پیرامون سامانه شفافیت قرارداد شهرداری تهران

امروز، 21 فروردین 1397، سامانه شفافیت شهرداری تهران با محوریت شفافیت قراردادهای بالای یک میلیارد تومان افتتاح شد.
مطالب پیرامون این سامانه شامل:

  • اخبار و بازخوردها
  • نقد و تحلیل‌ها
  • پرسش‌ها و پاسخ‌ها
  • تحلیل و تصویر‌سازی داده‌ها

را اینجا جمع‌آوری می‌کنیم.

shafaf.tehran.ir

:small_red_triangle_down:همه چیز درباره سامانه shafaf.tehran.ir

شهرداری چگونه «#شفاف» شد؟
:small_blue_diamond:عصر امروز بیستم و یکم فروردین در حالی سامانه شفافیت شهرداری تهران رونمایی می‌شود که موضوع شفاف‌سازی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری در دوره جدید همواره مورد توجه شورای اسلامی شهر و شهردار تهران بوده است و مسیری چندین ماهه و تلاشی مضاعف برای رسیدن به این هدف طی شده است.
:small_blue_diamond:به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، دکتر #نجفی از آغاز پذیرش مسوولیت شهرداری تهران در شهریور ماه ۱۳۹۶ همواره موضوع شفافیت را به عنوان یکی از راهبردهای جدید شهرداری تهران برای اعتمادسازی شهروندان و ارتقاء سلامت اداری مطرح کرد.
:small_blue_diamond:بر همین اساس کمیته شفافیت و شهر هوشمند نیز در شورای اسلامی شهر تهران تشکیل و دکتر بهاره آروین عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به عنوان مسئول این کمیته در شورای شهر فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه کارگروه سامانه شفافیت شهرداری تهران تشکیل و جلسات کارشناسی متعددی با حضور نمایندگانی از شورای شهر، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و معاونت مالی و اقتصاد شهری تشکیل گردید.
:small_blue_diamond:در اولین گام از آبان ماه ۱۳۹۶ انتشار اطلاعات قراردادهای کلان شهرداری تهران (قراردادهای بالای یک میلیارد تومان) از طریق وب سایت «سامانه شفافیت شهرداری تهران» دستور کار قرار گرفت و اقلام اطلاعاتی جهت انتشار عمومی شناسایی گردید. جهت نمایش اطلاعات قراردادها، نیاز به ارتباط سیستمی با سامانه قراردادها و پیمانکاران شهرداری تهران برای دریافت اطلاعات بود که این امر از آذر ماه ۱۳۹۶ محقق گردید.
:small_blue_diamond:در ادامه مسیر، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران وب سایت سامانه شفافیت شهرداری تهران را به نشانی shafaf.tehran.ir از آذر ماه ۱۳۹۶ به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرد.
:small_blue_diamond:در گام بعدی مرکز آمار و رصد شهری (وابسته به سازمان فناوری اطلاعات) به عنوان متولی آمار و اطلاعات، انتشار لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران را پیشنهاد داد که مورد تایید کمیته شفافیت قرار گرفت. در ادامه ایجاد داشبوردهای گرافیکی در سامانه شفافیت با هدف تحلیل اطلاعات بودجه شهرداری تهران انجام شد. پس از تکمیل اطلاعات قراردادها و رفع نواقص موجود و استقرار سامانه در واحدهای جدید در سطح شهرداری و همچنین ایجاد داشبوردهای گرافیکی بودجه از نیمه دوم اسفند ماه ۱۳۹۶ آمادگی کامل جهت رونمایی سامانه ایجاد گردید.
:small_blue_diamond:در این سامانه اطلاعات قراردادهای بیش از یک میلیارد تومان شهرداری تهران که در زمان مدیریت دکتر نجفی (از پنجم شهریور ۹۶ به بعد) منعقد شده‌اند، در اختیار شهروندان قرار گرفته است تا هم محرم مدیریت شهری باشند و هم کمک‌رسان سازمان بازرسی شهرداری تهران، با همین رویکرد و با هدف افزایش مشارکت شهروندان در فرآیندهای مدیریت شهری ارتباط با سامانه نظارت همگانی شهرداری تهران (۱۸۸۸) ایجاد شد. بر این اساس چنانچه شهروندان انتقاد، شکایت و یا پیشنهادی نسبت به اطلاعات مندرج در سامانه شفافیت دارند می‌توانند از طریق لینک مربوطه در سامانه شفافیت مراتب را به مرکز نظارت همگانی شهرداری تهران (سامانه ۱۸۸۸) گزارش کنند.
:small_blue_diamond:هم‌اکنون برای اولین بار در تاریخ مدیریت شهری اطلاعات عملکرد داخلی شهرداری تهران اعم از قراردادهای کلان و بودجه شهرداری در دسترس شهروندان قرار گرفته است و مجموعه شهرداری تهران از دیدگاه های اصلاحی شهروندان برای مدیریت بهتر شهر استفاده خواهد کرد.
:white_check_mark: @TehranMunicipality

2 Likes

نقد و نظر یکی از کاربران این سامانه که در گروه مجمع شفافیت انعکاس یافت:

سلام
نتیجه مشاهدات و ابهامات من در مورد سامانه جدید شفافیت قراردادهای شهرداری تهران که از خروجی اکسل آن دریافت شده است.
http://shafaf.tehran.ir
1-تاکنون 308 قرارداد بالای یک میلیاردتومان شهرداری تهران جمعا به ارزش 822 میلیاردتومان از 5 شهریور 96 منعقد شده است.
2-رقم نهایی قراردادها نیاز به توضیح بیشتری دارد. برخی از قراردادها، مبالغ غیر نقد دارند که حتی از رقم نهایی قراردادها نیز بیشتر است به عنوان مثال احداث مجموعه ورزشی شهید مدنی 8.5 میلیاردتومان مبلغ غیرنقد دارد در حالی که در ستون اصلی عدد 7.8 میلیاردتومان به عنوان رقم نهایی قرارداد ذکر شده است.
3-عبارتی که در ستون ماه نوشته می شود قابل استفاده برای محاسبات آماری نیست. برای برخی “12ماه” است برخی “1 سال”، برخی “6ماه و 30 روز”. کاش عبارات استاندارد شده وارد سامانه شهرداری می شد.
4- 42درصد از قراردادها به ارزش 347 میلیاردتومان با ترک تشریفات بوده است که ازاین میان 22درصد علتشان ماده 9 آیین نامه سازمان مهندسی و عمران بوده. جدول اول
5-در ستون مبالغ نقد و غیرنقد در اکسل، در چند ردیف جمعا حدود 3 میلیاردتومان ارقام منفی وارد شده است که نمیدانم اشتباه بوده یا معنای خاصی در قراردادها دارد.
6-برخی از قراردادها بدون پیمانکار است
7-برخی از قراردادها با شرکت های خود شهرداری است که نمی دانم اینکار را خود آنها انجام می دهند یا بازهم پیمانکار میگیرند اما برای انجام آن دیگر نیازی به ثبت در سامانه قراردادها ندارند. از جمله این قراردادها، قرارداد تکمیلی تجهیز دوربین های طرح ترافیک و زوج و فرد است که شرکت کنترل ترافیک تهران پیمانکار آن است.
8- دو شرکت بیشترین ترک تشریفات را داشته اند یکی تولیدی آسفالت ماگادام شرق (66میلیاردتومان)و دیگری ساختمانی کندوان پارس (30میلیاردتومان)- جدول دوم
9-سازمان عمران و مهندسی شهرداری با 180میلیاردتومان بزرگترین کارفرمای درون شهرداری است که کلیه قراردادهایش را با ترک تشریفات جلو برده است. اسامی چندکارفرمای بعدی را در جدول سوم ببینید.
10-به شخصه فکر میکردم که باید این سامانه پر و پیمان تر باشد غیبت بسیاری از شهرداری های مناطق و شرکت های تابعه شهرداری در این سامانه دو حالت دارد یا کل قراردادهایشان زیر یک میلیاردتومان است یا ؟؟؟؟؟؟؟
اگر فرض بگیریم که این گزارش کامل و مربوط به 7ماهه آخر سال 96 باشد به جای وجود 822 میلیاردتومان قرارداد باید چند هزار میلیاردتومان قرارداد می بود. (کل بودجه شهرداری تهران بیش از 17هزارمیلیاردتومان است) اگر باز هم فرض بگیریم که فرار از سامانه وجود نداشته و همه کارفرمایان ارقام را درست و کامل وارد کرده اند، میتوان گفت که رقم یک میلیاردتومان انتخاب خوبی برای شفاف شدن هزینه های شهرداری نبوده است چرا که باید عدد جوری انتخاب شود که حداقل 80درصد قراردادها را در بربگیرد. (اساسا معنای این تفاوت را نمی فهمم اگر سامانه ای در شهرداری هست، خب همه را منتشر کنند چرا فقط بالای یک میلیاردتومان؟)
11- هرچند این اقدام مناسب بوده و شفافیت زا است اما باید موارد بسیاری اصلاح شود. اینکه چرا قراردادهای بسیاری از سازمانها، مثلا سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، شرکت های ساخت و بهره برداری مترو، سازمان ورزش شهرداری و غیره نیست باید موشکافی شود. در صورت عدم اصلاح و دربر نگرفتن قراردادهای همه سازمان ها به نوعی رفع تکلیف از شعارشفافیت به شمار خواهد رفت و به مرور زمان یک سامانه سرکاری محسوب خواهد شد.
12- از سرکار خانم بهاره آروین و سایر اعضای شورا که با جدیت تمام تلاش کردند این سامانه راه بیافتد تشکر میکنم.

13- اکسلی که مبنای محاسبات بوده است نیز پیوست این پست خواهد بود تا هرکس خواست راستی آزمایی کند یا دیتای بیشتری را درآورد.

image

3 Likes

بازخورد امیرحسین ثابتی، فعال سیاسی اصولگرا:

1 Likes

اولین چراغ در تاریکخانه شهرداری تهران

tejaratnews.com/چراغ-در-تاریکخانه-شهرداری-تهران

ین روزها شهرداری تهران درگیر حاشیه‌های فراوان مربوط به رفتن محمدعلی نجفی از ساختمان بهشت بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، سه‌شنبه این هفته اتفاق مهمی در جهت ارتقا شفافیت در این مجموعه عریض‌و‌طویل افتاد. اتفاقی که در میان اخبار مربوط به حاشیه‌های استعفا، گم شد.

شهرداری تهران از آن دسته ارگان‌های عمومی بود که همواره به علت نبود شفافیت لازم در آن، به باد انتقاد گرفته می‌شد. با این حال، سکان‌داران جدید در ساختمان بهشت، از همان ابتدا وعده دادند تا فعالیت‌های شهرداری شفاف‌تر شود.

روزنامه اعتماد :

مطالعه اصل مطلب: http://etemaadonline.ir/content/165096

لینک کانال تلگرام: Telegram: Contact @EtemadOnline

یادداشتی که مقدمه‌ی آن مربوط به این سامانه است:

:small_blue_diamond:ضرورت دفاع از شفافیت و تداوم آن
:small_orange_diamond:اقدام شورای شهر و شهرداری تهران در شفاف‌کردن پروژه‌های شهری بسیار ستودنی و امیدوارکننده است. باید تلاش کرد که این نهال ارزشمند پا بگیرد و سایه‌گستر شود. اما شورای شهر به‌لحاظ نظارتی باید به یک نکته توجه داشته باشد. در دستگاه‌های عمرانی این شیوۀ مرسومی است که بعضاً یک پروژۀ بزرگ را به انواعی از ریزپروژه‌ها می‌شکنند و هر سال بخشی از آن‌را در قالب یک قرارداد انجام می‌دهند؛ با همان شرکت. شورا مراقب باشد که پروژه‌های کلان برای فرار از شفافیت، خرد نشوند.
همچنین انتظار می‌رود:
:small_orange_diamond:سایر شهرداری کلان‌شهرها که اغلب در زمینۀ عمران شهری عموماً به غلط از الگوی شهری تهران پیروی می‌کنند، این بار شفافیت قراردادهای شهری را در دستور کار قرار دهند.
:small_orange_diamond:سازمان برنامه و بودجه فایل اکسل لایحه و قانون بودجه را در اختیار عموم قرار دهد و هرساله به‌طور شفاف توضیح دهد که منابع مالی کشور براساس چه شاخص‌هایی اولویت‌بندی می‌شود، و به‌ویژه سهم استان‌ها از اعتبارات چگونه تعیین می‌شود؛ مسئله‌ای که همواره مورد مناقشۀ استان‌ها به‌ویژه استان‌های محروم بوده است.
:small_orange_diamond:وزارتخانه‌های نفت، نیرو، و راه و شهرسازی نیز قراردادهای بالای یک میلیارد تومان خود را (اعم از عمرانی و خدماتی) به‌طور شفاف در اختیار عموم قرار دهند.
:small_orange_diamond:سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی لشکری فهرست اعضای هیئت مدیرۀ دائمی و موقت تمام شرکت‌های زیرمجموعۀ خود را اعلام کنند و قراردادهای اقتصادی خود با اشخاص حقیقی و حقوقی را نیز به‌طور شفاف در اختیار بگذارند.
:small_orange_diamond:بانک‌ها به‌طور فصلی فهرست شفافی از میزان تسهیلات و میزان معوقات اشخاص حقیقی و حقوقی را که تسهیلات مثلاً بالای 200 میلیون تومان دریافت کرده‌اند گزارش دهد. ارائۀ چنین گزارش‌های بانکی یکی از شاخص‌های شفافیت و بهبود فضای کسب‌وکار به‌شمار می‌آید.
:small_orange_diamond:این فهرست را می‌توان به بسیاری دیگر از سازمان‌های دولتی، عمومی، فرادولتی، و آستان‌ها و موقوفات تعمیم داد.
1 Likes

سوال یکی از مخاطبان در گروه تلگرامی مجمع شفافیت که احتمالا سوال پرتکراری باشد:

با سلام

این سامانه و امثالهم یک #نقص عمده دارند

سوای اینکه مثلاً چرا قراردادهایی زیر یک میلیارد گزارش نمیشوند و آمدیم قراردادی را به قیمت 999میلیون واگذار کردند و بحثهای دیگر که شما بیشتر تخصصش را دارید

تصور کنید که مسئولان یک سری #اطلاعات_غلط به مردم بدهند، ویا اطلاعات یک پروژه حساس و مهم را به مردم ندهند، چه کسی جوابگوست؟ چه کسی مواخذه میشود؟ چگونه مواخذه میشود؟ مرز میان اشتباه و عدم اطلاع رسانی چگونه مشخص میشود؟ و …

نکاتی که به نظر میاد در پاسخ می توان اشاره کرد:

  • اطلاعات منتشره، به مردم شمایی کلی از کارهایی که در شهر در حال انجام است و لزوما اطلاع رسانی نمی شود می‌دهد و ذهنیت منفی کار نکردن حکومت را در بین مردم کاهش می‌دهد و به کاهش شایعات کمک می‌کند.

  • اطلاعات منتشره به شرکتها و کارآفرینان می‌تواند ایده‌هایی در خصوص کسب و کارهای جدید تولیدی و خدماتی و حجم بازار، حداقل در مقیاس شهر تهران بدهد.

  • صرف انتشار جزئیات قراردادها از لحاظ در منظر عموم بودن پیمانکاران، می‌تواند موجب بالاتر رفتن کیفیت کار آنها شود.

  • اطلاعات منتشره می‌تواند سر نخ‌هایی از تخلفات احتمالی و مطالبه اطلاعات بیشتر و دقیق تر ایجاد نماید.

  • انتشار اطلاعات قراردادها همه ذی‌نفعان را پیگیر و حساس نسبت به موضوع می‌نماید. مخصوصا رقبای خصوصی (مانند سایر پیمانکاران) و رقبای سیاسی را فعال می نماید که هر جا تخلفی دیدند در راستای منافع خودشان (که از قضا در راستای منافع مردم هم قرار می‌گیرد)، نظارت دقیق تری بر پیمانکاران و کارفرمایان داشته باشند.

  • از سازوکارهای مکمل شفافیت مانند گزارشگری تخلف در خصوص عدم ثبت قراردادها و یا ثبت اطلاعات غلط می‌توان استفاده نمود.

نظر سایر دوستان؟

2 Likes
برای تحقق نظارت همگانی

(یادداشت خانم آروین در روزنامه همشهری مورخ 97/01/26 درباره انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای کلان شهرداری تهران)

:small_orange_diamond: اصلی‌ترین هدف از انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در شهرداری تهران تحقق نظارت همگانی بوده است بدین‌معناکه زمینه مشارکت شهروندان در نظارت و کشف تخلف در شهرداری تهران فراهم شود. مشارکت بدون اطلاعات امکان‌پذیر نیست. اگر قرار باشد دانش و تخصص شهروندان در ارزیابی سیاست‌گذاری‌ها و نحوه هزینه‌کرد شهرداری تهران به کار گرفته شود، ارایه اطلاعات لازم در این زمینه ضروری است.
:small_orange_diamond: روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۹۷ و همزمان با آخرین روز کار محمدعلی نجفی در شهرداری تهران، اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان شهرداری تهران که در دوره جدید مدیریت شهری در تهران یعنی از شهریور ۹۶ به بعد منعقد شده‌اند، در وبسایت shafaf.tehran.ir در دسترس عمومی قرار گرفت. انتشار این اطلاعات، بیش و پیش از هر چیز باهدف فراخواندن شهروندان برای کشف نقص‌ها، خطاها و تخلفات احتمالی صورت گرفت چراکه نظارت متمرکز از سوی نهادهای بازرسی و قضایی به دلایل متعدد ناکافی و ناتوان از جلوگیری از رخداد فساد و تخلف است. به خصوص در ابرسازمانی مانند شهرداری تهران که صدها و هزاران قرارداد متعدد در بخش‌های مختلف آن منعقد می‌شود، کشف فساد و تخلف احتمالی کار آسانی نیست.
:small_orange_diamond: این درحالی است که تحقق نظارت همگانی، می‌تواند این سازمان پیچیده و آلوده به فساد را با کمترین هزینه به سمت سلامت و کاهش تخلف سوق دهد چراکه دیگر فقط چندصد تن نیروهای بازرسی نیستند که مشغول رصدند بلکه هر شهروندی به دو چشم ناظر بر عملکرد شهرداری تهران تبدیل می‌شود. انتشار این اطلاعات فراخواندن شهروندان بود برای یاری کردن مدیریت جدید در شهرداری تهران برای مبارزه با فسادی که در سالیان گذشته در رگ و پی شهرداری تهران ریشه دوانده است، از بین بردن چنین اژدهای هفت‌ سری جز با یاری و کمک همه شهروندان، به خصوص شهروندان متخصص و مسئولیت‌پذیر، امکان‌پذیر نیست.
:small_orange_diamond: انتشار عمومی اطلاعات اولین گام صادقانه دوره جدید مدیریت شهری در فراخواندن و یاری طلبیدن از شهروندان برای نظارت، ارزیابی و مشارکت در اداره شهر است. امید است با پیگیری و توجه شورای اسلامی شهر تهران، کمیت و کیفیت انتشار این اطلاعات روز به روز ارتقاء یافته و بدین ترتیب زمینه نظارت، ارزیابی و مشارکت شهروندان در اداره شهر هرچه بیشتر فراهم شود.
:small_orange_diamond: خلاصه آن‌که، انتشار اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان، پز پاکدستی و بری بودن از تخلف نیست، از نوع افشاگری‌های موردی هم نیست بلکه مصداق واقعی ایجاد شفافیت سیستماتیک است که هدف آن به جای افشاگری که ازبین‌برنده‌ی اعتماد عمومی است، افزایش اعتماد، تحقق نظارت همگانی و پیشگیری از فساد است.

اتاق شیشه‌ای شهرداری تهران محقق شد؛جزئیات ۳۰۸ قرارداد میلیاردی در سامانه شفافیت شهرداری تهران

به گزارش داد به نقل از شهرنوشت، عنوان پروژه، مبلغ قرارداد و نام پیمانکار همه آن چیزی است که سال‌ها به دور از چشم شهروندان در شهرداری تهران بود. اما حالا و از ۲۱ فروردین ساکنان پایتخت می‌توانند فقط با یک کلیک بدانند که شهرداری تهران درباره کدام پروژه‌ها، با کدام پیمانکار و با چه هزینه‌ای در حال فعالیت است و شهر را اداره می‌کند.

شهرداری شفافاقدامی که گام بسیار موثری در رفع زمینه‌های فساد و همین طور شفاف‌سازی دارد. این را بسیاری از کارشناسان شهری گفته‌اند. به عقیده آنان هرچند هنوز تا تکمیل نهایی پروژه اتاق شیشه‌ای شهرداری تهران راه کوتاهی باقی مانده، اما همین که مدیریت جدید شهری قراردادهای بالای یک میلیارد تومان را با جزئیات منتشر کرده است، باید الگویی برای تمامی نهادها و دستگاه‌ها باشد.

شهروندان تهران می‌توانند برای دسترسی و آگاهی از این قراردادها به سایت shafaf.tehran.ir مراجعه کنند و فقط با یک کلیک روی قراردادهای کلان شهرداری که از شهریور سال ۱۳۹۶ انجام شده، از جزئیاتش آگاه شوند. در این سایت جزئیات ۳۰۸ قرارداد در ۵ بخش موضوع قرارداد، نام پیمانکار، نام کارفرما، مبلغ نهایی قرارداد و جزئیات بیشتر منشتر شده است. البته این قراردادها بیشتر مربوط به پروژه‌های عمرانی و خدمات شهری مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران است که مبلغ این قراردادها بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

http://daad.ir/?p=17088

1 Likes

:memo: راه اندازی سامانه اطلاعات قراردادهای شهرداری

قابل تقدیر، اما ناکافی

:small_red_triangle:راه اندازی سامانه اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد شهرداری تهران، ‏‎اقدام قابل تقدیر رو به جلو اما ناکافی است که احتمالا با ناکارآمدیهای سیستماتیکی که وجود دارد بعد مدتی لوث و بی اثر می شود

در وضعیت فعلی هزار و یک مدل راه برای دور زدن قراردادها و ثبت قراردادهای غیر واقعی وجود دارد.

از طرفی دیگر مشکل فساد در شهرداری تنها ناشی از قراردادهای با مبالغ بالا نیست.

:small_red_triangle:برای نیل به نتیجه مطلوب ، بایستی اطلاعات همه قراردادهای ریز و درشت سطح مناطق و سازمانها در یک سامانه جامع آنلاین و شفاف قرار داده شود.

‏‎مثلا چه اشکالی دارد مردم یک محله بدانند در یک برنامه فرهنگی سرای محله شان؛ برای خرید ۱۰۰ کیک ساندیس چقدر هزینه شده است؟!

حجم سواستفاده ها، دور زدنها و فساد در قراردادهای به ظاهر بی اهمیت اینچنینی در سطح کلان بسیار بالاست

:small_red_triangle:شهرداری تهران بایستی به سمت آنلاین شدن همه قراردادهای سیستم از یک میلیونی تا چند ده میلیاردی برود.

امری که در بستر فناوری اطلاعات و بکارگیری کارشناسان تا سطح نواحی شهرداری نیز شدنی است. [ با توجه به مشکل مازاد دو برابری نیرو در بخش های ستادی شهرداری تهران تامین، آموزش و بکارگیری این کارشناسان کاملا شدنی است]

:small_red_triangle:موفقیت این اقدام در شهرداری تهران می تواند مسئولین ارشد مملکتی را مجاب کند که این روند در کلیه نهادهای حاکمیتی و دولتی تکثیر و پیاده سازی شود

yon.ir/DDmEg

@TomorrowNext

1 Likes

:anger::anger:بهاره آروین در نشست خبری سامانه شفافیت قراردادهای کلان شهرداری تهران :

:arrow_backward: انتشار عمومی اطلاعات اولین گام صادقانه دوره جدید مدیریت شهری در فراخواندن و یاری طلبیدن از شهروندان برای نظارت، ارزیابی و مشارکت در اداره شهر است.

:white_check_mark: هدف اصلی این سامانه شفافیت تحقق نظارت همگانی بر سامانه مدیریت شهری است

:arrow_backward: تحقق نظارت همگانی، می‌تواند این سازمان پیچیده و آلوده به فساد را با کمترین هزینه به سمت سلامت و کاهش تخلف سوق دهد چراکه دیگر فقط چندصد تن نیروهای بازرسی نیستند که مشغول رصد هستند بلکه هر شهروندی با دو چشم، ناظر بر عملکرد شهرداری تهران تبدیل می‌شود.

:arrow_backward: اطلاعات در سامانه اطلاعات متعددی است و در اولین گام کمیته شهر هوشمند به بررسی این اطلاعات پرداخت و مواردی که را با انتشار عمومی آن ضرورت تحقق نظارت عمومی را منتج می شود انتخاب کردیم.

:arrow_backward: کمیته شفافیت با همکاری معاونت اقتصادی و سازمان فناوری اطلاعات سبب شد این دسترسی عمومی صورت گیرد و در نهایت فرایند اغاز شد.

:arrow_backward: ایده انتشار قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در سامانه به دلیل کمتر بودن تعداد آنها بوجود آمد

:arrow_backward: بیم آن می رفت که با انتشار قراردادهای زیر یک میلیارد به دلیل تعدد آنها اطلاعات سامانه غیر قابل استفاده می شد.

:arrow_backward: البته این فاز اول است و انشاالله بزودی با انجام مطالعه قراردادهای متوسط هم در سامانه منتشر خواهد شد.

:arrow_backward: در اکثر موارد فرآیندهای تصمیم گیری در شورای پنجم علنی است.

:arrow_backward: هم در جریان انتخاب شهردار و هم در ماجرای استعفا شاهد شفافیت در مذاکرات شورا بودیم.

:arrow_backward: بزودی سامانه جامع مناقصات و مزایده ها ایجاد خواهد شد.

:arrow_backward: در حوزه های دیگر سامانه شهرداری جهت پیشگیری از تخلفات شهرسازی ایجاد خواهد شد. نامه آن به شهرداری ارسال شده و پیگیر آن هستیم.

:arrow_backward: در هر حوزه ای احساس کنیم که شفافیت وجود ندارد با الکترونیکی کردن فرآیندها به سمت شفافیت خواهیم رفت.

:arrow_backward: یک هدف گذاری در برنامه سوم خواهیم داشت که با تبیین شاخص ها به سمت الکترونیکی شدن فرآیندها و شفافیت بیشتر خواهیم رفت.

:arrow_backward:شهروندان می توانند در سامانه ۱۸۸۸ مواردی را که احساس می کنند مورد اشکال است به اطلاع مدیریت شهری برسانند.

:arrow_backward:ما می خواهیم از چشم ناظران شهروندان استفاده کنیم و آماده همکاری با شهروندان هستیم.

:arrow_backward: در سال ۹۷ اکسل بودجه به شفافیت بیشتر قراردادهای شهرداری کمک می کند.

:arrow_backward: کد اقتصادی و اطلاعات شرکت برنده در سامانه درج بمی شود تا متقاضیان به راحتی به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشد.

:arrow_backward: در مورد قراردادهای قبل از پنج شهریور ۹۶ اگر تخلفاتی مشاهده شود حتما پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

:arrow_backward: برای انتشار اطلاعات قراردادها در سامانه شفافیت باید یک تاریخ انتخاب می شد که در نتیجه تاریخ ۶/۵ انتخاب شد. هدف این است که دروه جدید مدیریت شهری با انتشار عمومی اطلاعات قراردادها در سامانه از فساد پیشگیری شود.

:arrow_backward: جنس قراردادهای تهاتر و واگذاری املاک با جنس قراردادهای سامانه شفافیت متفاوت است. البته برای این موارد هم سامانه اختصاصی خواهیم داشت.

:arrow_backward: تکلیف مزایده ها در مدیریت شهری هنوز مشخص نیست. مزایده ها جزو قراردادهای درآمدی هستند .تلاش می کنیم در سامانه مناقصات و مزایده ها این نوع قرار دادها منتشر شوند.

:arrow_backward: در دوره جدید کلیه واگذاری املاک توسط شهرداری باید به تصویب شورا برسد و انشاالله دیگر شاهد تکرار آنچه در دوران قبل اتفاق افتاد نخواهیم بود.

:arrow_backward: در مورد تهاترها، شهرداری موظف به ارائه گزارش شش ماهه به شورا و انتشار عمومی آنها شده است.

:arrow_backward: شفافیت درآمدها و هزینه های نمایندگی می تواند به عنوان بخشی از فرآیند شفافیت باشد.

:arrow_backward: سامانه شفافیت هنوز به سامانه تامین مالی متصل نشده است. در تلاشیم که قردادهای سازمان ها و شرکت های شهرداری به سامانه شفافیت متصل شود.

:arrow_backward: کمیته شفافیت خواستار تدوین آیین نامه به منظور شناسایی نوع قراردادها و معرفی نوع قراردادهای محرمانه و فرآیندهای انعقاد آنها است. معتقدیم که شهرداری دستکم باید در مورد تعداد قرادادهای #محرمانه و مبالغ آنها در یک فرآیند شفاف اطلاع رسانی کند.

🕪 بهاره آروین: هدف ایجاد سامانه شفافیت قراردادهای کلان، پیشگیری است و نه افشاگری

:arrow_backward: اصلی ترین هدف ما تحقق نظارت همگانی است / اطلاعات سامانه شفافیت آنلاین و بدون دستکاری است.

:arrow_backward: در برنامه سوم شهرداری شفاف سازی حوزه ها را از طریق الکترونیکی شدن فرآیندها پیگیری خواهیم کرد.

:arrow_backward: سامانه تامین مالی سازمان ها و شرکت های شهرداری باید به سامانه قراردادهای شهرداری متصل شود.

مصاحبه خانم دکتر‌ آروین با رادیو تهران
22 فروردین 1397

13970122-Radio Tehran-14.41-Khabar 14.30.zip (2.3 مگابایت)

بنظرم مواردی مثل:

  1. میزان پیشرفت پروژه به همراه مبلغ نقد یا غیر نقد پرداخت شده (برای تطبیق مشاهدات عینی شهروندان با اطلاعات سامانه و گزارش تخلفات احتمالی، اطمینان از انجام به موقع پروژه یا علل تعویق احتمالی)
  2. میزان و نوع کالاها و خدماتی که برای اجرای پروژه خریداری شده (کمک به حمایت از تولید داخل، ارزیابی قیمت اعلام شده توسط پیمانکار با هزینه‌های او)

هم میتونه در این سامانه بیاد.

رونمایی از سامانه در همایش فصلی مدیران شهرداری
رونمایی از سامانه در همایش فصلی شهرداران.zip (3.2 مگابایت)

(شخص تصویربردار یا کسی که دوروبر اوست ابتدای فیلم می‌گوید «چقدر این‌ها چاپلوس‌اند»؛ پُر بیراه نمی‌گوید!)

گزیده‌ی ویدیویی از نشست خبری خانم دکتر آروین پیرامون سامانه شفاف؛ مورخ 26 فروردین 97

توضیحات خانم آروین در مورد سامانه شفاف.zip (18.7 مگابایت)

1 Likes

یادداشتی که خانم دکتر‌ آروین ضمن مقایسه دو مفهوم «شفافیت» و «افشاگری»، به سامانه شفافیت قراردادهای شهرداری تهران هم اشاره کرده‌اند:

1 Likes

یکی از برکات این سامانه میتونه شکل‌دهی به یک سری مطالبات در حوزه‌های مشخص باشه. برای نمونه شفافیت املاک شهرداری شاخص بسیار مهمیه که تا الان رسانه‌ها بهش نپرداختن.:point_down:

چرا املاک شهرداری خارج از «اتاق شیشه‌ای» است؟

:cyclone: هفته گذشته در آخرین روز کاری، محمدعلی نجفی در سمت شهردار تهران، یکی از مهم‌ترین وعده‌های دوره جدید مدیریت شهری برای انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای بیش از یک میلیارد تومان محقق شد.

:cyclone: در این سامانه تاکنون جزئیات اطلاعات بیش از ۳۰۰ قرارداد شامل موضوع قرارداد، ارزش آن و همچنین مشخصات پیمانکار مربوطه قابل رویت است. با این حال، همچنان اطلاعات مربوط به نحوه واگذاری املاک و تهاتر در این سامانه قابلیت درج ندارد.

:cyclone: از آنجا که قرارداد‌های مربوط به واگذاری املاک شهرداری از جنس خاص و حساس است نحوه قیمت‌گذاری، فروش و ویژگی‌ها و هویت خریدار اگر در یک مکانیزم و پروسه شفاف اتفاق نیفتد، می‌تواند زمینه بروز فساد را در پی داشته باشد.

https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3376558

1 Likes