تلاشی برای گردآوری سخنان مسئولین پیرامون شفافیت و مفاهیم مرتبط
لطفا مطالب استخراج شده، حتما با ذکر تاریخ و منبع باشد که برای همگان به خوبی قابل استناد و استفاده باشد …
تلاشی برای گردآوری سخنان مسئولین پیرامون شفافیت و مفاهیم مرتبط
لطفا مطالب استخراج شده، حتما با ذکر تاریخ و منبع باشد که برای همگان به خوبی قابل استناد و استفاده باشد …
اقتصاد مقاومتی با شفافسازی و مشارکتمردمی محقق میشود
علی فاضلی رئیس اتاق اصناف معتقد است که شفاف سازی و افزایش مشارکت مردم در ساختار اقتصادی کشور میتواند اهداف اقتصاد مقاومتی که تولید و اشتغال است را محقق کند. وی اظهار کرد: یک دهه است که مقام معظم رهبری اهداف اقتصادی را برای سالهای مختلف مشخص می کنند و برای تحقق اقتصاد مقاومتی که تولید و اشتغال نیز امسال مورد تاکید ایشان قرار گرفته یکی از مهمترین عواملی که می تواند به تحقق این اهداف بینجامد مشارکت دادن بیشتر مردم در ساختار اقتصاد کشور و مردمی تر کردن اقتصاد است که علیرغم تلاشهای مسئولان دولت، آنطور که باید جامه عمل پوشانده نشده است.
تاریخ: 1396/01/13
منبع: اقتصاد آنلاین
لینک: http://yon.ir/AtFe3
نقش شفافیت در تحقق اقتصاد مقاومتی
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است، شفافیت به میزان زیادی در کارآمد کردن اقتصاد موثر است و این شفافیت باید در همه بخشهای اقتصادی پدید آید تا رنجی که در اقتصاد ما وجود دارد برطرف شود. بند ۱۹ سیاستهای اقتصاد مقاومتی به شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و جلوگیری از فعالیتهای فسادزا در حوزههای پولی و ارزی اشاره دارد.اگر شفافیت وجود داشت فسادهای کلان اقتصادی پدید نمیآمد و ذی نفع واحد نمیتوانست از شعب مختلف یک بانک تأمین مالی شود و احیانا صورتهای مالی را بسازد و زمینه فریب کارکنان بانکها را فراهم کند. بند ۲۳ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی هم در مورد شفافیت است و به شفاف سازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار اشاره دارد و این شفاف سازی در عرصه قیمتگذاری هم بسیار مهم است و در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش دارد.
تاریخ: 1395/10/12
منبع: خبرگزاری ایکنا
لینک: http://yon.ir/ou7uF
نقش شفافیت در کاهش فرار مالیاتی
تقوینژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: با اجرای دقیق و صحیح اقتصاد مقاومتی، مالیات در کشور و اقتصادمان شفاف شده و در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی مفیدالفایده است، ضمن اینکه میتواند در کاهش فرار مالیاتی و مبارزه مستمر با کالای قاچاق و اصلاح نظام تولید و عرضه به کشور کمک کند. وی افزود: مالیات بر ارزش افزود منجر به شفافیت دقیق در اقتصاد کشور میشود.
تاریخ: 1396/04/17
منبع: خبرگزاری پرنا
لینک: yon.ir/h6fwZ
سلام
آقای مصباحی مقدم این ترم استاد ما هستند و توفیق یک مقاله خدمتشان را داریم (It’s a MUST)
احیانا اگر مطلب دیگری از ایشان دیدید، همینجا به اشتراک بگذارید، ممنون میشم.
نبود شفافیت در بودجه های انتخاباتی و لایحه مربوطه
عبدالکریم حسينزاده، نائب رئیس فراکسیون امید:
در ايران هنوز هيچ سازوکار و نظارت مشخصي بر نحوه هزينهکرد بودجههاي انتخاباتي وجود ندارد.
همه امور کشور به شفافسازي نياز دارد تا از فساد و رانت دور شويم و اعتماد مردم به سيستم را تقويت کنيم.
در سياستهاي کلي انتخابات که ازسوي مقاممعظمرهبري ابلاغ شده، بر شفافسازي هزينههاي تبليغاتي کانديداها تأكيد شده و منتظريم لايحه جامع انتخابات به اين موضوع توجه و دولت آن را به مجلس شوراي اسلامي ارائه کند.
ماداميکه هزينههاي انتخاباتي شفاف نشود، افراد سودجو ميتوانند به بهانه پشتيباني مالي از نمايندگان در بزنگاههاي انتخاباتي وارد کارزار شده و بعدتر براي تطميع اهداف خود بر نمايندگان فشار آورند.
شفافیت مانع خودکنترل فساد
شفافیت زمینه ساز اعتماد عمومی
منبع: روزنامه شرق
https://t.me/joinchat/AAAAAECJLiBISCcNIgAelg
مسئولان به گونه ای عمل کنند که در هر زمانی بتوانند به راحتی #پاسخگوی اقدامات خود باشند.
محمدحسین صادقی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه گفت: قوه قضائیه در خط مقدم مبارزه با مفاسد اقتصادی و پیشگام در این عرصه است و در این مسیر بر مدار قانون حرکت میکند و هیچ کس برخوردار از حاشیه امن نیست.
وی افزود: تقویت #نظارتهای_درون_دستگاهی به خصوص #نظارتهای_سیستمیوهوشمند، #شفافیت و پرهیز از ایجاد رانت اطلاعاتی، شناسایی و انسداد حفرههای شکل گیری مفاسد موجب میشود بسترهای جرم زایی در حوزه اقتصادی و مالی شکل نگیرد و همین امر تاثیری غیر قابل انکار در راستای تحقق #اقتصادمقاومتی دارد.
isna.ir/news/96050804516/
البته باید به نظارت های فوق #نظارت_مردمی را افزود. چرا که بر اساس نظریه #اصیل_وکیل، #هوشمندی_واقعی یک نظارت زمانی خواهد بود که خطای سیستماتیک و تخطی از اصول #وکیل (یا همان مسئولین) به گوش #اصیل (یا همان شهروندان) برسد.
به نقل از: کانال شفافیت دولتی
government_transparency@
اهمیت تاثیر #اصلاح_ساختار برای دستیابی به #شفافیت و #مبارزه_با_فساد
ابراهیم شاهرخیان (معاون سازمان بازرسی کل کشور):
#شفافیت دشمن فساد است: هر اندازه که بتوانیم در #ساختارها و فرآیندهای وظایف دستگاهها به سمت شفافیت و #دولت_الکترونیک حرکت کنیم، موفقیت ما در زمینه مبارزه با فساد بیشتر خواهد شد.
http://www.irna.ir/fa/News/81847596
باید بهبود #ساختار، سیستم، روش و نیز #دولت_الکترونیک را ایجاد کنیم. تصمیم گیریها باید در #اتاق_شیشهای گرفته شود و افکار عمومی را ناظر بر عملکرد خود ببینیم.
http://www.ettelaat.com/etiran/?p=290143
به نقل از: کانال شفافیت دولتی
government_transparency@
استاندار کردستان:
شهرداری نیازمند ایجاد اتاق شیشەای برای شفاف سازی است
شوراها بطور مستقیم از جانب مردم انتخاب میشوند و همین امر میتواند موجب جلب اعتماد مردم ورضایت آنها در صورت اجرای دقیق برنامەها باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت:
#شفافیت در کارها و فعالیت های #اقتصادی را از دیگر شعارهای دولت دوازهم نام برد و افزود: اصل شفافیت و باز بودن همه امور در اتاق شیشه ای به استثناء مسائل امنیتی، از اهداف و شعارهای این دولت در حوزه های دولتی و اقتصادی است.
منبع: فسادهای اقتصادی بیش از آن چیزی است که فکر می کنیم/ شفافیت؛ اولین اصل در دولت دوازدهم
تاریخ: 1396/06/03
محسن هاشمی: صنعت بیمه نتوانسته در بخش توسعه شهری حضور جدی داشته باشد
محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران:
صنعت بیمه هنوز به سوددهی کافی نرسیده و طبیعی است که مدیریت ریسک از دید بیمه گزاران با بیمه گران متفاوت است.
بیمه گذار خواستار شفافیت است.
مدیران شهری بیمه را جدی نگرفتند.
صنعت بیمه نتوانسته در بخش توسعه شهری حضور جدی داشته باشد که می توان در این زمینه به حادثه پلاسکو و زلزله کرمانشاه اشاره کرد.
شفافیت بیمه
راه حل متعارف کافی نیست!
http://tamin24.ir/News/22496
حجت الله میرزایی
معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران
“این تامین مالی با سازوکارهایی مثل صندوقهای تامین مالی مشترکی که هلدینگها و بانکها و دولت میتوانند ایجاد کنند قابل انجام است و مشروط به شرایط دیگری. دولت چند مگاپروژه را باید در دستور کار قرار دهد و آنها به عنوان اولویتهای اصلی دولت در دستور کار قرار گیرد. مثلا پنج ابرپروژه مهم در دستور کار دولت دوازدهم قرار گیرد. برنامه ملی شفافیت بنگاههای بخش عمومی باید دستور کار اول باشد. شفافیت فراگیر و حداکثری. فرقی نمیکند، بنگاههای بخش عمومی، بنگاههای وابسته به بنیادها. مهمتر از همه اینها، باید مشخص شود بنیادهای وابسته به نهادهای نظامی کجا و چگونه فعالیت کنند. لذا دستور اول کار، شفافیت است. برای شهرداریهایی که امروز اصلاحطلبان مدیریت آن را برعهده گرفتند، اولین دستور، شفافیت حداکثری است. رتبهبندی بنگاههای بخش عمومی، ایجاد بازار رقابتی مدیران، ایجاد یک نظام سازماندهی شده برای نوسازی صنعتی و ارتقای فناوری و تامین مالی و یک نهاد مانیتورینگ و اقدام سریع در سطح بنگاهها. هیچ چارهای غیر از این اقدامات وجود ندارد. در سالهای آینده ممکن است با بحرانهای کارگری بیشتری مواجه شویم. به همین دلیل برای تولید صنعتی در سالهای آینده جز وزارت تعاون، کار و رفاه که به اعتبار صندوقهایش، نقش کلیدی دارد و همینطور ادارات کلش که نقش بازرسی دارند، دو وزارتخانه اقتصاد و صنعت، تعیینکننده هستند.”
دکتر نجفی در همایش چشمانداز شهر تهران در افق برنامه پنج ساله سوم:
[justify] شفافیت در فعالیتهای شهرداری و مبارزه با فساد در همه وجوه الزامی است. عزم واقعی شورای شهر و شهرداری این است که هم در جهت شفاف کردن فعالیتها و هم در جهت مبارزه با فساد که به نوعی با هم مرتبط هستند، اقدامات اساسی انجام شود. این مسئله نیز تنها درباره قراردادها، هزینهها و درآمدها نیست بلکه حتی درباره صدور و یا انتشار آزاد دادهها و اطلاعات شهرداری تهران نیز خواهد بود.[/justify]
[justify]ما در شرایطی قرار داریم که بخشی از نهادها و دفاتر وابسته به شهرداری از گرفتن اطلاعات از بخشهای دیگر این دستگاه ناتوان هستند و اطلاعات به نوعی پوشیده میشود و حتی مطالعات و تحقیقاتی که در شهرداری انجام میشود نیز بعضا در دسترس بخشهای دیگر شهرداری قرار نمی گیرد؛ این موضوع ابهامات و پیچیدگیهایی ایجاد کرده است که به تصمیمسازی و اجرای درست کارها لطمه زده است بنابراین باید این برنامه شفافسازی را به صورت جدی شروع کنیم.[/justify]
حقوق شهروندی اتاق شیشهای و ضرورت تغییر
محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات):
[justify]رشد فناوریهای ارتباطات و اطلاعات نشان داده است که جهان پیش روی ما بشدت تحت تأثیر تحولات و امکاناتی است که این عرصه در اختیار انسان و جامعه قرارداده است. این تأثیرات چندگانه و با ابعاد مثبت و منفی بسیاری است که البته تأثیرات مثبت آن باید مورد بهرهبرداری قرارگیرد و ابعاد منفی آن مدیریت و کنترل شود.[/justify]
[justify]به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادداشتی با موضوع حقوق شهروندی در روزنامه ایران منتشر کرد که به شرح زیر است:[/justify]
[justify] [/justify]
[justify]دیوارها روز به روز فرو میریزند و همه چیز به هم نزدیکتر میشود. در دنیایی زندگی میکنیم که پیوستگی و ارتباط عناصر اجتماعی– سیاسی – اقتصادی – فرهنگی روز به روز پیچیدگی اما شفافیت بیشتری مییابد. [/justify]
[justify]شفافیت به این معنا که حتی اگر بخواهیم نمیتوانیم از دیدهها پنهان شویم. امروز هر اندازه دور خود حصار بکشیم حصارهای ما در برابر امواج، دیواری خشتی و متزلزل بیشتر نیستند. [/justify]
[justify]رشد فناوریهای ارتباطات و اطلاعات نشان داده است که جهان پیش روی ما بشدت تحت تأثیر تحولات و امکاناتی است که این عرصه در اختیار انسان و جامعه قرارداده است. این تأثیرات چندگانه و با ابعاد مثبت و منفی بسیاری است که البته تأثیرات مثبت آن باید مورد بهرهبرداری قرارگیرد و ابعاد منفی آن مدیریت و کنترل شود. [/justify]
[justify]بدون اینکه قصد داشته باشم دراین نوشتار به تمام ابعاد این تأثیر بپردازم و البته چنین کاری شدنی هم نیست، تصمیم دارم تا از این فرصت مناسب - برگزاری نخستین همایش گزارش عملکرد دولت درخصوص حقوق شهروندی- استفاده کنم و فناوری ارتباطات و اطلاعات را به عنوان مؤلفهای اساسی درجهت کمک به گسترش تعمیق و تأمین حقوق شهروندان مورد تأمل بیشتر قراردهم.[/justify]
[justify]فناوریهای ارتباطات و اطلاعات با قراردادن انسانها در اتاقهای شیشهای هرچند دشواریها و آسیبهایی را به همراه دارد اما آنچه را که گریزناپذیر میکند ضرورت تغییر در مسیر کاهش خطاها و قرارگرفتن در مسیر تعالی و بهبود است. [/justify]
[justify]به این معنا شهروندان اعم از مسوولان و مردم عادی در فضایی که کمتر امکان پنهان شدن دارند، ناظر اعمال، گفتار و عملکردهای یکدیگر هستند و دراین میان مسوولان بیشتر در معرض ارزیابی و نظارت و داوری از طرف شهروندان هستند. از این رو این اتاق شیشهای نخستین ضرورتی را که پدید میآورد، ضرورت تغییر است. [/justify]
[justify]این یک امکان بزرگ است که فناوری ارتباطات و اطلاعات در اختیار ما قرارداده است که خصوصا مسوولان باید از آن استقبال کنند و با تقویت و گسترش این فضا از این امکان برای اداره هرچه بهتر جامعه بهرهبرداری نمایند.[/justify]
[justify]فناوری ارتباطات و اطلاعات با ایجاد امکان و شرایط سهل و ساده و تا اندازهای غیرقابل کنترل، دسترسی به اطلاعات و پخش و توزیع آن در سطحی گسترده شرایط را برای دستیابی انسان و جامعهای سالمتر و البته پاسخگوتر نسبت به آنچه انجام میدهد مهیا و آماده میسازد. [/justify]
[justify]از این جهت زمینه لازم برای تمام کسانی که دغدغه اخلاق، زندگی مسوولانه، خدمت بیشتر به مردم و پیشگیری از مفاسد و ناهنجاریهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارند فراهم است. از این رو آنچه میاندیشیم، آنچه میگوییم و آنچه که عمل میکنیم روز به روز بیشتر درمعرض دید قرارمیگیرد. [/justify]
[justify]در این میان آنچه را که نمیتوانیم انجام دهیم این است که از شیشهای شدن اتاقهایمان جلوگیری کنیم. لذا اکنون زمان تغییراست. تغییر در نگرش، تغییر در آنچه میگوییم و تغییر در آنچه انجام میدهیم اتاق شیشهای فرصت مناسبی است تا برای تحقق حق مردم که مورد تأکید خداوند، ائمه و خرد انسانی است گامهای جدی برداریم. [/justify]
[justify]تغییر در مدیریت، فرآیندها، قوانین و مقررات، شیوههای نظارت و اجرای برنامهها از دیگر تغییراتی است که باید با دقت و البته سرعت نسبت به آن همت وافر داشته باشیم.[/justify]
[justify]فناوریهای ارتباطات و اطلاعات زمینه مساعدی را برای آگاهی بخشی بیشتر و آموزش و البته بلوغ مردم فراهم آورده است. مردم ضمن آگاهی یافتن از وقایع محیط پیرامون، خصوصاً آنچه مسئولان انجام میدهند، هم آگاه میشوند، هم میتوانند مقایسه کنند و هم از تحلیلها و تفسیرها با خبر شوند. از این رو سطح انتظار شهروندان نسبت به حقوقی که دارند و تکلیفی که به عهده مسوولان است بشدت ارتقا یافته است.[/justify]
[justify]امروزه با مردمی آگاه، بالغ، آموزش دیده و توانا در تحلیل و فهم درست از نادرست، خوب از بد و کارآمد از ناکارآمد روبهرو هستیم. پس ضرورت دارد تا ما هم مدیرانی کارآمدتر، بالغتر، آموزش دیدهتر و البته پاسخگوتر در برابر تکالیف خود در برابر مردم باشیم. [/justify]
[justify]این فرصت را به فال نیک بگیریم و از امکانی که این فناوری در اختیارمان قرارداده است برای خدمت بیشتر به مردم و تبدیل شدن به انسانی متعالی که از آموزههای قرآنی، ائمه و عقلانیت است نهایت بهره را ببریم.[/justify]
[justify]منشور حقوق شهروندی که به همت رییس جمهور محترم با اتکا به قوانین احصا و به جهت آگاهی مردم و مسوولان و البته اجرا و عمل به آن ابلاغ شده است، تکلیفی مهم و البته خطیر را برعهده ما قرارداده است که گام برداشتن برای تحقق اهداف آن، همان خیرکثیر است که به عنوان یک تکلیف اساسی بر دوش همه قراردارد. [/justify]
[justify]تحقق این اهداف یک ضرورت حیاتی میطلبد، آن هم عزم و اراده همه ما برای تغییراست، تغییری که نه از آن گریز میتوان داشت و نه میتوان آن را به تعویق انداخت. تغیری که تثبیت کننده مردم سالاری دینی درنظام اسلامی است که بنا دارد یاور مظلوم و در برابر ظالمان و مستکبران باشد.[/justify]
(چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶)
تولیت آستان قدس رضوی:
باید مردم به صورت شفاف درآمدها و هزینه های موقوفات را بدانند.
منبع: کانال آستان قدس رضوی
@aqr_ir
اجرای ماده 6 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در خصوص ارائه اطلاعات شفاف ودقیق دستگاههای اجرایی به مراجعه کنندگان می تواند موجب افزایش رضایتمندی مردم از دستگاههای اجرایی شود.
رییس مرکز پژوهش های مجلس، کاظم جلالی
کسی نمی تواند شک داشته باشد که در داخل مملکت ما میزانی از دزدی، اختلاس، فساد، بی عدالتی ومانند آن هست، راه حل اصلی مبارزه با فساد در کشور، شفافیت بیشتر است
آقای دکتر پیریایی رئیس ستادتخصصی و امور مشاورین دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام:
متأسفانه مدتهاست شاهد آنیم که هر چندوقت یکبار، پرونده ای تازه از فساد مالی و اقتصادی برخی مسئولان و چهرهها آشکار میشود. فیشهای نجومی، زمینخواری ها، رانتهای میلیاردی، همه و همه موجب میشود تا اصلیترین سرمایه نظام جمهوری اسلامی یعنی اعتماد عمومی در معرض خدشه قرار گیرد. در چنین شرایطی شفافیت و قرار گرفتن مسؤولان در اتاق شیشهای، #اساسی_ترین_راهکار است.
مقاله بهاره آروین(عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران) در روزنامه دنیای اقتصاد
@baharvin
در جامعه ما، عدم تمایزبخشی میان افشاگری و شفافیت در ادبیات مبارزه با فساد، منشاء زیانهای بسیار بوده است به گونهای که هر زمان صحبت از شفافیت و مبارزه با فساد به میان میآید، افکار عمومی منتظر افشای مواردی از فساد مسئولین از زبان گوینده است. این درحالی است که افشاگری و شفافیت حداقل سه تمایز مهم با یکدیگر دارند.
1⃣ تمایز در میزان و چگونگی اثربخشی
اولین تفاوت میان افشاگری و شفافیت در شیوه تاثیرگذاری بر واقعیت و میزان چگونگی تغییر آن است. افشاگری با آشکار کردن موردی نمونههایی از فساد و تخلف، در بهترین حالت توجه دستگاههای نظارتی و قضایی را به خود جلب کرده تا با متخلف برخورد قانونی صورت گیرد. این درحالی است که در اغلب موارد، این نوع افشاگریهای موردی، تاثیر کمی بر بازدارندگی و جلوگیری از تکرار موارد مشابه دارند چراکه در افشاگری بیش از آنکه علت رخداد تخلف و فساد ریشهیابی شود، صرفا یکی از نمونههایی که معلول یک وضعیت بوده است، پررنگ میشود. چنین افشاگریهای موردیای با بیتوجهی به علت شکلگیری موارد تخلف و فساد و غفلت از تغییر رویهها و فرآیندهای شکلدهنده، در اغلب موارد به پیچیدهتر و پنهانتر شدن فرآیند فسادزا میانجامد به گونهای که کشف و آشکار کردن مورد فساد و تخلف مثل قبل امکانپذیر نباشد.این درحالی است که تلاش برای تحقق شفافیت، تلاشی برای اصلاح رویهها و روندهای فسادزاست که هدف اصلیاش پیشگیری از تحقق فساد است نه کشف و افشای موردی فساد. هرچقدر مکانیزم افشاگری به پیگیری نهادهای نظارتی و قضایی وابسته است، مکانیزم شفافیت به پیگیری و تلاش نهادهای برنامهریز و سیاستگذار وابسته است. درحالیکه افشاگری پس از وقوع تخلف و فساد موضوعیت مییابد، هدف اصلی شفافیت پیشگیری از فساد به واسطه تحقق مکانیزم نظارت همگانی است. به همه این دلایل، افشاگری و شفافیت هم در میزان اثربخشی پایدار و هم در شیوه و چگونگی تغییر واقعیت از یکدیگر متمایز بوده و در اغلب موارد شفافیت کاراتر و با هزینههای کمتری، میزان فساد را کاهش میدهد. میتوان پرسید که منظور از هزینهها چیست، پاسخ به این سوال، دومین تمایز میان افشاگری و شفافیت را آشکار میکند.
2⃣ تمایز در پیامدها
دومین تمایز افشاگری و شفافیت در پیامدهای اغلب قصدناشدهی آنهاست. افشاگری معمولا با تخریب اعتماد عمومی و فرسایش سرمایه اجتماعی جامعه همراه است چراکه مردم گمان میکنند این یک مورد افشا شده تنها یک نمونه از هزاران مورد افشانشده است و به همین دلیل هرچه میزان افشاگری در مورد تخلف و فساد مسئولین افزایش یابد، اعتماد عمومی در جامعه کاهش مییابد. ایندرحالی است که تحقق شفافیت در فرآیندها با افزایش اعتماد به نهادهای عمومی همراه است چراکه به مردم این احساس را میدهد که همهچیز پیش چشم آنهاست.3⃣ تمایز در نقطه هدف
سومین تمایز افشاگری و شفافیت در هدفگیری متمایز این دو است، درحالیکه افشاگری معمولا در مورد غیرخودیها یا به عبارتی رقبای سیاسی فرد افشاگر را هدف میگیرد، شفافیت قبل از هرکس و هرچیز دیگری، در مورد خود آن نهادی که دست به شفافیت زده است مصداق مییابد. به دلیل وجود همین تمایز است که بسیاری از افشاگریها در میانهی دعواهای سیاسی کارکرد موثر خود را از دست میدهند در حالیکه در مورد شفافیت، اولین و بیشترین هزینه نصیب خود نهاد شفافیتبخش میشود و به همین دلیل، برچسب سیاسیکاری در مورد شفافیت مصداق نمییابد.با وجود تمام این تمایزات و مزیتهای غیرقابل انکار شفافیت بر افشاگری اما متاسفانه، افشاگری سکهی رایج این روزهای جامعه ماست. میراث شومی که از رئیس دولتهای نهم و دهم به یادگار مانده و هر روز بیش از پیش در میان سیاستمداران از هر دو طیف اصلاحطلب و اصولگرا رونق یافته است بیآنکه به پیامدهای مخرب آن بر اعتماد عمومی شهروندان توجه شود.
یکی از اقدامات ارزشمند شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری، حرکت در جهت خلاف این جریان مخرب و تلاش برای ایجاد شفافیت سیستماتیک به جای افشاگریهای موردی بوده است. برقراری دسترسی عمومی به اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان شهرداری تهران در وبسایت shafaf.tehran.ir را میتوان مصداق واقعی شفافیت سیستماتیک دانست که هدف آن به جای افشاگری که ازبینبرندهی اعتماد عمومی است، افزایش اعتماد، تحقق نظارت همگانی و پیشگیری از فساد است. امید آنکه اصلاحطلبی به جای اصرار بر افشاگریهای موردی فساد و تخلف، در معنای واقعی اصلاح رویهها و فرآیندهای فسادزا و در یک کلام در قالب تلاش برای شفافیت محقق شود.