گزارش های بسیار خوبی از مرکز پژوهش های مجلس در مورد دربهای گردان منتشر شده است که حاوی مطالب دقیق و جدیدی است. با توجه به اینکه این موضوع از موضوعات کاری ماست، لازم است علم ما در مورد آنها بیشتر و به روز باشد و از طرفی استفاده از این منبع معتبر در کارهای آتی برای ارجاع بسیار مناسب است از این رو ما در این موضوع قصد داریم با مطالعه و بررسی، مطالب اصلی و نکات مهمتر گزارشهای مرکز پژوهشها را جمعآوری کنیم.
لطفا مشارکت بفرمائید.
گزارش اول: مروری بر ادبیات جهانی پدیده «درب گردان» (جابجایی اشخاص بین بخش خصوصی و عمومی) 1. انگیزه ها، پیامدها و راهبردهای تنظیم گری
15160.pdf (1.2 مگابایت)
چکیده:
-
درب گردان زمینهای برای تعارض منافع و تشدیدکننده آن(ص1)
-
اهمیت پرداختن به درب گردان در شرایط خاص ایران(ص1):
1.فقدان هرگونه ضوابط(اعم از شفاف سازی، وضع محدودیت، و سازو کارهای تشویقی و تنبیهی)
2.روند خصوصی سازی اقتصاد و توسعهی بخش خصوصی
مقدمه:
- درب گردان نمونهای از مسئله گسترده و چند وجهی تعارض منافع(ص2)
- توجه به تعارض منافع،تفاوت طراحی یک نظام انسانی با نظام ماشینی است.(ص2)
- ذکر مثالهای مناسب و کاربردی(ص3)
1.چیستی پدیده درب گردان
دلایل وجود پتانسیل بالا برای شکل گیری درب گردان(ص4و5)
1-1.تعارض منافع و پدیده درب گردان
- تعریف دقیقتر درب گردان(ص5)
- مهمترین بازیگران دربهای گردان(ص6)
1-2.لابیگری و نسبت آن با بخش خصوصی و عمومی
- تعریف واسطهگری سیاستی(لابیگری) و تجربهی شفافیت لابیگران در امریکا(ص6)
- رواج لابیگری و بازار آن(ص7)
1-3. انواع جابهجاییها بین بخش خصوصی و عمومی(ص7و8)
- از بخش دولتی به بخش خصوصی
- از بخش دولتی به لابیگری
- از بخش خصوصی به دولتی
- از لابیگری به بخش دولتی
در ایران چون لابیگری رسمی نیست فقط موارد اول و سوم را داریم
*نکته مهم: در ادبیات رایج دنیا بیشتر به اشتغال پسادولتی(post_public employment)، درب گردان گفته میشود که شامل موارد اول و دوم است.
2.پیامدهای مثبت و منفی درب گردان
1_2.دیدگاه خوشبینانه(مولد) (ص9)
2_2.دیدگاه بدبینانه(رانتجویی)(ص12)
3_2.حوزههای پرخطر درب گردان(ص18)
الف)در حوزههایی که تعاملات بخش خصوصی و دولتی بیشتر است:
کارمندانی که کار آنها نظارت و قانونگذاری است در معرض خطرات بیشتری هستند. که در این بین کارمندان مدیریت گمرک، مدیریت مالیات، مدیریت تدارکات و قراردادهای مشارکت بخش خصوصی و دولتی موقعیت مناسبتری برای سواستفاده از فرصتهای اشتغال پسادولتی دارند.
ب)در رابطه با مقامات رده بالای قوای مجریه و مقننه
به طور عمومی، این کارمندان به دلیل قدرت، اطلاعات و تجربه ای که دارا هستند و بودجه عمومی که تخصیص میدهند، با فرصت های جذابی در اشتغال پسادولتی مواجه هستند. جرائم مقامات ارشد در زمینه اشتغال پسادولتی به طور قابل ملاحظه ای موجب جلب توجه عموم مردم و رسانه ها قرار می گیرد و اعتماد عمومی به راست کرداری دولت را کاهش می دهد. تخلفات مقامات ارشد در زمینه اشتغال پسادولتی همچنین احترام به رفتار اخلاقی را در کل سازمان تخریب می کند
4.شیوهی پیادهسازی اصول اشتغال پسادولتی
[center][/center]
توضیحات اجمالی:
یک سیستم اشتغال پسادولتی مؤثر، ارکان و ویژگی های کلیدی زیر را دربر می گیرد (اجزای چارچوب عمل صحيح»):
1.سیستم اشتغال پسادولتی شامل ابزارهایی است که برای مقابله مؤثر با مسائل و نگرانی های نوظهور جاری و پیش بینی شده آتی اشتغال پسادولتی نیاز است
٢. ابزارهای اشتغال پسادولتی تا آنجا که ممکن است، با ابزارهای مقابله با تعارض منافع در بخش عمومی و چارچوب کلی راست کرداری و ارزش ها مرتبط هستند.
٣. سیستم اشتغال پسادولتی همه افرادی را که اشتغال پسادولتی آنان یک خطر بالفعل یا بالقوه است پوشش می دهد و نیازهای متمایز هر مورد را برآورده می کند.
۴، سیستم اشتغال پسادولتی همه بخش هایی را که در معرض خطر تعارض منافع ناشی از اشتغال پسادولتی قرار دارند، پوشش می دهد
۵. محدودیتها به ویژه طول محدودیت های زمانی اعمال شده روی کارمندان سابق، متناسب با وزن خطر تعارض منافع ناشی از اشتغال پسادولتی آن کارمندان است.
۶ محدودیتها و ممنوعیت های مطرح در سیستم اشتغال پسادولتی به طور موثری برای همه طرفهای متأثر بیان می شود.
۷ سازمان ها، روال ها و شاخص هایی که در مورد اشتغال پسادولتی افراد تصمیم رد یا تأیید می گیرند، و نیز فرجام خواهی در قبال این تصمیمات، شفاف و کارا هستند.
8. محدودیتهای اعمالی برای متخلفان اشتغال پسادولتی شفاف و متناسب هستند. همچنین به موقع، سازگار و منصفانه اعمال می شوند.
9.اثربخشی سیاست ها و اقدامات مطرح در هر سیستم اشتغال پسادولتی به طور منظم ارزیابی می شود، بنابر افتضائات به روزرسانی شده و با توجه به نگرانی های نوظهور اصلاح می شود.