راه‌حل‌های مبتنی بر داده برای مدیریت بهتر کرونا

سلام
امروز خبر فوت ۲ نفر بخاطر ویروس کرونا تایید شد. چند روز پیشاز این خبر این ایده در ذهن جمع دوستان شکل گرفت که اگر یک مقام مسئول از وزارت بهداشت از ما راه حل مقابله با این ویروس را درخواست کند، چه چیزی برای ارائه به ایشان داریم؟؟
به بیان بهتر، شما چه راه حل هایی را با محوریت داده باز برای مقابله با ویروس ‌کرونا پیشنهاد می دهید؟

3 پسندیده

برخی از دوستان احساس کرده بودند که راه‌حل‌های واقع‌گرایانه مدنظر هست درصورتی که اینگونه نبوده و صرفاً هدف جمع‌اوری یک سری از ایده‌ها و پیشنهادها مرتبط با موضوع هست. میدانیم که با توجه به شرایط کنونی کشور امکان هیچ گونه حرکتی که مردم را از لحاظ روانی تهییج کنه وجود نداره. به همین خاطر به دنبال پیشنهادهای آرمان‌گرایانه هستیم تا در زمان و مکان مناسب به سمع و نظر مسئولین مربوطه برسد.
به نظر خودم برخی از موارد زیر قابل توجه هست.
راهکارهای کوتاه مدت:

  1. ایجاد پلتفرم دسترسی به کلیه اطلاعات پایه در مورد ویروس کرونا؛ آشنایی با ویروس، علائم، موارد پیشگیری، آموزش‌ها و …
  2. ایجاد مرکز جمع‌آوری داده‌های مربوط به موارد مشکوک، مکان‌های احتمالی، دانشجویان و سایر افراد برگشتی از کشور چین و سایر کشورهایی که ویروس در آنها وجود دارد و انتشار این‌گونه داده‌ها
  3. شناسایی افرادی که از لحاظ جسمی قدرت تحمل ویروس را ندارند(کهنسالان، افراد فقیر، معتادان و…)
  4. ایجاد ارتباط بین متخصصان و پزشکان این حوزه و برگزاری نشست‌های علمی برای پیشگیری و مقابله و ایجاد پلتفرم‌ انتشار این قبیل داده‌ها
  5. جمع آوری و انتشار کلیه داده‌های مربوط به کشورهای همسایه، میزان شیوع، نقاط شیوع، مسافران واردشده از کشورهای گرفتارشده
  6. ایجاد دسترسی به نقشه تسهیلات درمانی برای مردم (مراکز درمانی،‌ داروها و…)
  7. ارتقای کیفیت داده برای ارائه به مردم با هدف ارتقای خدمات یا کاهش بیماری
  8. جمع‌آوری و انتشار داده‌های حاصل از تجربیات سنتی مردم در درمان بیماری‌ها،‌ داده‌های حاصل از آزمایشگاه‌ها و…
  9. جمع‌آوری و انتشار داده‌های مربوط به آب وهوا، نقشه‌ها و جمعیت در ارتباط با ویروس

راهکارهای بلندمدت:

  1. تدوین خط‌مشی‌ها و استراتژی‌های داده باز در حوزه سلامت
  2. ارتقای توانایی و قدرت دانشمندان در تحلیل داده در حوزه سلامت
2 پسندیده

کرونای چند وجهی!ا پنج درس‌ مدیریتی از کرونا (زمان خواندن: ۲دقیقه)

:writing_hand: فرشید گل‌زاده کرمانی

:id: @Fgolzadeh

:one: بحران‌های نوظهور عصر جدید، محدود و در یک حوزه تخصصی قابل حل نیست. مجموعه‌ای از دانش‌ها ب اید به خدمت گرفته شود.

:two: رویکرد مدیریتی به حل بحران، در اولین مرحله، پایدار کردن شرایط با استراتژی‌های ساده و به صورت کاملا دستوری است.

به عنوان مثال، شاخص بحرانی در شیوع ویروس کرونا، قدرت گسترش آن است. قبل از هر اقدام و تهیه پروتکل، دستورالعمل و ایجاد آمادگی برای درمان، باید با دستورات “سریع، صریح و ساده” ، از گسترش آن جلوگیری کرد. مثلا تعطیلی سریع مکان‌های عمومی و محدود کردن شهروندان به خروج از منزل

:three: در مرحله بعد و همراه با تجهیز و آمادگی بخش‌های پزشکی، داده‌های معتبر مهمترین نیاز برای حل بحران است.

هوش مصنوعی و تحلیل‌های داده‌های انبوه، مدیریت هوشمند شیوع ویروس را هم برای دولت و هم برای شهروندان امکان‌پذیر می‌کند.

داده‌های انبوه و قدرت هوش مصنوعی برای پردازش آن‌ها و استخراج دانش (الگوها و روندها) کاربردهای وسیع دارد.

به عنوان مثال و یک نمونه ساده آن، چین با زیرساخت هوش مصنوعی، امکان تفکیک افراد را در سه رده؛ آلوده، مشکوک به آلودگی و سالم را هم برای متولیان و هم برای خود مردم فراهم کرده است.

شهروندان بر روی موبایل، ترافیک انسانی را در هر خیابان و محل عمومی می‌بینند و در صورت وجود افراد آلوده، مسیر و یا تصمیم خود را برای حضور مدیریت می‌کنند.

:four: کلان داده‌ و هوش مصنوعی ، تعیین‌کننده آینده مدیریت این جهان ِ پیچیده، غیرقابل پیش‌بینی و با عدم قطعیت‌های فراوان است.

ابرقدرت‌های آینده جهان، کشورها و ملت‌هایی خواهند بود که داده‌های کلان و قدرت مدیریت آن را در اختیار دارند. بیگ دِیتا، حق مسلم ماست.

:five: کرونا یک دنیا درس دارد. جوامع توسعه یافته، سریع یاد می‌گیرند . از یکدیگر می‌آموزند. درس‌های آموخته را برای آینده فرا می‌گیرند وگرنه کشورشان را بسیار گران و غیر اقتصادی مدیریت خواهند کرد.

یک‌شنبه ۴اسفند۹۸

:earth_americas:
کرونا و یک راهکار ملی

:writing_hand: فرشید گل‌زاده کرمانی

:id: @fgolzadeh

در ادامه دو پست قبلی در مورد حل بحران ویروس کرونا، همکاری سه ضلع: ۱.دولت، ۲.مردم و ۳.بخش‌ خصوصی به ویژه شرکت‌های فناورانه را برای اجرای یک پروژه ملی به نام CORONA-TRACEرا می‌طلبد.

:one: دولت به خصوص وزارت بهداشت و درمان: متولی پروژه و داده‌ها

:two: شرکت‌های مطرح در حوزه هوش مصنوعی به خصوص با زیرساخت‌های مسیریابی، متولی تولید اپلیکیشن

:three: شرکت‌ها با زیرساخت‌های پردازش ابری (Cloud-Computing)، متولی پردازش و ارائه زیرساخت

:four: مردم، متولی نصب اپلیکیشن و ورود داده برای تولید و توسعه کلان داده (Big-data)

این پروژه یک دانش ملی و یک زیرساخت هوشمند ِ ارزشمند برای مقابله با هر تهدید گسترده‌ای از جنس بیماری‌های اپیدمی در آینده را فراهم خواهد کرد.

۵-اسفند-۹۸
@fgolzadeh

2 پسندیده

تکنولوژی در خدمت مبارزه با کرونا
به گزارش CNN، کره ی جنوبی برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا، اطلاعات مربوط به بیماران شناسایی شده را در اختیار سازندگان اپلیکیشن های پزشکی قرار داده است. این اپلیکیشن ها، محل های آلوده به ویروس را نشان می دهند تا میزان تردد در آنها و شیوع بیماری کاهش پیدا کند. (منبع: @medvoice)

https://www.cnn.com/2020/02/28/tech/korea-coronavirus-tracking-apps/index.html

3 پسندیده

از سایت جادی:

کرونا همه رو به تکاپو انداخته، از هکرهای خوبی که ۵۳۵۲ مقاله علمی مرتبط با کرونا رو به شکل پابلیک در اختیار عموم گذاشتن ( The Coronavirus Papers unlocked: 5,352 scientific articles covering the coronavirus - fully searchable and free. : Coronavirus ) تا هکرهایی که ترس مردم از کرونا رو تبدیل کردن به کمپین‌های بدافزار و فیشینگ و سوء استفاده از موقعیت. ( https://www.digitaltrends.com/computing/hackers-coronavirus-malware )

اما دیتاساینسی ها هم بیکار نیستن و اتفاقا ممکنه با داشتن دیتای زیاد، حداقل الگوهایی کشف بشه که به درد بقیه هم بخوره. فعلا قدم اول انتشار این دیتاست بوده روی سایت کگل ( Novel Corona Virus 2019 Dataset | Kaggle ). اگر در این حوزه هستین و کگل رو نمی‌شناسین، وقتشه که نه فقط به این دیتاست که به کل ماجرا هم نگاه دقیق داشته باشین. کگل که شامل تایم سریز روی یکسری از موارد است شامل:

شماره سریال
تاریخ مشاهده
استان
کشور
آخرین آپدیت
تعداد تایید شده ابتلا
تعداد تایید شده مرگ
تعداد تایید شده بهبودی
و خب شما می تونین انواع نمودارها و تحلیل ها رو ازش در بیارین. دانشگاه جان هاپکینز این دیتا رو به صورت دیتاشیت گوگل ارائه داده‌ ( Novel Coronavirus (2019-nCoV) Cases, provided by JHU CSSE (retired) - Google Диск ) . معلومه که بدون اطلاعات صحیح در یک موضوع، پایه درک اون موضوع است. تا وقتی از چیزی اطلاعات منسجم نداشته باشیم، نمی تونیم در موردش حرف خاصی هم بزنیم.

منبع: https://jadi.net/2020/02/corona-datasete

1 پسندیده

سلام. چقدر خوب میشه که اطلاعات هویتی(مثل اسم) یا مکانی(سکونت) یا هریک از مبتلایان به کرونا در شهرهای سنتی و کوچک داخل یک سایت منتشر بشه. چرا؟
جواب: توی شهرها و شهرستان‌های کوچک که قدیمی و سنتی هستند؛ مردم همدیگر رو میشناسن. این باعث میشه که مردم میتونن با دونستن اسم فرد مبتلا یا محل زندگی وی شبکه‌ی ارتباطی وی را با اطلاعاتی که از همدیگه دارند حدس بزنند و از ارتباط با افراد در این شبکه خودداری کنند.
به نظرم اطلاعات هویتی برای شهرهای کوچک جواب میده ولی از لحاظ بحث های امنیتی و حریم شخصی محل اشکال است.

دوستان سلام
من متاسفانه بحث های قبلی را به موقع نخونده بودم وا لان که اومدم اینجا کمک بگیرم دیدم چقدر خوب اشاره هایی شده بود. آقای کرمانی هم ایده کلی را خوب گفته بودند.
الغرض

  1. فکر کنم من دسترسی لازم برای ایجاد موضوع مستقل ندارم درسته؟
  2. از بودجه شخصی ناچیزم، یک گروه کدنویس حاضر به همکاری شده است
2 پسندیده

دولت سنگاپور یک #chatbot جدید را جهت کمک به کارفرمایان و بروز نگه داشتن آنها در خصوص اخبار پیرامون ویروس COVID-19 راه اندازی کرده است.

این Chatbot، بر اساس سؤالات برنامه ریزی شده در مورد وضعیت موجود ، پاسخهایی را ارائه می دهد. کارفرمایان می توانند اطلاعات بیشتری از جمله کمک هایی را که برای آنها در دسترس است را مطلع شوند و از این طریق از نحوه تداوم کسب و کارشان اطمینان حاصل کنند. آنها همچنین می توانند در مورد اقدامات کمک به مردم وکسب و کارهایی که در بودجه اخیر سال 2020 اعلام شده است، اطلاعات کسب کنند. که شامل بسته 4 میلیارد دلاری جهت حمایت و پایداری اقتصاد است. این chatbot توسط وزارت صنعت وتجارت (MTI) و GovTech ایجاد شده است. آقای Chan Chun Sing، وزیرصنعت و تجارت گفته است كه این شركت اطلاعات و بروزرسانی های به موقع را در مورد وضعیت ویروس در اختیار شركت ها قرار خواهد داد.

:small_blue_diamond:استفاده ازChatbot ها در #سنگاپور رایج است. اغلب وب سایتهای دولتی دارای امکان chatbot هستند که دسترسی سریع و آسان به اطلاعات را فراهم می کند.

http://go.gov.sg/businessconnect

2 پسندیده

دستورالعمل‌ها و مصوبات مربوط با ویروس کرونا به منظور دسترسی شفاف و بدون محدودیت همه شهروندان روی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات قرار گرفت.

:small_blue_diamond:
به گزارش @peivast تا کنون بیش از ۸۰ مصوبه و اطلاعیه‌های مربوط به کرونا که از سوی بخش‌های مختلف دولت صادر شده از طریق این سامانه قابل مشاهده است.

:small_blue_diamond:
بیشتر مصوبات و اطلاعیه‌هایی که روی این سامانه قرار گرفته مربوط به مصوبات ملی است و فقط تعدادی از دستگاه‌‌های دولتی اقدام به انتشار اطلاعات و مصوبات مربوط به بخش خود روی این سامانه کرده‌اند.

:small_blue_diamond:
یکی از کمبودهای اطلاعاتی این سامانه، داده‌های مربوط به ویروس کروناست. وزارت بهداشت هنوز اقدامی برای قرار دادن اطلاعات و داده‌های مربوط به ویروس کرونا روی این سامانه نکرده است.

:id:
@peivast

:link:
متن کامل این خبر را در سایت پیوست بخوانید:

1 پسندیده

سند منتشر شده از یک شرکت بنام granicus (شرکتی که به دنبال ساخت تکنولوژی برای دولت‌هاست)

عنوان سند:
ارتباطات در طی یک بحران حوزه سلامت عمومی
در پاسخ به ویروس کرونا: بهترین اقدامات برای جوامع حاکمیتی

2020 - Public Health Comms_WBN Slides.pdf (3.9 مگابایت)

تحلیل و پیش بینی روند مبتلایان به ویروس کرونا در ایران

گزارش کارشناسی (هسته مدیریت و خدمات) - گزارش شماره 07 – سال 1398
تهیه شده درمرکز آموزش و پژوهشهای اقتصادی و اجتماعی
شورای پژوهشی اتاق بازرگانی شیراز

9812 - تحلیل و پیش بینی روند مبتلایان به ویروس کرونا در ایران.pdf (2.2 مگابایت)

1 پسندیده

دغدغه‌مندان و فعالین محلی در سراسر جهان با ایجاد یک پلتفرم جمع‌سپاری، محلی برای جمع‌آوری تمامی داده‌ها و اطلاعات مرتبط با کرونا را ایجاد کرده‌اند.
https://coronavirustechhandbook.com/

شامل موارد ذیل:

  • توصیه‌های عمومی در سراسر کشورهای جهان
  • مدل‌های پیش‌بینی
  • اینفوگرافی‌ها
  • تمامی‌ داده‌های مرتبط با کرونا از سراسر جهان
  • ابزارهای دانشمندان
  • و غیره

برای هر سرفصل نیز یک گروه چت واتساپی تشکیل شده که با عضویت در آن می‌توانید سوالات و مطالب مربوطه را با دیگران به اشتراک بگذارید.

موارد جالب و قابل تامل:

و مطالب بسیار دیگر!!!

6 پسندیده

نقشه آنلاین تعداد و موقعیت (لوکیشن) مبتلایان به کرونا در آمریکا که ساعت به ساعت به روزرسانی میشود.

یه سایت دیگه هست مال دانشگاه جان هاپکینز که قابلیت زوم کردن داره و نقشه کل دنیا رو هم در بر میگیره (البته بنابر آمار اعلامی کشورها اگه به صورت شهر به شهر اعلام بشه)

2 پسندیده

مدلسازی شیوع بیماری کرونا در ایران توسط جناب آقای دکتر علینقی مشایخی استاد دانشکده مدیریت دانشگاه شریف و ریاست محترم انجمن پویایی شناسی سیستم ها

فایل مدلسازی و توضیحات:
981223 - مدلسازی شیوع بیماری کرونا - دکتر مشایخی.pdf (1.1 مگابایت)

فراخوان ایده های کرونایی

مرکز پژوهش های مجلس در حال تدوین گزارشی با هدف “سازگارکردن سبک زندگی و شیوه انجام امور با راهبرد تحرک و ارتباط حداقلی ارتباط افراد (Social Distancing)” به طوری که 1- در کوتاه و میان مدت (تا زمان ریشه کنی بیماری) قابل تداوم باشد، 2- «تا حد امکان» مخل فعالیت های اقتصادی نباشد، 3- هزینه مالی جدیدی به دولت تحمیل نکند و 4- تا حد امکان بر تاثیرگذاری روی سیستم انگیزشی افراد متمرکز شود، است.

لطفا پس از مطالعه گزارش اولیه مربوطه در آدرس (http://rc.majlis.ir/fa/report/download/1462279)، ایده های «عملیاتی» خود، فراتر از توصیه های کلی رسانه ای به ماندن در منزل یا دورکاری را در پنج زمینه زیر به ایمیل mrceco@majles.ir یا شناسه t314159@ در پیام رسان های مختلف ارسال فرمایید.

دسته بندی کلی حوزه های ایده پردازی:
• افزایش هزینه بیرون رفتن
• کاهش فایده بیرون رفتن
• افزایش فایده در منزل ماندن
• کاهش هزینه در خانه ماندن
• شیوه های جدید انجام فعالیت

2 پسندیده

:small_red_triangle: حکمرانی داده‌محور؛ ضرورت مقابله با کرونا
:open_book: هنگامی که ویروس به سرعت در حال سفر است اطلاعات می بایست با سرعت بیشتری سفر کند!

:pen: نویسنده: ناصر نجاتی

:hourglass_flowing_sand: زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

:large_blue_diamond: امروزه یکی از چالش های اصلی در مبارزه با بیماری ها، جابجایی های رو به افزایش انسان ها می باشد بطوریکه یک انسان می تواند در زمان کوتاهی ویروس را در سراسر کره زمین منتشر کند.

:large_blue_diamond: این سطح از جابجایی بالای انسان، متخصصان حوزه تکنولوژی و ICT را به اتخاذ شیوه هایی سوق داده است تا هم شهروندان و هم مدیران شهری از شیوع ویروس در سطح شهر و کشور آگاه شوند. در شهر هوشمند، نقش داشبوردهای تصویری ارائه اطلاعات معتبر و به روز برای عموم شهروندان و سیاستمداران می باشد بطوریکه گسترش بیماری برای آن ها ملموس و قابل درک باشد.

:large_blue_diamond: ویروس کرونا را با توجه به سرعت بالای انتشار آن در جهان می توان ویروس عصر ارتباطات نامید بطوریکه در مقایسه با ویروس هم خانوادش یعنی ویروس انفلونزا از میزان شیوع بالاتری برخوردار است (برای نمونه میزان سرایت ویروس آنفلونزا از یک نفر به سایرین برابر ۱٫۳ است در حالیکه این رقم برای کرونا بین ۲ تا ۳٫۱۱ نفر می باشد) و در حدود دو ماه پس از شیوع آن در چین به اکثر نقاط جهان سرایت کرد.

:large_blue_diamond: با توجه به سرعت بالای انتشار این ویروس در جهان، سیاستگذاری مدیران شهرهای هوشمند در زمینه رصد و کنترل آن می بایست از سرعت و دقت بالایی نیز برخوردار باشد که پیش زمینه این امر بهره مندی سیاستمداران و مدیران شهری از اطلاعات به روز و معتبر درباره مبتلایان به ویروس کرونا می باشد. از این رو، در این نوشتار به بررسی اهمیت ICT و حکمرانی داده-محور جهت رصد و سیاستگذاری در دوران کرونایی پرداخته شده است.

متن کامل این گزارش از طریق لینک زیر قابل‌دسترسی است:
Coronavirus-Nejati-1-1.pdf (2.7 مگابایت)

جهت دسترسی به متن کامل گزارش در وبسایت منبع اصلی روی لینک زیر کلیک کنید:
https://b2n.ir/241059

2 پسندیده

CORRUPTION AND THE CORONAVIRUS

As the COVID-19 pandemic continues to spread, it’s important to have open and frank discussions about the vulnerabilities in our health systems that make them more susceptible to corruption.

Transparency International urges governments to act with greater transparency to improve the procurement of lifesaving medicines and vaccines, promote open and transparent contracts, prevent price gouging of drugs and medical supplies, and share information about important drug shortages in a timely way.

In addition, governments should improve transparency of clinical trial data so that scientists can build on existing research instead of starting from scratch.

Equally important, governments should do more to prevent the spread of misinformation, protect whistleblowers in their efforts to save lives and reduce the risk of bribery in hospitals and health centres.

Finally, reducing the influence of large, private interests is essential for governments to make better decisions for the public good. Public health, not political or corporate interests, must always come out on top.

مطلب کامل:

2 پسندیده
2 پسندیده

فهرستی مشابه،‌ اما کامل‌تر:

2 پسندیده

برخی از فعالین در حوزه داده ۷ گام زیر را برای گردش سیستماتیک، پایدار و مسئولانه اطلاعات به دولت‌ها پیشنهاد کردند:

[justify]1. DEVELOPING A GOVERNANCE FRAMEWORK: Public actors, private actors, and civil society, worldwide should work together to develop and/or clarify a governance framework for the trusted reuse of privately-held data toward the public interest. This framework should include governance principles, open data policies, trusted data re-use agreements, transparency requirements and safeguards, and accountability mechanisms, including ethical councils, that clearly define duties of care for data accessed in emergency contexts and do not obligate new and additional data collection by the private sector.[/justify]
[justify]2. BUILDING CAPACITY: Governments should increase the readiness and the operational capacity and maturity of the public and private sectors to re-use and act on data, for example by investing in the training, education, and reskilling of policymakers and civil servants so as to better build and deploy data collaboratives. Building capacity also includes increasing the ability to ask and formulate questions that matter and that could be answered by data. Such a list of priority questions and metrics could facilitate more rapid response by critical data holders.[/justify]
[justify]3. ESTABLISHING DATA STEWARDS: Private, public, and civil society entities should create and promote the position of a Chief Data Stewards within organizations. Data stewards would be mandated to coordinate and collaborate with counterparts toward unlocking the public interest value of data, to protect potentially sensitive information, and to act on insights derived through data analysis.[/justify]
[justify]4. BUILDING A NETWORK: Parties across sectors should establish a network of such data stewards. This community of practice can help to coordinate and streamline efforts and provide greater transparency on the current state of play with regard to data stewardship and collaboration. Its mission, objectives, participants, and criteria for participation should all be made open to the public, and its activities should be undertaken in an inclusive manner.[/justify]
[justify]5. ENGAGING PEOPLE: People should be encouraged to co-create data collaboratives for well-defined and documented public interest purposes of their choice. To enable this, governments and corporations should promote user-friendly crowdsourcing and data donation mechanisms. These mechanisms should clearly articulate to the public how their data will be responsibly used, re-used, and protected. In general, efforts should be made to make more transparent to people what the benefits of data collaboration could be for them personally and for society at large.[/justify]
[justify]6. UNLOCKING FUNDS: Funding from a variety of sources, including crowdfunding, should be unlocked and sustained without the use of heavy-handed procurement. Funders should support data systems and infrastructure with an eye toward future crises as well as current challenges. A system of pre-qualified recipients should be developed that can facilitate rapid access to resources during the first stages of a crisis. Other incentives for data collaboration should also be established, including the public recognition of private companies and civil organizations that engage in data collaboratives. Existing funding schemes should take societal priorities into account when making decisions on how to allocate funds or create incentives.[/justify]
[justify]7. PROMOTING TECHNOLOGICAL INNOVATION: With the support of governments and foundations, data scientists and researchers should co-design and co-develop technologies needed to implement data collaboration at scale and in a responsible and sustainable way. This collaborative research should be as transparent and interdisciplinary as possible, and could focus initially on core needs such as privacy-preserving technologies, security technologies, and access-control technologies.[/justify]