شفافیت در نهادها و حوزه‌ها


نظام سلامت مجوزها گفتگو پیرامون مجوزها و شفافیت‌ آن شورای شهر جمع‌آوری ، گفت‌وگو و تبادل نظر پیرامون شورای اسلامی شهر سازمان‌های مردم نهاد جمع‌آوری محتوا، بحث و گفت‌وگو پیرامون شفافیت در سازمان‌های مردم‌نهاد نظام بانکی شفافیت و موضوعات مرتبط، در نظام بانکی نظام مالیاتی انتخابات دولت مجلس بحث و گفت و گو پیرامون شفافیت مجلس بودجه تلاشی برای گردآوری مفاهیم، مطالب و مسائل حوزه شفافیت بودجه… شهرداری بحث و گفت و گو پیرامون شفافیت شهرداری‌ها نظام آموزشی در این دسته‌بندی به بحث پیرامون شفافیت در نظام آموزشی از جمله نظام آموزش عالی میپردازیم. نهادهای تنظیم‌گر معاملات بحث و بررسی شفافیت در معاملات دولتی شورا مطالبی پیرامون شفافیت در نهادهای شورایی کشور… گردشگری بحث و گفت‌وگو پیرامون شفافیت در حوزه‌ی گردشگری مدیریت بحران بخش خصوصی در این بخش به بحث شفافیت بخش خصوصی می‌پردازیم. شورای نگهبان آرا بحث، گفت‌وگو، تبادل نظر و تجارب و دست‌آوردها پیرامون موضوع شفافیت آراء. هزینه‌کرد بحث و گفت‌وگو پیرامون شفافیت هزینه‌کرد بودجه … اقتصادی «شفافیت اطلاعاتی» یا «شفافیت اقتصادی» یعنی دانش کافی و لازم و در زمان لازم و در محل‌های لازم در اختیار دستگاه‌های مختلف حاکمیت قرار داشته باشد تا بتواند در سطوح مختلف یک فرایند تصمیم‌گیری حسن عملکرد را از خود نشان دهد. مسئولین مفاهیم، مصادیق و مسائل حوزه شفافیت مرتبط با مسئولین نهادهای عمومی غیر دولتی قوه‌ قضائیه دولت و بخش اجرایی امور خیریه مطالب مرتبط با شفافیت امور خیریه در این دسته بندی قرار می‌گیرند نظام رسانه‌ای منظور از شفافيت نظام رسانه‌ای آن است كه مردم بدانند چه كسانی برای آنها (از طریق رسانه‌ها) سخن میگویند؟ منابع مالی هر رسانه از كجا تأمين میشود؟ هر رسانه‌ای چه ميزان مخاطب دارد؟ شفافيت نظام رسانه‌ای یکی از عوامل مهم در سلامت رسانه‌ها و آلوده نشدن آنها به فساد است؛ درستی و راستی اطلاعات و اخبار رسانه‌ها را تضمين میكند؛ به اعمال حق انتخاب مخاطبان و سایر استفاده‌كنندگان از رسانه‌ها كمک می‌كند؛ استقلال و وابستگی رسانه‌ها را آشکار می‌كند؛ از شکل‌گيری انحصار رسانه‌ای و از ميان رفتن تنوع مطالب و محتوا پيشگيری می‌كند. بر همين اساس، در كشورهای توسعه یافته، قوانين و مقررات خاصی برای تأمين شفافيت رسانه‌ای وجود دارد. در برخی كشورها نيز نهادهای مقررات‌گذار حرفه‌ای نظير نهادهای كنترل انحصار و تنظيم رقابت، شوراهای مطبوعات یا كميسيون رسانه‌ها یا آمبودزمان‌های رسانه‌ای به شفافيت رسانه‌ها كمک كرده‌اند. نظام تبلیغاتی منظور از تبليغات عبارت است از بيان مطلبی در قبال اخذ منفعت مالی. بنابراین، افشا و اطلاع‌رسانی در قبال دریافت پول با افشا و اطلاع‌رسانی ناشی از كار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری كاملاً متفاوت است. اولی از حمایت آزادی بيان یا كلاً برخوردار نيست یا در حد كم برخوردار است در حاليکه دومی، از حمایت‌های قوی آزادی بيان و اطالعات برخوردار است. به همين جهت، حتی كشورهایی كه مقررات‌گذاری و كنترل در حوزه آزادی بيان را به سختی قابل قبول میدانند (نظير ایالات متحده آمریکا) مقررات گذاری و كنترل تبليغات را ضروری می‌دانند(56.p,2008, Wintrobe Ronald and Breton Albert ) از این رو، اهداف، محتوا، شيوه‌ها و تکنيک های تبليغات كنترل میشود. این كنترل كه نهایتاً به اختصاص زمان برای تبليغ و تأیيد محتوای قابل تبليغ منجرمی‌شود خودش میتواند منشأ فساد باشد. لابی گری یکی از موضوعاتی که در صحنه سیاسی-اقتصادی هر کشوری وجود دارد، مسئله لابی و لابی‌گری است. این پدیده در بسیاری از کشورها علی رغم وجود داشتن به رسمیت شناخته نشده ولی در برخی کشورهای دیگر به رسمیت شناخته شده و قوانین و ساختارهای لازم نیز برای آن پیش بینی شده است. در این بخش به تجربیات خوب و بد در این خصوص، مزایا و معایب (عوارض) آن، ارتباطش با تعارض منافع و فساد،‌ راه‌های مدیریت لابی گری از جمله شفافیت لابی گری،‌ و … پرداخته خواهد شد.
موضوع پاسخ‌ها نمایش‌ها فعالیت
1 384 آگوست 26, 2017
4 619 ژانویه 22, 2022
9 777 دسامبر 24, 2021
4 166 دسامبر 22, 2021
9 1466 دسامبر 19, 2021
22 2719 دسامبر 7, 2021
2 79 نوامبر 21, 2021
7 505 نوامبر 15, 2021
12 2464 اکتبر 20, 2021
15 1701 اکتبر 4, 2021
1 120 اکتبر 3, 2021
8 794 سپتامبر 26, 2021
7 1106 سپتامبر 12, 2021
2 91 آگوست 22, 2021
5 729 آگوست 17, 2021
6 323 آگوست 4, 2021
1 227 آگوست 9, 2021
16 1261 آگوست 1, 2021
18 1937 جولای 30, 2021
30 3689 جولای 27, 2021
3 493 جولای 27, 2021
10 973 جولای 20, 2021
22 10497 جولای 10, 2021
8 840 جولای 10, 2021
9 1344 جون 29, 2021
5 151 جون 22, 2021
2 126 جون 20, 2021
4 131 جون 3, 2021
7 325 می 11, 2021
7 446 می 8, 2021