در سطح زیرساخت به گزارههای مثل تعارض منافع، گردش آزاد اطلاعات و گزارشگران تخلف تقسیمبندی میشود که بهجز گردش آزاد اطلاعات بقیه امور کاملاً وضعیت قابلقبول نیست.
|
وی همچنین از شفافیت خریدهای دولتی، شفافیت بودجه، دولت الکترونیک و عریضهنویسی بهعنوان زیرساخت نهادی نام برد و تأکید کرد: در این حوزه نیز با وجود تلاشهای صورت گرفته همچنان وضعیت قابلقبول نیست.
وی سطح فردی که شامل شفافی هدایا، دربهای چرخان و اعلام عمومی داراییها هست را بهعنوان آخرین مبحث حوزه شفافیت مورد بررسی قرارداد و درنتیجه گیری کلی بحث خاطرنشان کرد: ریشه عدم توجه کافی به شفافیت در ایران، به ریشههای تاریخی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برمیگردد.
- شفافیت نیازمند یک فرآیند تدریجی و زمانبر است
دکتر حسن رحیمیروشن، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلیسینا نیز در ادامه این نشست، با بیان اینکه در قوانین بالادستی به جزئیات اشاره نمیشود، تأکید کرد: شفافیت نکته بسیار مهمی است و ذیل قوانین بالادستی میتوان آن را مطالبه کرد.
وی افزود: هرچند در قانون اساسی اشاره مستقیمی به کلیدواژه شفافیت نشده اما در ذیل قانون اساسی میتوان با قوانین عادی شفافیت را ایجاد کرد که تحقیق جامع و علمی در این باب صورت نگرفته شده است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه از زمان تصویب اصلاحیه قانون اساسی نزدیک به 30 سال میگذرد، تصریح کرد: شاید در قانون اساسی برای سالهای آینده نیاز به بازنگری وجود داشته باشد که راه بازنگری نیز در خود قانون اساسی دیدهشده است.
رحیمیروشن در پایان تأکید کرد: شفافیت نیازمند یک فرآیند تدریجی و زمانبر است و همین مطالبات و تکرار آن بهمرور این مسأله را جا خواهد انداخت.
حجت الاسلام سید حسن خمینی پنجشنبه شب در دیدار با رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران:
شفافیت تنها راه مبارزه با فساد است.
یکی از اموری که همه جامعه نسبت به آن درست می گویند یا بخشی را استنباط می کنند بخش فساد اداری و فساد اقتصادی است، کار بسیار خوبی که شورا با سامانه شفافیت شروع کرده و گامی که در این مسیر برداشته بسیار کار درستی است.
وی افکار عمومی را راه مبارزه با فساد بیان کرد و گفت: هر راهی برای مبارزه با فساد جز مسیر افکار عمومی فسادی بر فسادهای قبلی اضافه می کند؛ راه مبارزه «اتاق شیشه ای است» و ما همه باید بدانیم سر سفره مردم نشسته ایم؛ باید همه مردم ببینند.
وی ادامه داد: ممکن است این شفافیت در اوایل مسیر دردهایی داشته باشد ولی تدبیر و خرد جامعه هم هست و مردم واقعیات را می فهمند و لذا هرچه بیشتر شفافیت را توسعه دهید.
یادگار امام ادامه داد: تلقی جامعه وقتی از فساد برداشته می شود که احساس سلامت کند؛ احساس سلامت از خود سلامت مهمتر است.
وی افزود:در برخی موارد گندم داران جو فروش هستیم. برای اینکه نتوانسته ایم خیلی چیزها را درست بیان کنیم، لذا هم در شورای شهر و هم در شهرداری بر شفافیت پافشاری کنید.
شفافیت به جای قاچاق
بررسی اثرات جانبی بازار دوم ارز در گفتوگو با فرخ قبادی
پس از کشوقوس فراوان بازار دوم ارز دو هفته قبل آغاز به کار کرد. اگرچه پیش از این، معامله ارز با نرخی به جز 4200 تومان مصداق قاچاق شناخته میشد، اما سیاستگذار با اعلام آغاز به کار این بازار به صورت تلویحی اعلام کرد که از این پس مبادلات ارزی در این بازار جدید با نرخی به جز نرخ مصوب، به صورت رسمی به جریان خواهد افتاد. اما آیا ایجاد این بازار جدید میتواند بساط بازار موسوم به قاچاق در بازار شبهخیابانی ارز را جمع کند؟ برای پاسخ به این سوال با فرخ قبادی به گفتوگو نشستیم. قبادی ضمن اینکه نفس تصمیم اخیر سیاستگذاران را مثبت ارزیابی میکند، عقیده دارد تشکیل بازار ثانویه، در حقیقت پاسخ به یک ضرورت بود. چنانچه این بازار تشکیل نمیشد، قطعاً بازار سیاه گسترش مییافت و با توجه به تهدید دولت به برخورد با متخلفان، قیمت ارز در بازار سیاه بالاتر هم میرفت. از نظر این اقتصاددان تشکیل این بازار آنچه قبلاً در خفا و با قانونشکنی صورت میگرفت را قانونمند و شفاف میسازد. عضو سابق هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است راه افتادن این بازار، به شرطی که مخالفتها و مانعتراشیها متوقف شود و دخالتی هم از سوی دولت در آن صورت نگیرد، تقاضا و عرضه ارز قیمتی را مشخص خواهد کرد. به گمان وی قیمت تعادلی در این بازار به میزان قابل توجهی بالاتر از نرخ دولتی و پایینتر از نرخ بازار سیاه کنونی خواهد بود. در همین حال و به احتمال قوی، قیمت در این بازار رو به کاهش خواهد داشت، البته به شرطی که تحریمهای جدید، انتظارات را در بازار ارز تغییر ندهد و تلاطم را به بازار بازنگرداند.
نماینده مجلس: شفاف سازی به سود مسئولان است
سید احسن علوی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به تاثیر اطلاع رسانی به موقع و مستمر مسئولین از شرایط کشور و اقداماتی که انجام میدهند بر شکستن التهابات بازار و کشور، بیان کرد: یکی از مسائلی که مردم را آزار میدهد این است که برخی از مسئولین از واقعیتها فرار میکنند و تلاش دارند تا واقعیتها را از مردم پنهان کنند. یکی از مولفههای کشورهای توسعه یافته این است که مسئولان به مردم احترام میگذارند و هم به مردم اطلاع رسانی دقیق دارند و هم نظر مردم برای آن ها مهم است.
وی در ادامه گفت: اگر در دیگر کشورها در یک وزارتخانه به هر گونهای تخلفی رخ داده باشد، فورا به مردم اطلاع رسانی میشود و از مردم عذرخواهی می کنند. در بعضی از موارد نیز مسئول مربوطه به دلیل بروز تخلف استعفا میکند. دلیل این نوع برخورد این است که برای آنان منافع ملی مهم است و مسئولین نسبت به منافع ملی احساس مسئولیت دارند و میدانند که با یک خطا توسط آیندگان محاکمه خواهند شد.
نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی افزود: اما در کشورهای جهان سوم و کشور ما اینگونه نیست. مسئولین احساس میکنند کسی در آینده آنها را محاکمه نخواهد کرد و برایشان مهم نیست که برای نسلهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر ما برای آینده کار میکردیم مسلما برنامه ریزی صحیحی داشتیم و برنامههای خود را آسیب شناسی میکردیم تا ببینیم چرا برنامه ای که توسط افراد متخصص تهیه می شود در نهایت با مشکل رو به رو میشود.
علوی تصریح کرد: مسئولان باید مردم را در جریان مسائل قرار دهند چراکه مسئولان متعلق به مردم و از جنس مردم هستند. البته برخی از مسائل مرتبط با امنیت ملی را نمی توان به طور کامل اطلاع رسانی کرد اما مسائل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی باید به طور کامل به مردم اطلاع رسانی شود. اگر از مردم مسائل پنهان کنیم در نهایت تبدیل به مسئلهای نظیر ارز و قاچاق می شود.
وی خاطر نشان کرد: خطاها و مفاسد قطعا روزی خود را نشان خواهند داد. اما گاهی برخی سر خود را زیر برف می کنند و فکر می کنند مردم نیز مسائل را نمی بینند. شفاف سازی به سود مسئولان است. متاسفانه در کشور ما تعارض منافع وجود دارد و همیشه در تلاش هستیم این مساله را کتمان کنیم اما این مساله به آرامی مانند مریضی که توسط افراد جدی گرفته نشده است خود را نشان خواهد داد که دیگر زمان مداوا آن نیز گذشته است.
علوی در ادامه تصریح کرد: کشور هرچه قدر در راستا شفافیت حرکت کند به سود مسئولان است ما اگر نتوانیم به این سمت حرکت کنیم دچار مشکل خواهیم شد. کمااینکه در خیلی از مسائلی که امروز به مشکل خوردهایم، زاییده پنهان کاری است. بحران به خودی خود ایجاد نمی شود.از آنجا که اطلاع رسانی به موقع انجام نمی شود و هر خطائی به گردن مسئول قبلی انداخته میشود در نهایت مسائل به بحران تبدیل می شود.
نایب رئیس کمیسیون عمران در ادامه اظهار کرد: زمانی که به مردم اطلاع رسانی کامل نشود در نهایت نسبت به مسئولان بی اعتماد می شوند. در دنیای اطلاع رسانی امروز همه رسانهها به خصوص رسانه ملی میتواند نقش موثری در اطلاع رسانی داشته باشد. مردم امروز در جریان مسائل از طریق رسانههای متعدد قرار میگیرند منتهی گاهی رسانهها اخبار معتبر در اختیار مردم قرار نمی دهند که منجر به سرگردانی مردم می شود. لذا مسئولین باید به رسانه ملی روی آورند و مسائل را به اطلاع مردم برسانند. به عنوان مثال در خصوص بازار ارز و قاچاق کالا باید به مردم توضیح دهند.
وی در پایان گفت: مسئولین باید در رسانه ملی حضور یابند و به خطاها و عدم برنامه ریزی خود اذعان کنند. خیلی بد است که امروز در حوزه واردات خودرو در رسانه ملی یک مسئول دیگری را به تخلف متهم می کند و دیگری نیز می گوید من اشتباهی نکردم. این امر باعث میشود مردم به همه چی تردید داشته باشند. مسئولین باید شهامت داشته باشند و حقایق را به مردم بگویند.
دکتر علی لاریجانی پیش از ظهر امروز (دوشنبه، 8 مردادماه) در نشست فراکسیون شفاف سازی، سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی:
نمایندگان مجلس مقدار زیادی از وظایف خود را انجام دادند و چند قانون علیه مبارزه با فساد تصویب شده که باید اجرای قوانین پیگیری شود. قوانین مرتبط با شفاف سازی اقتصادی و مبارزه با فساد یکی از نمونه های قوانین مذکور است، همان طور که از همکاران نماینده مجلس مطرح کردند در حال حاضر نیز روی سایت حقوق و مزایای نمایندگان مجلس مشخص شده است و دیگر جنبه پنهانی وجود ندارد.
وی افزود: تهمت ها و تخریب های زیادی بیان می شود، به طور مثال گفته می شود یک شخص 40 میلیارد تومان پول دارد، بنده نمی شناسم و این موضوعات را باید هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری کند؛ اما در این قضایا نباید افراط شود.
وی ادامه داد: حجیم بودن دولت مانع کارکرد صحیح شده به نحوی که یک سرمایه گذار برای سرمایه گذاری باید به طور مثال به 10 سازمان مراجعه کند در هر صورت لازم نیست که سرمایه گذار کفش آهنین به پا کند چرا که در حال حاضر قانون پنجره واحد تجارت وجود دارد؛ اما اینکه چرا اجرایی نمی شود باید پیگیری شود تا مانع فساد و بحث رشوه شود.
دکتر لاریجانی اضافه کرد: رفتار ساختار حکومتی در دولت قدری قدیمی است بنابراین باید آموزش های لازم ارائه شود و بحث دولت الکترونیک به سرانجام برسد چرا که می تواند حدود 50 درصد فسادها را از بین ببرد.
پرونده «اقتصاد ایران و شفافیت» در خبرگزاری تسنیم تشکیل شده است به مسائل مختلف مربوط به حوزه شفافیت در اقتصاد ایران میپردازد که در این راستا به شفافیت نهادهای مهمی چون بانک ها و بانک مرکزی، نظام مالیاتی ایران و همچنین تجربه برخی کشورها پرداخته است.
1 نوشته با یک موضوع موجود ترکیب شدند: شفافیت و حکمرانی
جلوهگاه حاکمیت قانون
چرا ساختار سیاستگذاری ایران باید تن به شفافیت بدهد؟
مصطفی نعمتی / نویسنده نشریه
گزارش سازمان بینالمللی شفافیت (Transparency International) نشان میدهد که بیش از دوسوم کشورهای دنیا به نحوی با پدیده فساد و سطح پایین شفافیت در سیاستها و عملکردهای خود به ویژه در حوزه مالی دستبهگریبان هستند. گزارشهای این سازمان میگوید که موضوع فساد در مقیاس گستردهای در دنیا وجود دارد به طوری که 68 درصد از کشورهای دنیا به طور جدی با مشکل فساد دستبهگریبان هستند که این وضعیت شامل نیمی از کشورهای عضو گروه G20 هم میشود و هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که از فساد اداری و مالی در امان باشد!
10نوشته به موضوع تازه تبدیل شد: خبرنامه شفافیت و مبارزه با فساد
A post was merged into an existing topic: خبرنامه شفافیت و مبارزه با فساد