لینک قبلی در سایت وزارت اقتصاد
1 نوشته با یک موضوع موجود ترکیب شدند: بازخوردهای انتشار عمومی گزارش پرداختهای خزانهداری کل کشور
کاربردهای انتشار عمومی گزارش پرداختهای خزانهداری کل کشور چه میتواند باشد؟
- اطلاع عموم مردم و رسانهها نسبت به میزان پرداختی نهادهای مختلف و مطالبهگری نسبت به آن
- آگاه شدن شرکتها و اشخاص طرف قرارداد از جزئیات دریافتی نهاد مربوط و مطالبهی پرداخت طلبهای (احتمالی)
- آگاه شدن نهادهای مختلف نسبت به وضعیت یکدیگر که میتواند به عنوان عاملی در تعامل درون حاکمیتی برای تنظیم دریافتها از خزانهداری کل کشور باشد.
آیا امکان سوء استفاده از شفافیت با انتشار دادههای غلط وجود دارد؟
پاسخ را در گفتگوی زیر بیاید:
بین گزارش پرداختهای خزانهداری کل کشور و گزارش تفریغ بودجه چه تفاوتی وجود دارد؟
پاسخ یکی از کارشناسان را بخوانید:
تفریغ بودجه خیلی خیلی فرق داره با این. اینی که منتشر شده صرفا پرداخت های خزانه است همین. اما تفریغ میره بررسی میکنه که در سازمان ایکس که قرار بود کار ایکس با بودجه ایکس انجام بشه، چقدرش بهش پرداخت شده و آیا اون سازمان از این پول که بابت کار ایکس گرفته در راستای اون کار خرج کرده یا رفته جای دیگه هزینه کرده؟
تفریغ یک سال رو کامل کنار هم نگاه میکنه. این گزارش فقط ماهانه است.
آیا بین دادههای این گزارش و دادههای تفریغ بودجه ارتباط معناداری وجود دارد؟
اگر این گزارشها در قالب مناسب تا آخر سال منتشر شوند، میتوانند به عنوان دادهی مکمل گزارش تفریغ بودجهی سال 97 استفاده شوند.
یکی از کارشناسان زبدهی اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس اینگونه بیان میکند:
تفریغ حسابرسی بعد اجرا توسط ناظره یعنی تطبیق میده قانون چه قدر اجرا شده. هم از لحاظ پرداخت ها هم از لحاظ تبصره های حقوقی و …
این شامل جریانات تعهدی هم میشه (چقدر طلب و بدهی ایجاد شده) علاوه بر نقدی.گزارش خزانه یه جور خودشفاف گری پرداخت ها (نه حسابرسی تطبیق) در حین اجرا توسط مجریه اون هم نه به جامعیت تفریغ و اون هم فقط در حوزه نقدی
کاری که خزانه ایران کرده یه چیز من درآوردیه تو هیچ ساختار بودجه ای نمیکنن از این کارا. یه چیزی باید بدن که قابل استفاده عموم باشه و به شفافیت کمک کنه یعنی بگه طبق قانون مصوب قرار بود این ماه این کارو بکنم این کارو کردم که البته کار خزانه نیست. کار سازمان برنامه است. خزانه فقط کیسه پوله. کیسه پول فقط میتونه بگه از من چقدر رفته بیرون که عموما نمی دونه به خاطر چی رفته. چراکه سازمان برنامه بهش میگه بده. برا همین حتی ممکنه شفافیت این مدلی بیشتر گمراه کننده و ابهام آمیز باشه
گزارش تفریغ بودجه سال 95 را در سایت دیوان محاسبات کشور را در این لینک ببینید. (گزارش سال 96 هنوز منتشر نشده است)
همچنین کل گزارشات تفریغ از سال 86 در این لینک از سایت دیوان محاسبات کشور
سوال یکی از کاربران در گروه تلگرامی مجمع شفافیت و مباحث مطرح شده:
کاربر 1:
کلا صحت داده های که منتشر میشه رو چطور میشه بدست آورد؟
یا با توجه به اطلاعات دیگه باید تآیید بشن یا اعتماد به نهاد منتشر کننده؟
کاربر 2:
راستش تو ارائه ها کمابیش درباره اش صحبت شده بود و کلیت پاسخی که این پست داده رو می دونستم. گرچه این نوشته از اون صحبت ها روشن تر بود اما من هنوز اون پاسخ دقیق رو نگرفتم.
ببینید اخر همین پست گفته شده:
«مرجعی ثابت، مشخص و رسمی» و «ارائه بی طرفانه داده ها».
سوال من اینجاست که از کجا بدونیم این مرجع بیطرفه واقعا… کی بی طرفی همون مرجع رو اثبات میکنه، مردم عادی مث ما که نمیدونن داده استاندارد چیه، (همین الان همین پیامهای بدون صحت و سقم رو هم صرف اینکه یه خبرگزاری رسمی تأیید/منتشر کرده استاندارد که هیچ، وحی منزل میدونن). > از طرفی اون سازوکاری که در اول متن اومده، راههایی که باعث میشه صحت اطلاعات تایید/تکذیب بشه، سیستماتیک نیست… صرفا تو فعل و انفعالات درون فرایند شفاف سازی اتفاق می افته. (اون هم نه فرایند انتشار، بلکه استفاده از داده ها) . > یه بخشی توضیح داده که داده ها وقتی باهم همخوانی نداشته باشن، معلوم میشه که انتشار صحیح نبوده، یا داده ها صحیح نبوده.
خب حالا کی میاد مشخص میکنه کدوم یک از الف و ب انتشارشون صحیح بوده و اون یکی که باهاش همخوانی نداشته صحیح نبوده؟ > این نوع نظارت غیر سیستماتیک فقط داره به ما نشون میده یه جای کار ایراد داره. بهمون نمیگه چه کسی و چه زمانی و کجا.
بگذریم از این که ممکنه سرعت فهمیدن این قضیه اصلا معلوم نباشه! یعنی تا این داده ها منتشر بشن و تا یکی بخواد استفاده کنه و تو این فرایند استفاده بخواد گذرش به داده های دومیه بیفته و ناهمخوانیش رو کشف کنه و…
کاربر 1:
بله کاملا مبهمه
مثلا سر بحث کارچاق کنی قوه قضائیه، اولش اون رقم زیاد اومد و کلی هم سرش تحلیل شد. بعد خیلی راحت گفتند اشتباه شده و چند تا صفر اضافه گفتند، یعنی انتشارهایی هم که صورت میگیره حساب و کتاب نداره.
مثلا در مورد سامانه شهرداری، قبلا هم دوستان سوال کرده بودند که از کجا معلوم همه قراردادها منتشر بشه؟ و از کجا معلوم اصلا درست دارن منتشر میکنن؟
بالاخره غربی ها که در این زمینه خیلی از ما جلوترند حتما این سوالها به ذهنشون رسیده و پاسخی هم بهش دادند
به نقل از بیبیسی فارسی:
همه پرداخت های مرتبط با هزینه های عمومی دولت ایران از امروز در اختیار عموم قرار گرفت
معاون نظارت مالی وزیر اقتصاد و خزانه دار کل کشور گفته است براساس دستور رئیس جمهور برای تکریم حقوق شهروندی و ابلاغ ضوابط اجرایی بودجه ۱۳۹۷، همه پرداخت های مرتبط با هزینه های عمومی دولت از امروز در اختیار مردم قرار گرفته است.
به گفته آقای اکرمی از امروز مردم می توانند با مراجعه به وب سایت وزارت امور اقتصادی و دارایی به نشانی www.mefa.ir گزارش پرداخت های خزانه داری کل کشور را دریافت کنند و در جریان جزییات پرداخت های دولت از محل بودجه عمومی کشور قرار گیرند.
به گفته خزانه دار کل در ایران کنون اطلاعات پرداخت های فروردین ۱۳۹۷ قابل دسترسی است و از این پس اطلاعات مربوط به پرداخت ها به طور مستمر به روزرسانی می شود.
پرسش و پاسخ و گفتگو پیرامون این موضوع در لینک زیر مطرح میشود:
https://discuss.tp4.ir/t/topic/709?u=khani
به نقل از سایت دیدبان شفافیت و عدالت:
جزئیات واریز حقوق و مزایای ۱۵۷۷ دستگاه اداری در فروردین + سند
رئیس جمهور بر اساس دستوری به وزیر اقتصاد ماموریت داد تا تمام پرداختیهای خزانه در دسترس عموم قرار گیرد و مشخص شود که چه تعداد دستگاه و به چه میزان اعتبار از محل بودجه عمومی دریافت میکنند. طبق اطلاعات اعلام شده خزانه از سوی وزارت اقتصاد، ۱۵۷۷ دستگاه اداری در فروردین سال جاری حقوق، مزایا و پرداخت اجتناب ناپذیر از بودجه عمومی دریافت کردهاند.
لازم به ذکر است؛ این گزارش فاقد رقم کل پرداختی هزینههای جاری تا تاریخ دوم اردیبهشت سال ۹۷ است و نیز هزینه مربوط به طرحهای عمرانی نیز در آن منتشر نشده است که در صورت شفاف شدن این بخشها میتواند شفافیت پرداختیها و میزان مصارف دستگاههای مشمول را ارتقاء دهد.
اطلاعات پرداختهای خزانهداری در دسترس عموم قرار گرفت
طبق اعلام معاون نظارت مالی وزیراقتصاد و خزانهدار کل کشور این اقدام در راستای اجرای دستور رئیس جمهوری و با پیگیری وزیر اقتصاد صورت گرفته است و اطلاعات پرداختهای خزانهداری کل کشور از روز گذشته (شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷) در دسترس عموم قرار گرفت.
مردم میتوانند با مراجعه به درگاه اینترنتی وزارت امور اقتصادی و دارایی به آدرس www.mefa.ir با ورود به بخش «گزارش پرداختهای خزانهداری کل کشور» در جریان پرداختهای ماهیانه دولت از محل بودجه عمومی قرار گیرند.
طبق این لیست پرداختهای خزانه برای ماه فروردین ماه به دو بخش حقوق و مزایای مستمر و سایر هزینههای اجتناب ناپذیز تقسیم میشود. در این گزارش مشخص نشده هزینههای تحت شمول سایر هزینهها شامل چه مواردی میشود.
آخرین اخبار فناوری اطلاعات را در کانال پیوست بخوانید.
#اختصاصی_روزآروز
این ماه کیا چقدر بودجه فرهنگی گرفتن؟
با دستور رئیس جمهور، خزانهداری کشور مبلغ پرداختهای ماه فروردین ۹۷ را اعلام کرده و پرداختها به مؤسسات فرهنگی به این ترتیب بوده است:
شورای عالی حوزههای علمیه ۲۲،۷۰۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مرکز خدمات حوزههای علمیه ۶۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی ۲۶۸،۵۰۰،۰۰۰ تومان
مؤسسه دایرهالمعارف فقه اسلامی ۱۷۷،۹۰۰،۰۰۰ تومان
شورای نظارت بر صداوسیما ۲۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مجلس شورای اسلامی ۲۷۶،۹۰۰،۰۰۰ تومان
بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس ۱۶۹،۲۹۰،۰۰۰ تومان
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۸،۹۲۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ۱،۱۴۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
جامعه المصطفی العالمیه ۸،۲۸۴،۶۰۰،۰۰۰ تومان
سازمان صداوسیما ۱۱۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ۹۱۱،۶۰۰،۰۰۰ تومان
فرهنگستان زبان و ادب فارسی ۴۹۷،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ۱۵۲،۹۰۰،۰۰۰ تومان
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ۱،۱۰۵،۹۰۰،۰۰۰ تومان
مجمع جهانی اهل بیت ۱،۲۲۳،۲۰۰،۰۰۰ تومان
بنیاد سعدی ۵۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
موفقیت کوچک: دولت میکوشد شفافتر شود
موفقیتهای کوچک فقط مخصوص افراد نیست، بلکه دولت نیز میتواند موفقیت کوچک داشته باشد.
اقدام وزارت امور اقتصادی و دارایی در ایجاد دسترسي #همگاني به پرداختهای #خزانهداری کل کشور، یک موفقیت کوچک است. رئیسجمهور دستور دادهاند همه پرداختهای مرتبط با هزینههای عمومی دولت از اول اردیبهشت در اختیار عموم مردم قرار گیرد و این کار انجام شده است. همه مردم از اول اردیبهشت میتوانند با مراجعه به درگاه اینترنتی وزارت امور اقتصادی و دارایی به آدرس www.mefa.ir تحت عنوان «گزارش پرداختهای خزانهداری کل کشور» در جریان جزئیات پرداختهای دولت از محل بودجه عمومی کشور قرار گیرند. ما الان میفهمیم هر دستگاه چقدر از منابع عمومی کشور استفاده میکند و میتوانیم بپرسیم با این منابع چه کاری انجام میدهد.
اين اقدام، «يك گام» در راه بهبود «هزينهكردِ وجوه عمومي كشور» است. چنين اقداماتي، كمابيش و به درجات مختلف، بر روي سطح «درخواست يا #مطالبه_مردم كشورها» و نيز «معيارهاي ارزيابي و مقايسه دولتها» تأثير ميگذارد.
پینوشت: مراجعه به آدرس اینترنتی مذکور نشان داد این موفقیت حاصل شده است. یک فایل 70 صفحهای از همه پرداختهای صورت گرفته در فروردینماه به دستگاهها در این سایت موجود است که جزئیاتی از 1577 پرداخت را نشان میدهد. مقایسه پرداختهای صورتگرفته به دستگاهها نکات جالبی را نشان میدهد. شما هم نگاه کنید. نکات جالبی خواهید یافت. فایل پرداختها را ضمیمه کردهام، اما خودتان مراجعه کنید به سایت www.mefa.ir تجربه جالبتری است.
[center]انتشار گزینشی بودجههای فرهنگی حاشیهساز شد[/center]
[center]شعبدهبازی با ارقام بودجه فرهنگی[/center]
[center]
[/center]مطالعه در :
شفافسازی خوب است اما با قاعده و اصول
[center]
[/center]دولت دوازدهم در راستای شفافیت اطلاعات، بهتازگی دادهها و اطلاعات مهمی را منتشر کرده است. اطلاعات بودجه و هزینههای دولت چند روز پیش منتشر شده و در دسترس عموم قرار گرفته است، اما این دادهها یک مشکل بزرگ دارند و آن نداشتن استانداردهای «داده باز» است…
انتشار گزارش خزانهداری تا چه حد به شفافیت کمک میکند: گامی کوچک برای شفافیت؛ گامی بزرگ برای بودجه
اگر چه نفس این اقدام دولت جای تقدیر دارد، اما از آنجا که شفافیت و انتشار داده یک مبحث تخصصی در زمینه شفافیت است، بنابراین جای سوال است که این اقدام چقدر میتواند به ایجاد شفافیت در مورد بودجه کشور و هزینه کرد آن کمک کند؟
در واقع معمولا برخی دولتها تلاش میکنند تا دادههای مختلف در تمام زمینهها مانند بودجه، گزارش هزینهکرد، اطلاعات مربوط به شاخصهای اقتصادی و… را منتشر کنند. چرا که این کار منجر به ارتقای شفافیت در آن کشور میشود.
اما انتشار دادهها از جنبه تخصصی، باید دارای ویژگیهایی باشد که بتوان عنوان «باز بودن» را به آن القا کرد. بنابراین انتشار هر دادهای از جانب دولت به معنای تقویت شفافیت نیست. بلکه باید انتشار دادهها، استانداردهای لازم را داشته باشند.
محمدحسین خانی @khani ، پژوهشگر حوزه شفافیت مجموعه «شفافیت برای ایران» است. وی در رابطه با اقدام جدید دولت در مورد انتشار ماهانه گزارش خزانهداری کشور به تجارتنیوز میگوید: اصل این ماجرا اتفاق خوبی است. مخصوصا آنکه ما در کشور خودمان در مورد هزینهکرد بودجه هیچ دادهای به جز گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات نداریم که آن هم با تاخیری تقریبا یک ساله منتشر میشود.
صفحهی ارائهی گزارش پرداختهای خزانهداری کل کشور با ساختاری بهتر بروز شده است:
http://www.mefa.ir/portal/home/?409363/صفحه-گزارش-عمومی-پرداخت-خزانه
در مورد تاثیرات این فعالیت:
تاثیر اصلی اش در بلندمدته. وقتی که بشه یک ارزیابی فصلی یا شش ماهه یا سالانه داشت از پرداخت های خزانه و مقایسه اش با ارقام قانون بودجه.
استفاده های فرعی این سامانه اینه که کارمندان سازمان ها هم بدون پرس و جو از ذی حسابی یا امور مالی هم از زمان پرداخت های خزانه مطلع میشن و میتونن پیگیری مباحث پرداختی اشون رو بکنن.
پیمانکاران دستگاه های اجرایی هم از روند پرداخت های خزانه به کارفرماهاشون مطلع میشن و میتونن مطالبه گری بکنن. به راحتی دستگاه اجرایی نمیتونه بگه پول نداریم یا خزانه نداده و اینها.
خود دستگاه های اجرایی هم میتونن روند پرداخت به سایر دستگاه ها رو پیگیری کنن و در مقام مقایسه از خزانه مطالبه کنن که در پرداخت ها یا تخصیص های سازمان برنامه و بودجه توازن رعایت بشه.