موضوع شفاف نمودن فعاليت های سياسی در فرانسه از دهه 1980 مورد توجه قرار گرفت و منجر به تصویب دو قانون مفصل در مارس 1988 گردید. محور های عمده این قوانين عبارت است از:
* تعيين سقف برای هزینه های انتخاباتی،
* شفافيت حساب های مالی احزاب و نامزد ها و یارانه های دولتی.
نامزد ها نمی توانند مستقيماً كمکی بپذیرند و در صورت تخلف حق شركت در انتخابات را از دست می دهند.
طبق مادۀ 4-52 كد انتخابات پارلمانی فرانسه، هر نامزد در انتخابات طبق مواد 5-52 و 6-52 حداكثر تا زمان ثبت نامزدیش، یک نماینده تعيين میكند. این نماینده میتواند یک موسسة تأمين مالی انتخاباتی یا یک شخص حقيقی موسوم به «نمایندۀ مالی» باشد. یک نماینده نمیتواند ميان چند نامزد، مشترک باشد. نماینده در طی سال پيش از روز اول ماه برگزاری انتخابات تا زمان تحویل حساب تبليغات نامزد، وجوه اختصاص یافته تبليغات انتخاباتی را دریافت میكند. او هزینه های انجام گرفته برای انتخابات و پيش از زمان برگزاری تا پایان آن را، به استثنای هزینه هایی كه یک حزب یا تشکل سياسی متقبل شده است تأمين میكند .هزینه هایی كه پيش از تعيين او بطور مستقيم توسط نامزد یا به نفع او انجام گرفته اند توسط نماینده باز پرداخت میشوند و جزو حساب بانکی یا پستی او منظور می شود. همچنين، طبق مادۀ 5-52 ، مؤسسة تأمين مالی انتخاباتی باید مطابق شرایط پيشبينی شده در مادۀ 5 قانون 1 ژوئية 1901 راجع به قرارداد مؤسسه باید همراه با موافقت كتبی نامزد اعلام شود. نامزد نمیتواند عضو مؤسسه مالی كه از او حمایت میكند باشد. در صورت انتخابات به صورت فهرست، هيچ یک از اعضای فهرست نمیتواند عضو موسسه تأمين مالی ای باشد كه از نامزدی كه در رأس صدر فهرست قرار دارد حمایت میكند. كارشناس حسابدار كه مأمور تنظيم حساب تبليغات انتخاباتی است نمی تواند رئيس یا خزانه دار این موسسه شود.
مؤسسه تأمين مالی انتخاباتی موظف است یک حساب بانکی یا پستی باز كند كه كلية عمليات مالی او را نشان دهد .حساب های مؤسسه، به حساب تبليغات نامزدی كه حمایت میكند یا به حساب تبليغات نامزد موجود در صدر فهرستی كه نامزد مورد حمایت مؤسسه در آن قرار دارد پيوست می شود.
مؤسسه فقط در طی مدت پيش بينی شده در بند دوم مادۀ 4-52 میتواند وجه دریافت كند.
مؤسسه، سه ماه پس از ثبت حساب تبليغات نامزدی كه حمایت میكند خود به خود منحل می شود.
پيش از پایان این مهلت، مؤسسه موظف است كه دربارۀ انتقال موجودی خالصش كه ناشی از آورده نامزد نباشد تصميم گيری كند. الباقی باید به یک موسسه تأمين مالی یک حزب سياسی یا به یک یا چند نهاد دارای منفعت عمومی اختصاص یابد. اگر در شرایط و مهلت پيشبينی شده در بالا، نسبت به انتقال، تصميمگيری نشده باشد بنا به درخواست فرماندار شهرستانی كه مؤسسة تأمين مالی انتخاباتی در آنجا قرار دارد، دادستان جمهوری ،موضوع را به رئيس دادگاه شهرستان ارجاع می دهد تا او، نهاد یا نهادهای دارای منفعت عمومی را كه موجودی خالص را بدست میآورند تعيين كند. درصورتی كه انتقال، پذیرفته نشده باشد نيز به همين ترتيب عمل می شود.
اگر نامزد مورد حمایت مؤسسه تأمين مالی انتخاباتی، خود را نامزد نکند پس از پایان مهلت ثبت نامزدی ،مؤسسه، خود به خود منحل می شود. انتقال موجودی خالص كه مؤسسه باید در سه ماه پس از انحلال، دربارۀ آن تصميم گيری كند مطابق شرایط پيشبينی شده در بند پيشين صورت میگيرد.
به موجب مادۀ 8-52 قانون مذكور ،كمک های یک شخص حقيقی- كه به درستی شناخته شده باشد برای تأمين مالی تبليغات یک یا چند نامزد در یک انتخابات، نباید بيش از 4600 یورو باشد.
اشخاص حقوقی، به غير از احزاب یا تشکل های سياسی، نمی توانند در تأمين مالی تبليغات انتخاباتی یک نامزد شركت كنند یا به هر عنوان، كمک مالی به او بدهند یا اموال، خدمت یا دیگر امتيازات مستقيم یا غير مستقيم را به قيمتی پایين تر از قيمت های رایج در اختيار او قرار دهند.
هر كمک مالی بيشتر از 150 یورو به یک نامزد برای تبليغات وی باید به واسطه چک، انتقال وجه، برداشت خودكار یا كارت بانکی واریز شود.
در صورتی كه مبلغ هزینه هایی كه بر مبنای مادۀ 11-52 مجاز است برابر یا بيشتر از 15000 یورو باشد مبلغ كل كمک مالی نقدی به نامزد نباید از 20 درصد این مبلغ بيشتر شود.
[هيچ نامزدی نمی تواند بطور مستقيم یا غير مستقيم و برای هر هزینه ای كه باشد از یک كشور خارجی یا یک شخص حقوقی خارجی، كمک مالی دریافت كند.
به عنوان استثنا بر بند اول مادۀ 1-52، نامزدها یا فهرست های نامزدها میتوانند از راه آگهی در مطبوعات ،كمک های مالی مجاز در این ماده را درخواست كنند. آگهی نباید نکاتی غير از آنچه مربوط به پرداخت كمک است داشته باشد .
مبالغ پيشبينی شده در این ماده، هر سال براساس مصوبه دولت، به روز می شود.
در اسناد و مدارک صادره از یک موسسة تأمين مالی انتخاباتی یا یک نمایندۀ مالی به اشخاص ثالث، بویژه اسناد و مدارک مورد استفاده برای درخواست كمک مالی باید نام نامزد یا فهرست نامزدهای دریافت كنندۀ مبالغ جمع آوری شده و نام مؤسسه و زمان تعيين آن یا نام نمایندۀ مالی و زمان انتصاب وی ذكر شود (مادۀ 9-52) و مؤسسة تأمين مالی انتخاباتی یا نمایندۀ مالی، یک رسيد را كه شرایط تهيه و استفاده از آن را مصوبة شورای دولتی تعيين میكند به كمک كننده میدهد. این مصوبه، همچنين تعيين میكند كه رسيدهای تحویل شده برای كمک های مالی برابر یا كمتر از 3000 یورو كه توسط اشخاص حقيقی اعطا شده اند در چه شرایطی ،نام نامزد یا نامزدها یا نام فهرست برخوردار از كمک را ذكر نکنند (مادۀ 10-52).
پرداخت یارانه نيز تابع مقررات خاصی است .به موجب مادۀ 1-11-52 كد انتخابات پارلمانی، دولت ،هزینه های انتخاباتی نامزدهای آن انتخاباتی را كه مادۀ 4-52 بر آنها قابل اعمال است بطور مقطوع، برابر با پنجاه درصد سقف هزینه هایشان پرداخت میكند. این پرداخت نباید از مبلغ هزینههای انجام گرفته از محل آوردۀ شخصی نامزدها كه در حساب تبليغاتشان منعکس شده است بيشتر شود .
در فرانسه، ستاد اداری مستقل به نام كميسيون ملی حساب های تبليغات انتخابات و امور مالی سياسی تشکيل شده است. این كميسيون شامل نه عضو است كه به مدت پنج سال و براساس مصوبة دولت منصوب می شوند (مادۀ 14-52). كميسيون ملی حسابهای تبليغات انتخاباتی و امور مالی سياسی ،حساب های تبليغات انتخاباتی را تأیيد و پس از دادرسی ترافعی، رد یا اصلاح میكند. این كميسيون، مبلغ پرداخت مقطوع پيشبينیشده در ماده 1-11-52 را تعيين میكند (مادۀ 15-52).